Welke vintage draag je vandaag? Deel XI

Ja, genoeg parallellen!
En die doet mij weer aan deze Eterna denken :stuck_out_tongue:

9 likes

12 likes

Gisteren heb ik weer een horlogewrak wat nieuw leven ingeblazen.
Dit is een zgn schijnchronograaf d.w.z. je kunt het hele uurwerk stoppen met de bovenste knop en met de onderste knop kun je het uurwerk weer starten.
Eigenlijk is het meer een soort van hacking functie die met de twee “chronograaf” pushers bedient wordt.

De algehele kwaliteit van zowel het uurwerk, als de kast en de wijzerplaat was erg slecht. De kast is spuitgietwerk en is van zamac. Dat is hetzelfde materiaal waar carburateurs van gemaakt zijn en eigenlijk is dat rotmateriaal. Maar het is makkelijk te spuitgieten.

Het uurwerk is een Baumgartner 670, een penanker derhalve en niet voorzien van jewels/rubies. Het uurwerk was ontzettend vuil en de asjes wilden maar amper draaien. Gelukkig was er niks kapot, alleen de complete balans was niet aanwezig, maar die had ik nog eentje uit een sloopuurwek.

De zaak uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gemonteerd en gesmeerd. Hij liep eigenlijk meteen. De wijzerplaat heb ik zo gelaten want daar kun je toch niks aan doen. Hij is zoals ie is.

Deze Basis Sport is uit de jaren 50 van de vorige eeuw en was met zijn 38 mm destijds een erg groot horloge. Maar voor nu is dat een erg draagbare maat.

35 likes

Vandaag deze Lord Marvel en hopen dat Nederland weer een wereldkampioen erbij krijgt.

17 likes

30 likes

Weer een schoonheid gered!
Heb zelf een Enicar met Duraluminium kast, ook al zo’n slijtvast spulleke :thinking:. Werkte voor Franse fietspompjes dan weer prima. Beide materialen natuurlijk ooit heel modern lichtgewicht.
Bij de mijne is met name de onderkant weggevreten. Vergulding houdt er ook niet lekker op.
Is het Zamac vernikkeld/verchroomd of heb je het zo netjes gepolijst? Zo op de pols ziet het er nog erg mooi uit. Ook nog een erg mooie wijzerplaat!
Tijdelijke nylon of ga je voor een fusion-look?

3 likes

19 likes

Vers uit de stickers, dat is nog eens NOS🌟

35 likes

25 likes

Hopelijk kan de champagne nog open.

21 likes

Een keer tegen de polijstschijf gehouden inderdaad…
Het bandje is tijdelijk. Hij is trouwens ook te smal. Veel keuze heb ik niet want hij heeft vaste pennen en de lugbreedte is 19 mm. :crazy_face:

1 like

18 likes

Interessant. De gravering doet me sterk denken aan de Poolse marine, en als ik het me goed herinner, zijn deze horloges daar in elk geval voor getest. Misschien leuk voor je om je in te lezen in dat onderwerp. Er is wel veel controverse, met name over het gebruik van Fifty Fathoms in Polen.

Vanavond even een band in elkaar en op de DS-2 geklust. Met op de achtergrond de logé van @Vanne :star_struck:.

Met een prehistorisch glidelock systeem. Best handig!

Best een mooie band, maar de rek is er wel wat uit.

Helaas wel last van een flapperende endlink. Een kwestie van wat buigen neem ik aan?

22 likes

Ja of dikkere springbars monteren!

1 like

Staat 'm goed!

Tof zo’n band hoor. Ik droeg hem ook graag op stalen band. Is toch een dikkertje voor een leren band

Winters, gedetailleerd, lekker voor de donkere maandag.

20 likes

19 likes

22 likes