Cool horloge komt mij bekend voor.
Is bij mij op de werkbank geweest toch?
Ja, klopt. Loopt weer als een trein!
Pontiac met ST/FHF96/97 uurwerk.

Medio jaren '60 dus.
Wel een mooie 1e kwaliteit verkoperde uitvoering, dit werkje in juw Pontiac.
Hier in ieder geval een liefhebber van mooie vintage Bulls Eye’s!
Gaaf ding, deze Wyler!
Kknap gedaan Peter! Verdient deze mooie groene Velona!
Dat heeft te maken met de manier waarop Orient die glaasjes op het horloge plaatst denk ik. Ik heb ook een paar Orients uit die periode en daar wordt het glas òver de binnenrand van de kast geplaatst, en niet in een sponning zoals ‘normaal’. De binnenrand van het glas moet dus precies over de metalen rand van het kastje passen en dus ook recht geslepen zijn. Dan gaat de bezelring er aan de buitenkant opgeperst worden, dus de buitenrand van het glas moet ook recht (haaks) zijn. Het geheel zit dan klemvast, d.w.z. dat het glaasje ingeklemd zit tussen twee metalen randen. Niet merk specifieke (Orient) glaasjes hebben dus nooit die twee rechte kanten en gaan dus niet passen.
Horlogeglas.nl kan dat misschien wel op maat maken, maar dat gaat geld kosten, vrees ik.
Ik heb bij een van mijn Orients met trial & error een plexi glaasje zelf op maat geslepen, maar dat kostte me wel een glaasje of 3 vóór het paste…
Vanavond deze nog even om:
Een van mijn kleine Zweedse soldaatjes. Draagt heel prettig op een zacht zwart geitenleren bandje uit eigen keuken.
Het uurwerkje is een AS 1187 uit ca. 1950. Mooi he? Dat zo’n ding het na al die tijd nog doet!
Bijna net zo oud als ik…
Jawel ! Ik riep: dit is een van de mooiste!
Leve de leeuw!
Dat is niet helemaal waar, spanringglazen hebben over het algemeen wel twee rechte kanten
Maar goed, de kans dat die beide passen is nihil, dus gebruiken kun je ze vrijwel zeker niet
Precies dat, Wilko!
Toch is dat ook precies wat ik wel gedaan heb: Ik had het geluk (toeval bestaat niet) dat ik een spanring glaasje vond dat exact over de rand van het kastje van de Orient paste (zonder de spanring). Daarna heb ik - op goed geluk - de schuine buitenrand van het glaasje recht geslepen op mijn speelgoed Unimat 1 draaibankje. Dat kon omdat ik het glaasje met de rechte binnenkant op de buitenzijden van de drieklauw van de draaibank kon opspannen / uhm inspannen…
Bij de derde poging c.q. het derde glaasje had ik de juiste buitenmaat. Jawel, ik had het geluk dat ik 3 dezelfde maat glaasjes met spanring had. Zomaar… toeval bestaat niet.
Met creatief denken kun je een hoop probemen oplossen
Knap gedaan en héél leerzaam! Thanks!
Dank je Lex
Riep u mij ?
Geen gevaarlijke leeuw dat dan weer niet maar lieftallige Miss Wendia.
Nog onderweg maar vanavond na thuiskomst gaat ze lekker om de pols…
Een wat meer regenbestendig horloge vandaag…
Een Seiko Sea-Horse. In principe een Seiko Sportsman, maar dan met RVS kast en beter dichtingen (Zover dat nog intact is…)
Die lieftallige dame heeft ook een gevaarlijke kant, is vrij zeker knetterend radioactief