Het kan zijn dat deze Pobeda naar de stad Samara genoemd is. Dan zou ze jonger zijn dan 1991. Maar het kan ook zijn dat ze naar de rivier de Samara genoemd is.
Naar een bepaald type Lada lijkt me onwaarschijnlijk.
Samara (Russisch: Сама́ра) is een miljoenenstad in Europees Rusland. De stad ligt een kleine duizend kilometer ten oosten van Moskou, op de plek waar de rivier de Samara in de Wolga stroomt, die hier de Boog van Samara vormt. Het is de hoofdstad van de gelijknamige oblast (provincie) Samara en heeft ruim 1,1 miljoen inwoners, waarmee Samara naar inwoneraantal de zesde stad van Rusland is; in de stedelijke agglomeratie, waartoe ook onder andere Toljatti wordt gerekend, wonen 2,3 miljoen mensen. Van 1935 tot 1991 heette de stad Koejbysjev, naar de sovjetstaatsman Valerian Koejbysjev.
Gisteren trouwens helemaal uit elkaar gehad en geserviced. Ook slippende opwindveer door omdat iemand ooit een verkeerd type veer gemonteerd had. Hier hoort een veer in met een T-haak eind, en er zat een normale veer in. Tja die haakt natuurlijk nergens in.
Ik draag nog steeds de Arsa uit, naar ik mij heb laten vertellen, 1945 of daaromtrent. De snelheid wat opgevoerd en loopt nu per dag minder dan 1 minuut te traag. Nog ietsjes corrigeren de komende dagen.
De olijfbomen hangen goed vol. Nog een maandje vooraleer we de Canino olijven gaan oogsten. Spannend.
Van dit horloge word ik altijd vrolijk
Ik had van Peter @singlehoesjes een Timex uit 1978 overgenomen. De wijzers waren niet te verzetten, de kroon met stift vielen er uit en op dit moment liep ie niet terwijl ie wel altijd goed gelopen had volgens Peter.
Vanmorgen werd ie door de postbode gebracht en natuurlijk werd ie meteen geopereerd. Er bleek een onderdeel te missen waardoor de kroon met stift er uit viel. Dit onderdeel is ook nodig om de wijzers in de verzet stand te krijgen, dus daar hadden we al een duidelijke oorzaak voor beide problemen gevonden.
De oorzaak van het niet (meer) lopen lag in het feit dat het uurwerk vervuild was en er hier en daar roest op zat. Dus de wijzers en wijzerplaat er af en het wisselrad en minuutpijp. De datumring en zo nog wat kleine dingen die makkelijk te verwijderen zijn. De wijzerplaat demonteren moet je trouwens bij een Timex erg voorzichtig doen. Dit is een budgethorloge en is nog goedkoper gemaakt dan een Ruhla. De wijzerplaat zit niet vast met schroefjes, maar er zijn een drietal lipjes die omgebogen zijn en zo blijft de wijzerplaat aan het uurwerk hangen. Heel voorzichtig terugbuigen dus en zeker niet te ver. De datumring ligt er los in en je hebt een los uurwerkje.
Je moet wel een hele erge masochist zijn als je een Timex uurwerk gaat demonteren en dus ga ik dat ook niet doen. Ik heb het hele, niet lopende, uurwerk in de horloge schoonmaakmachine gedaan en even een wasje gedraaid. Toen ie er uit kwam, liep ie.
Dan is het nog een kwestie van even hier en daar een klein drupje olie en verder niks meer aan doen.
De datumring terugplaatsen blijft bij deze uurwerken voor heel veel mensen heel erg moeilijk getuige de vele berichten daarover in verschillende Timex groepen op Facebook etc. Toch is het gewoon een foefje en als je het eenmaal doorhebt, is het wel te doen al blijft een beetje een gepiel. De wijzerplaat is het enige wat de datumring op zijn plaats houdt dus die moet ook voorzichtig geplaatst worden en de lipjes moeten weer terug gebogen worden. Als er een lipje afbreekt dan kun je net zo goed de wijzerplaat weg gooien want dan blijft nooit meer de datumring zitten en werkt de datum verzetting niet meer.
Enfin, het horloge zit weer in elkaar en lijkt keurig te lopen. Ik heb het ook nog een nieuw bandje gegeven en heb de plexi vlug wat gepolijst. Deze Timex is, of een dameshorloge, of een jongens horloge omdat ie nogal vrij klein is.
Het is echter wel een mooi horloge met een mooie sunburst wijzerplaat. De wijzerplaten van oude Timexen zijn vaak in een verrassend mooie staat. Daar kunnen vele zeer dure Zwitsers nog veel van leren.
Dit is ie geworden.
Een klein filmpje voor @singlehoesjes om te laten zien dat de Timex loopt.
Mooie Speedmaster
Fijn dat ie weer loopt en een nieuw thuis heeft gevonden. Veel plezier ermee!
Mooi werk, @Scudo!
Ik vind dit in al zijn (haar) eenvoud een van de mooiere modelletjes van Timex. Ik heb er twee gehad en ook weer weggedaan, want niet lopend en ik ben niet zo handig met die dingen als Peter. Pas recentelijk hoorde ik van @Sisinnio dat je die blikken uurwerkjes zelfs al aan de praat krijgt door het hele uurwerk in tijdje in de wasbenzine te leggen. In de schoonmaakmachine zoals Peter doet is nog mooier natuurlijk, maar dan moet je wel zo’n apparaat hebben. Wel eerst de wijzerplaat er af, want anders staat er als ie uit de vloeistof komt niks meer op, ben ik bang. Die wijzerplaat er afhalen en die truc met de datumschijf, daar zit de moeilijkheid dus.
Narigheid! Maar als het lukt om ze weer in elkaar te zetten heb je ook wat leuks, zoals deze karakteristieke Timex van Scudo.
Die Timexen uit de jaren '60 zijn net van die blikken speelgoedjes uit die tijd, met van die omgebogen lipjes. Tweemaal buigen en het breekt af…
Blikken opwind speelgoed met omgevouwen lipjes…
Voor degenen die zich afvragen, heeft ie daar nu ook al een verzameling van?
Nee! Dit zijn de enige twee in huize Lexaf