Dit exemplaar heeft, aan de kast en wijzerplaat te zien, wel een zwaar leven gehad. Maar hij doet zijn best en draait vandaag braaf zijn minuutjes rond. Op tijd!
Grewaco (Grenchen Watch Company) uit ca. 1950. Uurwerk is een AS 1187 ook wel bekend als Alpina 681.
Grewaco staat voor “Grenchen Watch Company”. Grenchen is een klein stadje in het Zwitserse kanton Solothurn met veel horlogemakers bedrijven en - fabrikanten.
Een van hen was GREWACO, opgericht in 1947 door August en Hilda Triebold-Spahr. Ze produceerden verschillende merken kwaliteitshorloges (waaronder de namen Midway, Plaza, Westbury, Markham, Clinton, Cilix, Cindia, Convex, Cylana, Erneta *, Grenchen Watch, Grenco, Grenwa, Grewa, Grewaco en Lodax.) Het bedrijf floreerde tot aan de vroege dood van A. Triebold in 1963, waarna het merk in de donkere dagen van de Zwitserse horloge industrie, die we ook wel kennen als de ‘Quartz Crisis’, ten onder ging.
Zie ook de Mikrolisk vermelding.
Avondwissel. De Grewaco verwisseld voor een Titus.
Vanmiddag ben ik wat wezen spitten in het wat oudere deel van mijn collectie en daar kwam ik mijn stokoude Titus soldaatje tegen. Het was tot voor kort de enige Titus in mijn collectie en ik heb 'm al jaren, eigenlijk zo’n beetje van toen ik begon met het verzamelen van horloges zo’n -denk ik- 15 jaar geleden. Voor die tijd had ik maar één grote verzamel liefde c.q. passie: vintage vulpennen. Op de een of andere manier is het virus toen gemuteerd en werd ik naast de vulpengekte ook nog besmet met de horlogemanie.
Ik weet niet eens meer precies van wie of waar ik die oude zwarte militairy style Titus verkregen heb, ik denk gekocht op Ebay, misschien wel samen met een lotje vulpennen. Het ding, uitgerust met een FHF 28 uurwerk, dateert van ca. 1955 en is dus op enkele jaren na net zo oud als ik zelf (ik ben nóg ouder ). Ik denk niet dat ie ooit enig serieus onderhoud gehad heeft, sterker nog : tot op de dag van vandaag nog steeds niet, maar ik heb 'm cosmetisch netjes opgepoetst en het oude monstertje loopt nog steeds.
Maar… het gaat vandaag helemaal niet om deze Titus. Er ligt sinds enige maanden namelijk nog een tweede Titus in de doos, naast die zwarte. Ook een oud beestje, maar zeker qua uurwerk in een veel betere conditie, dank zij forumlid en horlogevriend @basvg, die dit horloge netjes geserviced heeft en van wie ik een paar maanden geleden deze Titus ten geschenke kreeg. Zomaar, omdat hij wist dat ik van die ouwe military style soldaatjes hou. Dank je wel Bas.
De tweede Titus in de verzameling. Omdat mijn collectie redelijk uitgebreid is komen veel horloges niet of nauwelijks aan draagtijd toe. Dat is niet erg, in hun doosjes liggen ze tevreden mooi te wezen en daar geniet ik ook van, maar vanavond mocht deze dus nog een poosje aan de pols.
Genoeg tekst nu, hieronder nog een paar foto’s, want daar gaat het in dit draadje om.
Graag gedaan Lex! Helaas heb ik nu minder succes met sleutelen. Een paar penankers geven veel tegenstand…
Ik heb wel een Anker geserviced die het perfect doet. Dat zijn vaak toch goeie mechaniekjes. Door het vele gebruik ( misbruik?) van die naam is het een soms ondergewaardeerd merk.
Die was toch van jou hè? ( Wist het niet eens meer zeker, kennelijk heb ik toch al teveel horloges )
Vandaag deze. Ik heb de eerste letter niet weggepoetst, maar ik wilde de wijzerplaat beschermen en gebruikte een impregneermiddel dat niet geschikt bleek