Goedemorgen HF
Mooie combi op deze band!
Pas op, kan op terrasjes zo van je pols gestolen worden!
correctie - 't is een Velona
Maar wel mooi! Ik zou 'm wel ‘begeren’. Maar ik ga er niet de criminaliteit voor in. Er zijn er nog wel meer in deze stijl en schoonheid.
v.l.n.r. Tärnan - ETA 1080 ca. 1955.
Revue Sport - RevueThommen Cal. 56 ca. 1940.
BUT (Butex) - Peseux 190 ca. 1950.
Dulfi - AS 1187 ca. 1950.
Vandaag deze om:
Een (nep) virgin plate, maar wel van zilver.
Een paar postjes terug spraken we over virgin plates, d.w.z. een wijzerplaat zonder enige beschrifting of merkopdruk. Dat komt een enkele keer wel eens voor bij prototypen of (iets vaker) bij wijzerplaten die de fabriek verlieten zonder opschrift of een merk wat er t.b.v. een bepaald handelshuis nog op gedrukt moest worden. Echte (vintage) virgins zijn zeldzaam, dat is trouwens niet alleen bij horloges zo (kom er maar in @Climholland).
Deze is ook geen echte maagd (meer). Zij diende zich bij mij aan in een lotje sloophorloges.
Het uurwerk was ok. De kast en wijzers ook, het kroontje behoorlijk afgesleten, maar dat draagt bij aan het vintage gevoel. Ohhh een virgin met een afgesleten kroontje? Kan je die nog wel opwinden dan?
Echter… de plaat was zó beschadigd dat er slechts hier en daar nog wat losse lettertjes te lezen waren boven de 6 marker. De beschrifting onder de 12, o.a. het merk, was weg en eventuele seconden streepjes waren ook foetsie. Maar… géén krassen. Onder de deels verdwenen lak was haar gezichtje nog gaaf. Ik heb toen beslotem maar eens ijverig te gaan poetsen.
Precies Jenneke, maar de eerder getoonde Rodania was dus ècht virgin, o.a. te zien aan de onbeschadigde sunburst. Aan deze hier was dus wèl al geklooid (door iemand) en het poetsen (door mij) was bewust. Liever mooi glimmend zilver dan een half verpoetste plaat met resten opdruk, zwarte vegen en poetsvlekken.
En zeg nou zelf, dit is toch een aantrekkelijk horloge aan de pols? Eigenwijs paars leren bandje van 2 euro van de Rikketik er op en lekker dragen. Het AS-ST 1950-51 uurwerkje uit ca. 1965 loopt nog perfect.
Wat een beauty ook
Helaas is de balansas gebroken, dus moet nog even opzoek naar een vervanger.
Ben blij dat ik de Velona geserviced heb en de kroonpakking gesmeerd en de achterdekselpakking vervangen heb…
Ben net per abuis met het horloge om het Gardameer ingesprongen, lang leve de compressorkast
Tja, die fout is snel gemaakt. Ik zou het lago maggiore zijn ingesprongen.
Even jong, toch?
Prachtig horloge
Ik ben werkelijk nog nooit met een horloge om het water in gesprongen, dus die fout zul je mij niet snel zien maken
tsja, goed bewaard gebleven, laten we het daar maar op houden
Ja dat heeft mij ooit een knetterzeldzame Enicar gekost. Die was allesbehalve waterdicht en zeewater is meedogenloos. Toevallig ook met een metallic blauwe plaat, die dus na een paar weken niet meer zo mooi blauw was. Nog enige tijd later was ook het uurwerk reddeloos verloren. Dat was wel zo’n 40 jaar geleden, toen ik nog niks had met en niks wist over horloges. Ik heb 'm verkocht aan iemand op marktplaats die dacht er nog iets van te kunnen maken. Van de opbrengst heb ik nieuwe vintage vulpennen gekocht. Later, veel later, kwam alsnog de eeuwige spijt…
Omdat er in dit draadje altijd plaatjes bijstaan voor de sfeer dan nog maar een andere blauwe.
Een Oriënt automaat met een cal. 1746/46941 uurwerk uit ca. 1975.
Ik kan 'm niet dragen want er is iets eigenaardigs mee. Het glas zit bij dit horloge niet geklemd in een sponning aan de binnenzijde, maar om een rand aan de buitenkant. Daaromheen wordt een dunne stalen bezel rand geperst, die als zodanig het glas vastzet aan de horlogekast. Ik heb wel een passend glas kunnen vinden. Dat was lastig , want in dit geval moet de binnenrand van het plexglas passen en ook nog eens recht zijn en niet schuin weglopen zoals meestal het geval is. Trial & error dus, maar geluk was weer eens mijn deel. Toeval bestaat niet dus er zat één glaasje (1!) in de voorraad dat paste. Helaas heb ik geen enorme voorraad stalen bezels, dus die moet ik nog zien te vinden. Er een laten maken (draaien uit staal of titanium) is de oplossing, maar ik heb nog niemand kunnen vinden die dat voor mij wil of kan doen. Dus bij deze: Graag! Aljeblieft?
Ik vind het Como mooier, maar gezien onze kleine van 2 zijn de zwemgelegenheden hier beter.
Was eigenlijk al klaar om terug te gaan naar het appartement, maar de dames wilde nog even zwemmen, tsja dan stink je er zo in… ik was ook degene die dacht dat mij dit nooit zou overkomen