Ai ai lex ik schaam me diep heb ik toch een verkeerde foto getoond van die Massis toen ik die foto s hier zag …verdikke die kroon is niet dezelfde dat is van een andere klokje van dit dus aiaiai …
Wel een Massis gevonden met net zo’n uurwerkjr, maar in staat van ontbinding en geen info over het kaliber. Maar helemaal uniek is ie dus niet, dat geeft de burger moed.
Dit is het werkje wat er in zit. Foto van de voorzijde. Dat zou zomaar het zelfde kaliber kunnen zijn. Niet zeker want hier helaas geen afbeelding van de balanszijde. Als het hetzelfde werkje is, worden we ook niet wijzer, want geen merk, logo of kalibernummer onder de wijzerplaat.
Dit is een iets wat bijzonder model van Seiko. Dit is een 6602-8990 Sea Horse.
Wat is er dan zo bijzonder aan? Nou, de 6602 serie van Seiko staat vooral bekend als de Seiko Sportsman, maar daar wijkt dit horloge op meerdere punten vanaf. Het uurwerk is gewoon hetzelfde, maar de kast en backplate zijn anders, namelijk van staal ipv verchroomd messing, zoals gebruikelijk voor de Sportsman. De backplate is een schroefdeksel, wat natuurlijk de waterdichtheid vergroot.
En dat maakt eigenlijk dit horloge een stuk sportiever.
In 1972 gaf Kim Il Sung, de grote leider van Noord Korea, de opdracht tot het produceren van horloges aan de partijtop en bij George von Burg werden Zwitsers uurwerk-onderdelen (en techniek) ingekocht. De Noord-Koreanen gingen vervolgens zelf aan de slag en het resultaat is een aangepast Semag ES95 uurwerk.
De schoonheidsprijs gaat deze zeker niet winnen, maar vandaag draag ik deze '79 Moranbong , vertaald ‘Peony peak’, vernoemd naar het centrale park in Pyongyang, Noord Korea.