Kan me even niet voor de geest halen waar ze in de sixties lagen, maar ik was nogal een V&D klantje toen en vlg mij was het toen veel Veelona daar
We waren toen allemaal V&D klantjes, toch? Nou ja. Nu ie toch ter sprake komt dan ook maar even om de pols vanavond.
Deze.
Een heel basic simpel horloge maar in zijn soort nog wel mooi en gaaf gebleven.
Dit exemplaar heb ik een keer voor een zacht prijsje op MP gekocht in 2016. Maar het klokje dateert denk ik ergens uit de jaren '70, te zien aan de in die tijd zo populaire C shape kast. En verchroomd natuurlijk, roestvrij staal was in die tijd echt alleen iets voor dure horloges. Dat zal deze zeker niet geweest zijn, nieuwprijs ergens tussen de 60 en de 100 gulden, schat ik.
Ik had ‘vroegah’, ècht in het begin van de '70’s wèl een echt mooi Velona horloge. Groot model (in mijn herinnering) een automaat, met datum aanduiding en een metallic blauwe wijzerplaat. Van mijn ouders gekregen voor mijn 21ste verjaardag. Het ding heeft helaas nooit goed gewerkt. Hij lag vaker bij de reparatieafdeling van V&D dan dat ik 'm droeg. Na twee jaar tobben verdween ie in een la en kwam er vele jaren later pas weer uit om verpatst te worden om meer vulpennen te kunnen kopen. Voor eeuwig verdwenen. Ik had toen nog niks met horloges maar verzamelde wel fanatiek ouwe vulpennen (nog steeds trouwens). Het horloge was een Velona 1800 meen ik. Er staat er momenteel een te koop op Marktplaats, maar daarvan zijn de foto’s zo slecht dat ik ze hier niet durf te laten zien.
De Velona die ik nu om heb draag ik eigenlijk nooit. Hij zit in de verzameling, voor de heb en voor de collectie. Er zit een eenvoudig FE 140-C uurwerkje in, dat nog wel keurig loopt voor zo ver ik weet.
Om het verhaaltje compleet te maken, hieronder nog maar even een paar plaatjes van de zijkant, de achterkant en de binnenkant. Tot het volgende horloge maar weer. Doei! Lex.
Leuk zo’n zelfde hier terug te zien. Deze anfibio is wel in een hele mooie staat.
Eentje als deze in het blauw? Dat lijkt mij prachtig!
Ondanks dat het hele simpele dingen zijn vind ik Velona’s echt heel tof. Deze vooral omdat dit het eerste horloge van m’n pa was. (Die tegenwoordig niet meer aan horloges doet )
Vandaag is deze binnengekomen en mag hij gelijk m’n pols sieren
Inderdaad, precies deze, tenminste dat is zoals ik me 'm herinner. De blauwe wijzerplaat zoals de getoonde Seiko. Zonde he? voor eeuwig weg. Maar ja, ik had er toen geen verdriet van, horloges interesseerden me niet zo, dat kwam veel later pas. Er is sinds ik besmet ben met het horlogevirus wel het een en ander voor terug gekomen, dus eigenlijk ben ik nu heel gelukkig…
Oh! Mooi! Ik ben gek op Roamers.
Mooie slanke dresser
Correct!
Vandaag de Certina Waterking om. Ik heb deze 2 jaar geleden van mijn opa georven, die hem in 1969 als jubileumcadeau kreeg vd DSM. Laten opknappen en servicen door mijn broer en vandaag een nieuw bandje binnen gekregen. Genieten!
Voor:
Na:
Lachen, daar woon ik vlak bij! Als het je leuk lijkt om eens over horloges te lullen dan hoor ik het graag!