NA, mooi dun BUREN horloge. Buren is wat minder aanwezig op dit forum. Toch is het een oud Zwitsers merk, zoals wel meer merken opgericht eind 19e eeuw en min of meer in de quartz crisis verdwenen. Ze maakten hun eigen calibers en ze waren oa actief in het ontwikkelen van dunne calibers. Deze dresser is 7 mm dik, bevat het 2.8 mm dikke Buren 280 (jaja, goeie naam ) uurwerk en stamt uit de sixties.
De oude horlogemaker waar ik als jongetje mijn horloge naartoe bracht, ja, zo iemand woonde gewoon in de buurt, gaf altijd hoog op over de kwaliteit van dit merk. Toen ik deze voorbij zag komen kon ik hem niet laten liggen.
Precies dat. Exact waar de focus van mijn verzamelgebied. De kleine, vaak verloren of in vergetelheid geraakte merken uit Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Maar ook veel leuke, vaak wat denigrerend en soms ten onrechte als ‘plakmerken’ aangeduide merken uit Nederland en Belgie. Sinds nog niet zo lang ontdekte ik in die categorie ‘handelsmerken’ ook hele leuke horloges uit Scandinavie.
Alles zo’n beetje in de periode tussen eind jaren '40 en medio jaren '70 van de vorige eeuw. Ik schat dat minstens de helft van mijn redelijk uitgebreide collectie (nee, ik ga geen aantal noemen ), valt in de hierboven omschreven categorie.
Hieronder eentje daarvan. Een beetje random greep uit een van de horlogedozen die op dit moment toevallig op mijn werkbureau staan.