Toch een wissel naar het KWF horloge, dat ik zojuist mocht ontvangen!
Kijk, dat lijkt er inderdaad op! Dank voor de foto, interessant. Daar gaat mijn hele theorie.
Volgens mij zijn dat gewoon de spiebanen van het indrukmechanisme. Een schroefkroon moet je kunnen indrukken om hem vast te kunnen schroeven, maar hij mag niet kunnen draaien ten opzichte van de stift. Volgens mij heeft elke schroefkroon iets dergelijks.
Inderdaad, mijn misvatting, want anders heeft het centrale gaatje in de kroon ook geen nut.
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat ze een dubbele functie hebben, maar ergens moet dan wel een ventiel zitten dat voorkomt dat het water erin loopt maar het helium er wel uit laat
Dan blijf ik toch nog even bij mijn theorie. Ben wel steeds benieuwder hoe het zit.
Ik zou toch zeker de oude kroon terug plaatsen.
Een mens kan nie genoeg doordraven over deze geweldige hobby.
Je zit onder soortgenoten he
Ik ben benieuwd naar het antwoord van een deskundige in Hf. Ik kan me overigens voorstellen dat het mode gedreven is een makkelijker om te produceren een aantal jaren later…
Mooie breitling hoor!!
Nee, die (schroefdraad) is versleten en moest wel worden vervangen, helaas
Daar kan ik me in vinden.
Het Buren horloge komt uit 1966 waardoor ik ook niet direct aan een helium ventiel denk.
Het feit dat achterop specifiek staat vermeld dat het horloge ‘condensation proof’ is doet me eerder denken dat juist dat de functie van de kroon is.
Je ziet dit soort kronen overigens bij meer duikers uit die tijd, niet alleen Buren.
Heel erg gaaf!
Blijft een uitdagend horloge om te fotograferen, goed bezig