Welke vintage draag je vandaag? Deel XV

Logo Lasita

Lasita is ook een nog steeds bestaand Nederlands (handels)merk.

Op Google vind je dit van Wikipedia:

Lasita is een Nederlands horlogemerk, dat sedert het midden van de twintigste eeuw door de firma Hochheimer uit Amstelveen verkocht werd en sinds 2018 door de Beers Wholesale te Heemskerk gevoerd wordt. De naam is een samentrekking van twee meisjesnamen.

https://bwholesale.nl/merk/lasita

Vroeger leverde Hochheimer horloges met best fraaie zwitsere uurwerkjes er in, tegenwoordig verkoopt de Firma BWH voornamelijk budget quartz horloges.

Ik heb hier, tussen de ‘horlogelijkjes’ al lange tijd een Lasita horloge liggen uit, ik vermoed, eind jaren '70.
Er zit een niet werkend vroeg quartz uurwerkje in van Duits fabrikaat (Junghans 667.30) dat ik niet aan de praat kan krijgen. Afgebroken contactjes enzo… Ik hoop er nog eens een donor uurwerkje voor te vinden, want het is ondanks dat het een quartz is, maar wel een ouwe Europese/Duitse quartz, voor die periode best een aardig horloge. Verdient weer tot leven te worden gebracht. En dat zou aardig zijn, want dan kan Lasita weer in dit draadje aan de popls worden getoond. Dus als er iemand is die me ermee kan helpen, graag!

https://junghans-vintage.de/en/uhren/quarz/quartz-kaliber-von-junghans/junghans-66730.html

Tot slot nog twee oude advertenties:

Lasita advertentie1

grafik
(de laatste met dank aan @Maurits)

28 likes

Leuk ben net een Lorsa 238 GA aan het servicen voor een collega. Helaas slipt de Cannon pinion bij het verzetten van de datum dus daar mag ik mee bezig.

3 likes

Gaaf! Die gepatineerd secondewijzer maakt het helemaal af :ok_hand:

2 likes

Hier is een oplossing voor. Je kan de marker van twaalf uur gebruiken voor de ontbrekende. Dan van een donor wijzerplaat een afwijkende maar bijpassende op twaalf uur. Dan valt het meestal niet op.

8 likes

19 likes

:+1:t2::sweat_smile:

Vanmiddag eens even mijn door @Lexaf fantastisch opgeschoonde blauwe Velona om :slight_smile:

Helaas is het uurwerk wat haastig, wellicht alleen magnetisch ?!? Dus toch even snel gewisseld naar een net gecleand en van verse batterij voorziene Ruhla Quartz, dus gelukkig nog een ‘modern’ horloge bij de hand :nerd_face:

23 likes

Leuk, ik heb ook een oude Lasita. Die heeft onder een kast gelegen of zo want de krassen op het glas zijn prominent aanwezig. In deze Lasita zit een kwarts uurwerkje van Rondo. Het Rondo 515 caliber, 1 jewels.

Foto is niet super duidelijk maar volgens mij is Rondo een producent uit Zwitserland en maakt het best wel een goed caliber.

14 likes

Bedoel Ronda caliber

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik moet nog kijken wat ik aan oude wijzerplaten heb liggen.

MK1 1655 uit 74

23 likes

Zojuist in elkaar gezet, goeie genade wat een smeerboel van binnen…!!

Met verse leder nato kan hij er weer even tegenaan!

30 likes

Foto van het uurwerk is overigens van voor de service…

1 like

Leuk man! Dit is een hand winder. Thnx voor de info trouwens!
Dit horloge is van mijn opa geweest. Had nooit onderhoud gehad en had flink wat barstjes in het glaasje.( opa was in dit soort dingen nogal een krent.) Ik heb hem vanwege de sentimentele waarde helemaal laten opknappen. Er zat eerst een elastieke stalen band op. Maar ik vind hem een stuk lekkerder dragen op een nato.

1 like

Vanavond deze Seikomatic Self-Dater uit 1963.

21 likes

Ik vind deze erg mooi! Alles klopt eraan! Draag hem in gezondheid en lekker vaak posten op het HF!

1 like

Goed bezig!

1 like

Thanks, ben nu een week of 3 bezig met zelf “sleutelen” maar heb het virus aardig te pakken…

De volgende ligt alweer open :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat een schitterend mooi en slim geconstrueerd uurwerk zeg die ETA 2762 :heart_eyes:

27 likes

Ja bij Pontiac wisten ze wel wat kwaliteit is!
Sleutelen aan goedkopere horloges is vaker vervelend. Maar heel soms is het ook wel weer leuk.

1 like

Heb er nu een stuk of 7 gedaan in 3 weken en je merkt wel kwaliteitsverschil inderdaad.

Deze was een van de “mindere”

De

Maar heb bijvoorbeeld ook 2 Seiko Lord Marvel 36000s gedaan, die zijn ook wel mooi hoor!

24 likes