Plaatje voor de sfeer.
Ik heb er nog wel een paar.
Vond ik altijd zo’n enorm tijdloos model deze, schijnt ook een aardig uurwerk te hebben ?!

Ook mooi , zo’n donkere wijzerplaat!
Fraai hoor. Ik snap de verleiding…
Prachtig, Pierre ! Cijfertype, rode secondewijzer, lay-out kastdeksel, mooie AS 1250 bumper… En dan zwijg ik nog over de Moto Guzzi en de Ferrari…
Voor deze morgen mijn NA, die ik gisteren hier ook al getoond had. Maar nu met een extender op de bracelet, die had ik nog eentje liggen. Het betreft hier een Seiko Bell-Matic 4006-6011 uit 1974, met een prachtige blauwe wijzerplaat. Ik zal dit horloge nog wel eens moeten wegsturen voor onderhoud (Is me te complex om zelf te doen).
En nog wat historie over deze horloges. Wat maakt ze zo bijzonder en begeerd?
Seiko bracht deze horloges uit in 1966. Destijds alleen bedoeld voor de Japanse markt, maar later zijn ze ook in het buitenland uitgebracht. De buitenlandse versies zijn overigens gemakkelijk te herkennen, die hebben minder juwelen, namelijk 17. Er is ook een versie met 21 juwelen, maar die is vrij zeldzaam. De JDM-modellen hadden zonder uitzondering 27 juwelen. In eerste instantie alleen met dag en datumaanduiding uitgebracht, maar in 1968 t/m 1969 is er ook een versie met alleen datumaanduiding uitgebracht. Het uurwerk luistert naar het kaliber 4005A voor de datum-only en 4006A voor de dag/datum versie. Deze horloges waren de eerste alarmhorloges met een automatisch uurwerk. Ze zijn echt behoorlijk complex gebouwd, maar lopen altijd vrij goed. De alarmfunctie maakt voor een horloge echt een rinkelend geluid, dat meer op een wekker lijkt, alleen het volume is zacht en bescheiden. De meeste alarmhorloges hebben meer een rammelend geluid, de Bell-Matic rinkelt dus.
Verder waren ze esthetisch ook bijzonder mooi. En toch was het in de 12 jaar, dat dit horloge gebouwd is, nooit echt een heel groot succes. Tegenwoordig is er een groeiend aantal verzamelaars, die dit horloge steeds meer begint te waarderen.
Hoi Patrick,
Bedankt voor de info. Leerzaam!
Ik heb in een bui van overmoed een Venus 230 opgeknapt.
Dat was een heel gedoe, maar niet omdat het zo complex was. ( Er was met de veerton gekloot en de platine was uitgeboord )
De Venus 230 is geen automaat maar heeft soms een datum (V 231) Wel een handige indicatie of het alarm aan of uit staat. ( Rode of groene stip)
Ik denk dat jij het best kunt!
Vandaag, uit de verzameling rariteitenkabinet, deze handgeschilderde …naamloze? Geheel Frankenstein: caseback van een Shanghai, Tongji uurwerk uit een Bejing. De dial is handgeschilderd met waterverf, in de traditionele Gongbi stijl
Bijzondere verschijning!
Klopt helemaal, mijn ex deed precies hoe jij het omschrijft!