Welke vintage draag je vandaag? Deel XI

Voor die paar gram??

Movado is een duur merk. Zeker vintage.
Dat was niet een paar gram. Stevige 18k kastjes.

Dus aardig wat sloopopbrengst. Van een horloge dat uit de tijd was, geen quartz. Geen automaat.

Wat nu vintage is was ooit gewoon oude zooi.

2 likes

Ja… blijkbaar… ze zetten een paar strepen met die kast op de Toetssteen… paar druppeltjes koningswater in diverse verdunningen erop… en dan weten ze 't goud gehalte…
Hop… in de kroes, baartje of een staafje gieten… en dan daar weer sierraden van maken…

op de opleiding edelsmeden wel een mede leerling gehad die een zilveren bestek omsmolt om er sierraden van te maken… van een lepel kun je al snel een paar ringen maken…

en als Sierraad levert het veel meer op…

4 likes

Lol, letterlijk dit!

Dus jij kunt wel wat met een draaibank? Mooi!
Heb je hier een uitdaging. Leef je uit…

1 like

Zonde maar hoe kom je dan aan het uurwerkje als je niet degene bent die de kast heeft laten omsmelten?

Evengoed zie ik het als een interessant project maar niet echt als een vintage horloge. Vintage uurwerk op zijn best :wink:

2 likes

Ik kocht in de USA 3 Movado 510 uurwerkjes voor de onderdelen. Ik heb een NOS Curviplan in 18k goud die een verrotte balansas had, dus ik wilde veilig zitten. Ik heb een kast vol met horloge-onderdelen, Movado, Omega, Universal, Longines enz enz.

Deze zat erbij en ik ben tamelijk zeker dat die andere uurwerkjes ook een gouden huisje hebben gehad.

2 likes

soms… beseffen juweliers/edelsmeden dat de uurwerkjes zelf ook nog van waarde kunnen zijn…

en da’s best handel… (zou ik tijd hebben… er staat een Revue chronograph Valjoux 7750 op Ebay… voor 300,-… Titanium kastje eromheen… best mooi met zo’n gouden wijzerplaat.

Ja hoor… daar kan ik wel wat moois mee verzinnen…

Ik weet niet wat hier ooit voor kast omheen zat… maar goed mogelijk dat ook deze ten prooi gevallen is aan de goudkoorts.

5 likes

Niks mis met modden want dat is het eigenlijk. Ik zeg kopen die Revue en maak er iets moois van!

Het is zo bevredigend om een afgeschreven horloge weer aan de praat te krijgen!

Ik kocht ca 10 jr geleden een los 7A38 uurwerkje om daarmee mijn vaders Seiko met waterschade te repareren. Zo 'n kick toen ik dat wrak (dat hij van mijn moeder kreeg met zijn 50e verjaardag) toen hij 65 werd heel achteloos lopend aan hem kon geven! (Nadat een paar horlogemakers hem eerder gezegd hadden dat het niet te maken was…)

5 likes

Heb jij geen 2 eta 6497’s van mij gekregen voor zoiets?
:wink:

Ja… daar heb ik ook een beginnetje mee gemaakt… ƩƩn ervan is nu voorzien van Perlage op de bruggen en kloven,
'k moet em voor ik em weer ga opbouwen netjes laten coaten… 'k heb wel wat mensen in mijn kennissenkring die em kunnen rhodineren…

Eigenlijk, en daar ben ik ook wel eens mee bezig geweest, wil ik er eens een helemaal opmeten, dan kan ik zelf bruggen maken… een ¾ brug lijkt me een mooi begin, en dan subtiel skeletoneren…

1 like

Rhodineren of vergulden of verkoperen…

Anode, kathode, stroombron, oplossing met rhodium, goud of koper… Volgens mij kun je dat prima zelf.

Ja…dat zou ik zelf moeten kunnen… Alleen… dan moet ik dat eerst eens uitzoeken… afgelopen jaren sowieso geen geld gehad om zoiets überhaupt maar te overwegen…

Die 100,- ofzo euro voor mijn stroombron, dat kon net… en die werkt prima voor het Anodiseren van Titanium…

1 like

Jan, check ff je whatsapp…

2 likes

Ik heb nog niks ontvangen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

15 likes

Dit is wel stoer. Vakman, die Jan.

1 like

16 likes

Als iemand dit kan is een tooltje maken niet zo moeilijk…

Wel leuk om de lui die kritisch zijn op Arie zijn technische posts even te laten zien dat hij niet alleen stukjes schrijft, maar ook echt produceert.

3 likes

26 likes