en dan de avondwissel nog want eigenlijk blijft hier geen enkel horloge de volle 24 uur om op de rado’s na natuurlijk
Voor deze avond een zilveren cushion case longines uit 1931. Een van de allereerste met 12.68z, serial op movement komt overeen met serial in de caseback, dus zeker bij mekaar horend en ook echt een van de allereerste 12.68z movements.
Deze week gaat oudjes-week worden, allen gaan de revue passeren, de jongste is deze met zijn 92 jaar
Dat wordt interessant met die oudjes - rubriek vintage+
Ook uit de koker van Max Bill?
Keep them coming!
Even mn half afgemaakte projectje proefdragen, moet de secondewijzer nog pas maken op de as en het seconderad nog iets richten (was echt zo krom als een hoepel )
Maargoed, hij kwam dan ook uit een Rikketik grabbelbak…
Fraai! Zowel van binnen als van buiten!
Waar dienen die lange veren voor?
O chronotop…
Dit model heet de chronotop en bevat een Phenix 132 uurwerk, deze heeft als feature dat als je de kroon 1x uittrekt de hacking geactiveerd wordt en bij 2x de secondewijzer direct naar de 12 schiet. De beide “armpjes” zijn dus voor de hacking en de reset op de 12 via een nok op de seconde as.
Ah zo! Leuk merk Phénix!
Je hebt nog geluk dat de armpjes van het stopmechanisme aanwezig zijn, deze ontbreken vaak, het is een vrij teer ontwerp.
Losse armpjes zijn maar zelden de koop en nogal prijzig.
Oh wat grappig, ik wist eigenlijk niet precies wat ik gekocht had totdat ik hem open had en ben gaan zoeken
Zag er veel duurder uit dan wat hij was en hij liep niet, dat was dus even een gokje, is toch wel gepiel geweest om hem aan het lopen te krijgen.
Tevens heeft iemand getracht de wijzerplaat pootjes er terug op te lijmen, maar er zat veeeeeel teveel lijm om, zodoende denk ik ook die “vulkaan” op de wijzerplaat…
Vanavond toch nog een ander horloge om de pols, een NA, die net is binnengekomen uit een ruil met @oliverjw
Het is een Seiko (natuurlijk ) SQ 7548-700F, de versie met een Pepsi-bezel. Er was wel iets aan de hand met dit horloge, maar dat had ik al van tevoren gezien op de foto’s. Toch zat er nog wel een verrassing in, in de vorm van het glaasje. Dat zag er niet helemaal origineel uit, maar het bleek nog fraaier te zijn. Op het niet originele glaasje was nog een dun glaasje geplakt om de krassen op het glaasje te maskeren. Dat is niet de schuld van oliverjw, dat was reeds toen hij dit horloge kocht. Gelukkig had ik nog wel een correct glaasje, en dat zit er nu in.
Gelukkig was de wijzerplaat en minutenring wel goed, en het uurwerkje loopt ook als een trein. Er zat een originele bezel in, maar die brak me er al uit, toen ik het glaasje wilde vervangen. Jammer, maar die dingen gebeuren. Gelukkig zaten er nog andere bezels in, nog een originele, die wel gebroken was, maar verder nog wel heel en in redelijke staat. Met voorzichtig buigen kon ik deze bezel terugkrijgen. Alleen daar waar normaal de lumpip zat, was de bezel gebroken. Ik kan daar niets kunnen doen, maar ik heb ervoor gekozen daar de bezel met UV-hars te lijmen, die ik vermengd heb met Luminova. Ziet er niet zo fraai uit als origineel, maar het werk en het houdt de bezel vast op de ring.
Dus een horloge met een beetje werk, maar nu ben ik er echt wel blij mee. Na diverse 7548-7000 (zwart) heb ik nu ook eindelijk een Pepsi-variant.
Ik had er ook een imitatie-bezel in kunnen doen, maar ik vind de originele gewoon een stuk mooier…
Mooie hoor bas!!!