De Seiko King
5256-8000 1975De enige reden waarom ik er een heb is vanwege mijn maanfase Oris (non vintage). Veel van mijn Leijona’s hebben geen datum, scheelt een hoop gedraai
Vandaag deze jaren '70 Meihualu!
Meihualu was een groot merk van de Jilin Watch Factory. Er zijn ruim één miljoen horloges gemaakt in een periode van 10 jaar (valt die Chinese ‘massaproductie’ nog mee vergeleken met die 2miljoen Rolex’ per jaar ;), verdeeld over ruim 10 variaties (de mooiste textured dials van de Chinese industrie; eigenaren mogen zichzelf trots lid van de Textured Dial Club noemen ;)) De naam Meihuali betekent letterlijk Japanse abrikoos Sikahert, die oorspronkelijk voorkomen in Oost-Azië! Verwijzingen naar het hert en de bloem zien we op de caseback
Cool ding! Wat schuilt er onder de motorkap?
Dat je er nog een hebt ,mooi hoor
Heel bijzonder uurwerkje.
Het is een ETA ebauche, ETA 1132, ca. 1950 met een specifieke afwerking, diverse modificaties en een bijzondere compensatiebalans met timingschroeven.
5 adjustments qua positie en voor temperatuur afgeregeld.
Dit horloge loopt nog altijd extreem precies.
Bizar, leuk hoor! Automaatje, hamer of rotor?
Handopwinder, heel plat.
Het kastje is een monococque die dus vanaf de voorkant wordt geopend. De bezel perst het plexiglas op het uurwerk. Split stem.
Er is nog een heel bijzonder chronometertje onderweg, eindelijk 2, maar de 1e had een gebroken balansas (redelijk unobtainium maar ik had er nog 3 liggen) en ligt nu bij de horlogemaker.
De andere komt aus Deutschland met de pakketdienst.
Ik ben benieuwd, en zie de update graag verschijnen!