Vandaag mijn “nieuwe” Pobeda gedragen. En tot groot genoegen. Ik had er eerst wel wat zorgen voor, omdat hij bij aankomst nog wat voor problemen zorgde. Maar die vrees bleek onterecht, dat is vandaag ook wel gebleken. Doet nog steeds probleemloos zijn werk, loopt zelf netjes op tijd.
Eindelijk na twee jaar zoeken, heb ik eindelijk een andere balans gevonden voor mijn zeldzame UMF 23 uurwerk dat in een UMF Ruhla zit.
Dit kaliber 23 is maar 2 jaar gemaakt (1961-1963) en werd toen afgelost door kaliber UMF 24, wat je in vrijwel alle Ruhla’s vind.
Van het kaliber 23 is dus zoals gezegd bijna niets te vinden en heel toevallig kreeg ik een paar weken geleden van een collega verzamelaar uit Oostenrijk een bericht dat hij een donorhorloge had voor me. Van mijn horloge was de balans kapot en die was in zijn horloge nog goed. Maar dat horloge had dan weer andere problemen. Dus van twee horloges, één horloge gemaakt en eindelijk loopt ie.
Ik moet hem nog wel finetunen.
Zonlicht laat de prachtige sunburst op de Seiko EL-370 nog beter zien. En dan te bedenken, dat ik het horloge gekocht had, in de veronderstelling dat het een donkerblauwe wijzerplaat zou hebben. Wat een slecht foto allemaal niet kan doen… Maar dat is dan mijn geluk…
Ik begrijp je helemaal! Ik heb ook zo’n zeldzame kaliber 23 maar met een gebroken tap van het centrumrad. Je zou verwachten dat de gangtrein van de 24 identiek is, nee dus…
Het wachten is op nieuwe boortjes en dan maar eens proberen een gat van 0,13 mm te boren en een nieuwe tap te maken.
@PaulusB, dank je voor je heldere uitleg! In Het kader van domme vragen dan de mijne . Wanneer noem je het een Bumper? Zie het wel voorbij komen maar wat bedoelen jullie hiermee… thanks alvast