Welke vintage draag je vandaag? Deel VII

Ok, jongens, meisjes en kabouters, nu weer even on topic…
Ik was wel gecharmeerd van de Ancre met de zwarte wijzerplaat van @domega! En ook nog eens een automaat. Mooi!

Leuke horloges, die Ancre’s. Er gaat een onduidelijk verhaal dat ze ooit een soort horlogehuismerk van de HEMA waren, maar ik heb dat nooit met echte documenten kunnen verifiëren. Het zou zo maar kunnen. Het past wel, zeker in de sfeer van de jaren’60 en '70. De Hema met kwaliteitsproducten voor de gewone man en vrouw. En Jip en Janneke voor de kindjes…

In de loop der jaren heb ik zelf ook een paar van die Ancre horloges (met zo’n dubbel tandwieltje als logo) weten te verwerven en ze zijn, juist door hun wat Spartaanse design aantrekkelijk tijdloos.
Hier aan mijn pols het witte broertje van Domega’s exemplaar. Geen automaat maar een handopwinder met dezelfde configuratie van de wijzerplaat. Zou een mooi setje bij elkaar zijn: positief-negatief.

Eigenlijk nog mooier vind ik het exemplaar met de cijfertjes.

Als horloge verder technisch identiek, beiden met een Tsjechisch (!) Prim 68-4 uurwerk .
Hieronder staan ze nog eens samen op één foto.

.

Een jaartje geleden (of was het alweer twee jaar?) kon ik van een forumlid nog deze overnemen:

Ik denk van wat latere datum, typisch eind jaren '70 met een ‘C-shape’ kast. Ook met een ander uurwerk, namelijk een FE (Cupillard) 5601. Volgens Ranfft uit ca. 1980.

Voorts vond ik vorig jaar op de Rikketik nog een bijzonder familielid van deze Ancres.
Een zakhorloge! Geen hele sjieke, want gewoon nikkel/chromen kast, maar wel met een heel klassieke zakhorloge wijzerplaat en de bekende afbeelding van een stoomlokomotief op het achter deksel.
Niet oud, ik denk jaren '70. maar wel in vrijwel nieuwstaat. Een ‘Railway Watch’ dus, hoewel ik denk dat er in de jaren '70 geen spoorwegman of -vrouw nog de dienstregeling bijhield met een zakhorloge. Trouwens, de ‘Stationschef’ met het spiegelei en de rode pet was in die tijd al lang vervangen door een medewerker met de functie ‘Perronopzichter’ uitgerust met een portofoon en (waarschijnlijk) een digitale Casio aan de pols. Nog wèl met een rode pet!

Terug naar het horloge. Als je het losse achter deksel er af wipt (met een scherp Victorinox mesje kan dat zonder schade) zie je een uurwerk dat in eerste instantie aan het bekende zakhorloge uurwerk van Unitas, de 6498, doet denken. Maar deze zit toch iets anders in elkaar. Het is een Parrenin X401 kaliber uit (alweer volgens Ranfft) 1975. Het horloge is een curieus ding wat ik niet echt meer draag. Mijn laatste costuum met vest heb ik jaaaren geleden al naar de kringloop gebracht. Het is wel zo dat vrijwel elk merk spijkerbroek bij de de rechtersteekzak nog steeds een heel klein extra zakje heeft dat meneer Levi’s oorspronkelijk bedacht had om je zakhorloge in te bewaren. Maar ik vind het toch niet echt praktisch om de hele dag rond te lopen met een zakhorloge op die plek. Dus staat hij gewoon mooi te zijn in een vitrinetje bij een paar andere, veel oudere zilveren zakhorloges die om dezelfde reden niet meer gedragen worden. En ook omdat ze zo oud en kwetsbaar en krakkemikkig zijn dat ze eerst voor veel geld gerestaureerd zouden moeten worden en dat heb ik er niet voor over. Later misschien, als ik groot en rijk en ècht oud ben…
Zo niet dit Ancre spoorweg zakhorloge. Dat loopt als een trein :laughing: en met +/- een minuutje afwijking per dag. Een heel verhaal weer, dus nu nog wat plaatjes:

Het (niet Zwitserse) Ancre Zakhorloge met het Franse uurwerk van Parrenin uit Villiers le Lac met mijn trouwe wèl Zwitserse Victorinox mesje als ondersteuning.

De achterkant met de traditionele stoomlocomotief.

De binnenzijde met het gave Parrenin X401 Kaliber.

Dat was het dan weer voor vandaag (of vannacht eigenlijk want het is alweer dik over twaalven).
Dit was een deel van mijn kleine collectie Ancre horloges. Er zijn er nog 4 in mijn verzameling, met een iets ander model waarvan één, ook beeldschoon, met een dial met Romeinse cijfers. Maar dat is dan misschien weer iets voor een volgende keer, om de hele kudde eens in een keer bij elkaar te tonen.

Dank, zoals altijd, voor het lezen van en het kijken naar deze bijdrage aan wat ik denk, het langstlopende en samen met ‘Wat dragen wij vandaag’ grootste topic van het Forum. En daarmee ook een van de allerleukste.

Have fun! Lex

21 likes

:kissing_heart:

2 likes

Goedemorgen,

15 likes

Mogguh !

18 likes

Gaaf!

1 like

13 likes

Vanmorgen toch weer een matching broek kunnen vinden bij de wijzerplaat. Hartstikke belangrijk.

20 likes

27 likes

19 likes

Voor de liefhebber :yum:

12 likes

We wachten met veel ongeduld op een nieuwe literaire beschrijving :clap: :clap: :mask:

1 like

Educatieve nachtrijder die op de tijd met.

Dank voor bijdrage Lex :+1:

1 like

Art Deco van ORATOR mét de grote Fantasy Lugs :smirk:

…een 717 ETA

14 likes

Vandaag opnieuw, zonder aarzeling, de beautiful Longines

Plus de 10 over 10 foto

27 likes

15 likes

@Krabong , Roel, had jij er nu ook een, of heb je getwijfeld vanwege die omgedraaide 12 uurs indices en vervolgens besloten niet te kopen?
Gaat dus om deze :smirk:

(En hoppa,weer een fotootje :wink:)

15 likes

Met een beetje fantasie dus gewoon de grote art decorator te noemen

1 like

Met een post die m.i. een eigen topic waard is zet Lex hier uitgebreid het ‘lelijke eendje’ dat Ancre voor velen is, in de spotlights, geïllustreerd met zijn eigen items. Ik dacht direct aan andere Ancre modellen die ik ‘ergens’ heb, waarvan nu bleek dat die niet dat intrigerende tandwielen logo bezitten. Wel kreeg ik vorige week deze opvallende Ancre ‘duiker’ terug die ik kortgeleden in een hele doos vol met mankementen van een medelid overnam - helaas ongerepareerd.

Benieuwd over er nog meer mooie Ancres in het forum rondzwerven, dan wordt een eigen topic misschien toch interessant, Lex?!

11 likes

Een beetje rosé goud op deze grauwe dag :sunglasses:

29 likes

13 likes