Erg fraai
Je vat 'm
Mijn oom Max zijn oude horloge vanaf vsnmorgen .
Bulova accuquartz 100th Anniversary .
Stemvork met quartz
En in de namiddag een Mido oude horloge mijn vader …
Sterkte, we denken aan je.
Proficiat
Maar ook geen kattenpies! Jij ook heel veel sterkte!
Degenen die mijn verhaaltjes hier op HF lezen, weten dat ik een voorkeur heb voor vintage horloges met exotische en onbekende merknamen. Vandaag zoiets aan de pols.
Een Ankkuri. Niets over bekend… hoewel… daarover verderop in dit postje nog iets.
Ankkuri is het Finse woord voor anker en dat is in het logo ook duidelijk weergegeven.
In augustus 1921 kocht ik op eBay dit horloge van een verkoper uit Letland. Wegens het weer eens inventariseren van - een deel van -de collectie, omdat er weer wat nieuwe aanwinsten van de laatste maanden van 2023 gedocumenteerd moesten worden kwam ik 'm weer tegen. Daarom mocht ie weer een dagje gedragen worden.
Gezien het (handels)merk is het een Fins horloge, echter, zoals bij vele van dit soort merken wèl van Zwitsers fabrikaat. Het is, duidelijk ook door de gravering op de case back, uit 1965.
Het uurwerk is een AS 1686. Bij gebrek aan de Ranfft database heb ik deze keer maar even ter verifiering een plaatje gescoord van de eveneens zeer bruikbare database 17juwels.info.
Het 32mm kleine horloge, de maat is geheel conform de draagmode van die tijd, is nog in een zeer goede technische en cosmetische conditie en vooral de wijzerplaat is een plezier om naar te kijken.
Het licht speelt mooi met de champagne-zilveren sunburst afwerking en de semi militaire indeling van de wijzerplaat met de doorlopende strakke art deco cijfers geven het een klassieke tijdloze uitstraling.
Toch is Ankkuri een niet helemaal ongekend verschijnsel in de Finse horlogewereld en sinds 2022 ook niet in Nederland. Het Finse merk Pook, hier op HF inmiddels bekend van de HFLE 2022 editie, maakt namelijk ook een serie horloges die de naam Ankkuri hebben meegekregen. Ook het anker vignet dat Pook voert lijkt wel heel erg op dat van mijn vintage Ankkuri. Kijk verder maar naar de plaatjes.
Mijn vintage Ankkuri aan de pols.
De HFLE Pook van @Aircooled , momenteel te koop op
En tenslotte hieronder nog wat info van de Finse Pook site over de moderne Ankkuri horloges:
Leuk stuk weer, echt een toevoeging voor het HF! Thanks
Heel erg mooi horloge Lex prachtige wijzerplaat
Denk alleen dat je in 1921 nog geen horloges kocht
Leuk stukkie en idem gaaf horloge
Weer heerlijk om te lezen!
Een echte voorloper in vintage én internet
Goedemorgen en fijne zondag en degene die naar Rikketik gaan…
Heb een fijne dag en show je praaltjes
Lekker struinen en snuffelen in Houten…