Lasita is ook een nog steeds bestaand Nederlands (handels)merk.
Op Google vind je dit van Wikipedia:
Lasita is een Nederlands horlogemerk, dat sedert het midden van de twintigste eeuw door de firma Hochheimer uit Amstelveen verkocht werd en sinds 2018 door de Beers Wholesale te Heemskerk gevoerd wordt. De naam is een samentrekking van twee meisjesnamen.
Vroeger leverde Hochheimer horloges met best fraaie zwitsere uurwerkjes er in, tegenwoordig verkoopt de Firma BWH voornamelijk budget quartz horloges.
Ik heb hier, tussen de ‘horlogelijkjes’ al lange tijd een Lasita horloge liggen uit, ik vermoed, eind jaren '70.
Er zit een niet werkend vroeg quartz uurwerkje in van Duits fabrikaat (Junghans 667.30) dat ik niet aan de praat kan krijgen. Afgebroken contactjes enzo… Ik hoop er nog eens een donor uurwerkje voor te vinden, want het is ondanks dat het een quartz is, maar wel een ouwe Europese/Duitse quartz, voor die periode best een aardig horloge. Verdient weer tot leven te worden gebracht. En dat zou aardig zijn, want dan kan Lasita weer in dit draadje aan de popls worden getoond. Dus als er iemand is die me ermee kan helpen, graag!
Leuk ben net een Lorsa 238 GA aan het servicen voor een collega. Helaas slipt de Cannon pinion bij het verzetten van de datum dus daar mag ik mee bezig.
Hier is een oplossing voor. Je kan de marker van twaalf uur gebruiken voor de ontbrekende. Dan van een donor wijzerplaat een afwijkende maar bijpassende op twaalf uur. Dan valt het meestal niet op.
Helaas is het uurwerk wat haastig, wellicht alleen magnetisch ?!? Dus toch even snel gewisseld naar een net gecleand en van verse batterij voorziene Ruhla Quartz, dus gelukkig nog een ‘modern’ horloge bij de hand
Leuk, ik heb ook een oude Lasita. Die heeft onder een kast gelegen of zo want de krassen op het glas zijn prominent aanwezig. In deze Lasita zit een kwarts uurwerkje van Rondo. Het Rondo 515 caliber, 1 jewels.
Leuk man! Dit is een hand winder. Thnx voor de info trouwens!
Dit horloge is van mijn opa geweest. Had nooit onderhoud gehad en had flink wat barstjes in het glaasje.( opa was in dit soort dingen nogal een krent.) Ik heb hem vanwege de sentimentele waarde helemaal laten opknappen. Er zat eerst een elastieke stalen band op. Maar ik vind hem een stuk lekkerder dragen op een nato.