Via eBay uit de usa
Geluggig !
Vandaag het horloge van mijn opa, die in 1976 overleed. Gisteren gekregen van mijn vader, die het na lang zoeken ergens in een laadje terug heeft gevonden.
Simpel Velona horloge, wel een automaat, het font vind ik prachtig en de secondewijzer is zo dun dat ik 'm eerst in vol zonlicht bijna niet zag! Nu in kunstlicht is ie een stuk beter zichtbaar.
Vandaag een dag om de pols om te kijken hoe ie het houdt.
Daar ga ik naar luisteren of ik dat er uit ga halen, ben ik ook verschuldigd als Zappa fan
Op “The blue light” komt Reseda nog een keer voor, vlak voordat hij over Atlantis en Donovan begint.
Op Ebay is meestal wel wat te vinden.
Wat een fraaie score Peter. De kast doet mij in eerste instantie denken aan een DS2 certina, echter die heeft geen verborgen lugs.
Leuke vondst
Vandaag, voor de saaie maandagochtend, deze:
Een redelijk spartaans oudje uit de jaren '60. Het 34mm RVS kastje is nog als nieuw en er zit een prima draaiend SR-AS-1686 werkpaardje in. Krasloos glaasje, alleen de wijzerplaat heeft wat kleine onvolkomenheden (lijkt wel craquelé in de lak) maar je kunt niet alles hebben. Onlangs met plezier overgenomen van een forumlid, niet via het blauwe deel maar vanaf Marktplaats.
Het is geen spectaculair of bijzonder horloge om te zien, meer het type opa-horloge jaren '60.
Ik ben zelf nog geen opa, maar ik behoor inmiddels ook wel tot die leeftijdscategorie, dus ik val er niet mee uit de toon.
Ik heb het nog wel voorzien van een nieuw, zelf gemaakt, zwart leren bandje, ook spartaans, dus ongestikt.
Over het merk Iaxa is niet veel terug te vinden, behalve dit artikeltje uit 2010:
[The Iaxa mystery! - Rolex Forums - Rolex Watch Forum]
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=113191
Het lijkt te gaan om een Belgisch handelsmerk (plakmerk…), de vermelding ‘Swiss Made’ op de wijzerplaat slaat dan op het Zwitserse uurwerkje wat er in zit.
Het merk wordt wel keurig vermeld in Mikrolisk.
Verder doet het me ook hieraan denken:
Misschien toch wat dichterbij zoeken Lex, HF heeft er aardig wat Iaxa topics op zitten - ook met links naar de historie van dit Belgisch juweliersmerk. Chronografen, duikers enz. Zelf heb ik een vierkant model - iets voor jou ?!
Ja, gek is dat, ik zoek dan op het web, maar vergeet vaak om dicht bij huis, d.i. dus op HF, te zoeken. Zal zo eens kijken wat ik daar nog okan vinden. Dank voor de tip.
Welke heb jij? Foto?
Edit, even later…
Ik heb nog even rond gekeken, maar veel verder dan dat Iaxa een Belgisch merk was dat net als Pontiac bij Zwitserse fabrikanten opdracht gaf tot het vervaardigen van kwalitatief goede horloges kom ik toch niet.
Wel leuk om te zien dat er lijntjes zijn naar Nivada en Rotary. Vooral Rotary was in de jaren '60 een gewild kwaliteitsmerk, ik bezit een tweetal dressers van dat merk, die ik heel af en toe ook wel eens draag, dus hierbij ook daarvan nog maar een plaatje.
Mijn beide Rotary horloges:
De tweede met de ‘verkeerde’ wijzers. Na hulp van @Vinwat aangepast met de correcte wijzers: