Omdat op de caseback staat dat dit horloge naast ‘waterproof’ ook ‘condensation proof’ was denk ik dat de kroon geen helium ventiel maar een anti-condensatie kroon is.
Zou het niet kunnen dat het een tweedelige kroon is waarvan je de gesigneerde bovenkant mist? Ik heb twee keer eerder een horloge met een dergelijke kroon gehad (een Calypsomatic en een Seamaster) en ben er altijd van uitgegaan dat dat het was. Hoe zou het ventiel anders werken? Het zit immers op de blek waar de stift aansluit. Of zit daar een holle ruimte tussen? En is die dan beschermd met een membraan o.i.d.?
What is a helium valve?
A device for equalizing the pressure inside and outside the watch case when the watch is worn in a diving chamber. Inside the chamber, divers breathe a gas mixture that contains helium. The helium molecules are extremely small and are hence able to penetrate the watch case, building up inside it. In the process of decompression, the pressure inside the chamber decreases more rapidly than the pressure inside the case. This can cause the watch crystal to pop off. To prevent that, some watches have a valve on the side of the case that allows helium to escape from the case during decompression, making the pressure inside and outside the case the same.
Automatic helium release valves usually don’t need any manual operation, but some are backed up by a screw-down crown in the side of the watch, which is unscrewed at the start of decompression to allow the valve to operate.
Vandaag weer een NA: Een Seiko Speedtimer 6138-0020, kwam vandaag binnen. Was een gokje, omdat de verkoper maar weinig details wilde geven, maar daar was de prijs ook wel naar. Maar het was een goede gok, alles werkt, reset goed en loopt op tijd. Het enige is, dat er een keer een nieuw glaasje op moet. En nog een nieuw bandje. De originele bracelet zat er ook nog bij, maar die past niet om mijn polsen. Een mooie leren band zal het ook wel doen…
Ik dacht precies hetzelfde over mijn Jaquet Droz, dat het Pijl-logo er af was (de kroon was wel altijd al zo geweest). Nooit stilgestaan dat het een heliumventiel kon zijn:
Weer wat geleerd
Ja, de werking ken ik. Ik twijfel alleen of dat gaatje in de kroon een helium valve is. Waarom? Rolex en Doxa hebben het systeem van de helium valve in de jaren zestig bedacht. In 1967 paste Rolex het voor het eerst commercieel toe, in de eerste Sea-Dweller. Het is alleen bruikbaar voor diepzeeduikers die ‘droog’ naar de oppervlakte komen en zelfs voor hen is het 99 procent van de tijd onnodig. Dan vind ik het onwaarschijnlijk dat een merk als Buren (het horloge van @XXoF) nog in de jaren zestig (kijkend naar het model) een volledig alternatieve oplossing verzint voor het vrijwel niet bestaande probleem en het dan ook nog eens toepast op een horloge dat toch meer een skindiver is. Daarom twijfel ik.
Natuurlijk kan het heel goed commercieel gedreven zijn (‘Nu willen wij ook een helium valve, en wel nu!’), maar dan ben ik benieuwd hoe het werkt.
Google levert niet echt een antwoord. Hoewel Ball beweert dat het de in de kroon geïntegreerde helium valve in 2012 heeft bedacht: