Bofkont
Vandaag begonnen aan een klusweek bij een vriendin. Gang stucen, muren en plafonds wit verven en het houtwerk een nette schilderbeurt geven. Geen klus om een vintage horloge bij om te hebben dus vandaag en de rest van de week deze simpele Chinese Eyki. Beetje een kopie van een Seiko 5 model maar dan met een simpel quartz uurwerkje er in. Als deze per ongeluk een pot verf over zich heen krijgt is er geen man overboord. Maar tot nu toe ging het goed, het is al jaren mijn klushorloge. Paar krasjes op het glas… geen probleem. Af en toe een tandenborstel er over, als het erg vies geworden is een nieuw nato of zulu bandje er op en eens per 2 jaar een vers batterijtje er in. Quartz, dus qua nauwkeurigheid helemaal prima, beter dan mijn meeste vintages.
Goedkoop ding, kastje van mat verchroomd Zamak (potmetaal) legering. Naar spul is dat hoor! Na een paar jaar gaat de achterkant er zo uitzien:
En aan de voor- en zijkant is het ook niet meer echt fraai:
Maar geen vintage natuurlijk. Waarom dan toch hier in dit topic? Gewoon omdat ik een beginnetje wilde maken voor het horloge van vanavond. Na het klussen thuis douchen, verkleden en lekker wat eten en dan mag er een echte vintage aan de pols.
Deze:
Een Flora uit medio jaren '50 met een AS 1188 motortje onder de wijzerplaat.
Niet echt heel bijzonder, maar gewoon een degelijk Zwitsers merk uit die tijd. Klassieke vormgeving met alle 12 arabische cijfers in de rondte. Spartaans ding eigenlijk. Ze is wel mooi en degelijk gemaakt met een goed AS kaliber en een nog steeds gaaf roestvrij stalen kastje. Haar wijzerplaat heeft wat te lijden gehad van nattigheid, maar ja, ze is ook al bijna 70 jaar! Lopen doet ze nog steeds als een kievit, en nog nauwkeurig ook, minder dan een minuut + of - per dag. Plus aan de pols, min als ze een dagje op haar rug ligt.
Nog wat plaatjes, omdat ik haar in al haar eenvoud toch nog steeds een aantrekkelijke dame vind… mind you, ze heet Flora, maar ze is wel bestemd om een herenpols te omvatten.
Als je bijna 70 bent zijn wat vlekjes in het gezicht vaak onvermijdelijk
Haar achterkantje mag er ook nog best wezen.
En van binnen ziet ze er ook nog wel aantrekkelijk uit.
Ter afsluiting nog een paar prentjes van haar geboortegrond:
Als je me de maat wil sturen, heb ik wel een venstertje om over die fraaie metallic teal plaat te monteren, Peter. Tenzij je er perse zo’n cycloop op wil, die heb ik niet.
Goedemorgen,
Deze geeft een hele aparte gruizige wijzerplaat, wat op de eerste foto goed te zien is.
Mooi mooi I like that
een mooie keuze met die band
Dank je