Welke vintage draag je vandaag? Deel XVII

Dat is een geweldige wijzerplaat :ok_hand:
Kun je naar blijven kijken

1 like

Leuke gespjes in die tijd :male_detective:

13 likes

Komt in orde. :wink:

Tijd voor een apart topic hierover :wink:

Prachtige plaat :ok_hand: Klopt ook wat je zegt, de Buler deed me gelijk aan de Glacier denken. Van wanneer is deze Don?

2 likes

Niet echt opgezocht, vorig jaar nieuw in een winkeltje gekocht en daar lag die al eventjes :joy:

1 like

Ha, gauw even gezocht: omstreeks 1972 :+1:

1 like

Geen slecht begin zo! Prachtig horloge. :ok_hand:

38 likes

Gaaf!

1 like

Jumbo time :sunglasses:

31 likes

Mooi exemplaar! :shark:

1 like

Oude beater voor vandaag. Eigenlijk best mooi die matte bezel.

25 likes

Vandaag ga ik back to the eighties.

20 likes

Dat is duidelijk.
Uniek ook, dat je om 0 uur 's middags met iemand kan afspreken. :wink:

1 like

:star_struck:

Goedemiddag Peter!

Ach ja, de HMT.
Een van de weinige echt interessante horloges die de Indiase industrie voortgebracht heeft. Technisch niet zo bijzonder misschien, maar ‘verzameltechnisch’ wel, vind ik. Door de geschiedenis die er aan vast zit en ook wel vanwege het postzegel achtige karakter met al die kleurtjes en wijzerplaat varianten. En toch met een soort eigen smoel. Wat de wijzerplaten betreft dan. De meeste (RVS!) kastjes hadden ook het zelfde design. De HMT leek sterk op het Citizen origineel, maar dan wel een maatje groter, zo’n 35mm. De handopwindbare uurwerkjes waren allemaal vrijwel identiek. Het uurwerk was een iets vereenvoudigde licentie van de Citizen 0201uit 1963.

Hierboven 2 Citizen handopwinders uit de jaren '60. Daar zijn er niet zoveel meer van. Ze waren het voorbeeld voor de HMT horloges (Hindustan Machine Tools) waarvan er in India honderdduizenden gemaakt, mismaakt, hergemaakt en in elkaar geknutseld zijn.

Het HMT uurwerk.

De HMT horloges zijn nog steeds te koop, o.a. op Ebay, maar zeer wisselend en soms zeer twijfelachtig van kwaliteit. Een schoolvoorbeeld voor de beruchte Mumbay Special horloges. Maar er zijn af en toe ook - nog steeds - min of meer originele exemplaren in (technisch) goede staat te vinden, sommigen zelfs op New Old Stock / fabrieksnieuw niveau.

Voor mij zijn het mijn ‘Guilty Pleasure snoepjes’. Ik bestelde ze af en toe, op Ebay. Gewoon voor de lol om te zien of ze aankwamen uit India en of ze dan ook nog liepen. De meeste orders arriveerden, soms na maanden en dan wel vrij van port èn aangetekend. Sommigen hielden het een paar weken uit. Terugsturen was geen optie, de retourverzendkosten waren hoger dan de aanschafprijs van het horloge. Maar er waren er ook bij in zeer goede staat of (vrijwel) nieuw en die doen het bij mij na jaren nog steeds. Af en toe draag ik er wel eens een voor een dagje. Ik heb ze de laatste tiijd niet meer besteld, maar een jaartje geleden kon ik de verleiding voor het kleurige snoepgoed niet weerstaan en kocht ik er toch weer eentje.

Hieronder mijn laatst aangeschafte HMT uit najaar 2022. Of de wijzerplaat een officiceel ontwerp is of een later bedacht design, kan ik niet nagaan, deze is in elk geval niet ‘geschilderd’ door een straat artiest, maar ziet er professioneel vervaardigd uit. Een van de vele fantasierijke varianten.

27 likes

Deze was moeilijker te vinden. Maar is dan ook, volgens eigen beschrijving, “Unique”.

Met een flinke portie “patina” .

25 likes

De lume nu beter en in een iets subtieler kleurtje aangebracht.
Even wennen om het spul in de juiste verhoudingen te mixen…

29 likes

Jeroen @Proenski is altijd streng. Officieel mag ik deze 1998 speedmaster reduced plaatsen. Ze is 25 lentes jong.
Vandaag NA , eerste post op hf hoort in het bruine imho.

34 likes

Mooi! Gefeliciteerd met deze topper :ok_hand:

1 like