Kom ik met slechts 2… Maar ook ik sluit meerdere niet uit, moet ik bekennen.
Groot gelijk! De oude Tissots zijn gewoon mooie horloges! Als ik geen Seiko verzamelde, dan zou ik waarschijnlijk Tissot verzamelen.
Ik heb dan weer maar 1 Seiko
Of ik anders Seiko zou verzamelen? Geen idee. Wel een merk waar je bijna oneindig mee aan het verzamelen kunt blijven
Helemaal waar! Seiko heeft zoveel horloges uitgebracht, dat het vrijwel onmogelijk is, alle modellen te verzamelen. Als je alleen van de jaren 50 tot 1970 zou verzamelen, kom je nog op boven de duizend uit. Er zijn zoveel varianten, verschillende wijzerplaten, kasten, uurwerkjes.
Zelfs alleen de Seikomatics vormen al een enorm grote groep. En die zijn alleen maar tussen 1962 en 1969 gemaakt. Je bent nooit uitverzameld…
Ik hoop voor je dat je er niet al te ziek van bent. Beterschap gewenst!
Dat kan wel kloppen, ik heb begrepen dat een cylindergang horloge geen goede weergave geeft op dit type timegraphers.
De Delila en de AS 960 die ook allebie een cylindergang werk hebben doen het ook niet op mijn Weishi 1900. Die geeft dan wel even een tikgetal van 18000 aan, maar dan een korte tijd een onregelmatige tik, géén waarden en na zo’n 15 seconden valt de weergave stil. Kennelijk ‘hoort’ de Weishi bij een cylindergang een ander geluid als bij een ankergang en kan het ding daar niks mee.
Misschien dat iemand die weet waarom dit is dat wil uitleggen.
Dat is ook wel zo.
Het ding ziet er nieuw en ongebruikt uit. Loopt ook perfect.
Er zijn 3 opties:
- Het is een replica, misschien gemaakt in een kleine serie door een enthousiast micro brand. Maar waarom zou je een cylindergang horloge nieuw produceren? Onwaarschijnlijk.
- Het is een buitengewoon goed gereviseerd oud exemplaar. Dan heeft iemand er wel heel erg en zeer talentvol zijn best opgedaan. Onwaarschijnlijk mooi.
- Het is een brandnieuw origineel uit zeg eens de jaren '20. Dat zou kunnen als het horloge door omstandigheden gewoon 90 jaar ergens bij een horlogemaker of juwelier in een laatje is blijven liggen, goed verpakt en onder zeer goede temperatuur en vochtigheidscondities, want van enige oxidatie of patinering is niets te zien. Ik denk dan wel dat het horloge, nadat het ‘gevonden’ is en bij een vakkundig iemand terecht is gekomen, een goede schoonmaak- en servicebeurt heeft gekregen. Ook allemaal niet zo waarschijnlijk, maar naar mijn idee de mist onwaarschijnlijke van de 3 mogelijheden.
Het is dus een combinatie van optie 2 en 3.
Kijken we verder naar de commentaren verderop in het draadje:
Ha! Ik hoopte al dat jij er Paulson op na zou slaan. Wat je hier laat zien komt heel dicht in de buurt voor beide uurwerken.
Jullie beiden hebben veel ervaring met de beoordeling van antieke uurwerkjes. Hartelijk dank voor jullie commentaar, ik denk ook mede namens horlogevriend @basvg.
Veel verder dan dit gaan we niet komen maar ik vind dat de Rex en de Dalila hiermee al behoorlijk goed geidentificeerd zijn. De door Wilko getoonde Paulson afbeeldingen van de AS 606 en 662 en 702 komen bij Ranfft niet in zijn lijstjes voor. Te oud denk ik, dus naar ik aanneem zijn deze uurwerkjes van vóór 1925. Bijna een eeuw oud. Geweldig toch? In zo’n conditie.
Blijft de wonderlijke samenhang van gebeurtenissen (toeval bestaat niet) dat Bas deze beide horloges voor zover ik heb begrepen onafhankelijk van elkaar ergens heeft gevonden. Is dat zo, Bas? Of zaten ze in één lotje, dat zou iets verklaren van het feit dat er twee vrijwel dezelfde exemplaren van deze exotische uurwerkjes in korte tijd achter alkaar door jou hier worden gepresenteert.
Dus aan jou, Bas om dit verhaal af te maken met een mooie clou!
Ha Lex, dat wordt een anti-climax(Nee Clim heeft daar deze keer niks mee te maken )
Ik heb de horloges helemaal onafhankelijk van elkaar gekocht. De Dalila zat bij een lot, als ik me goed herinner.
De REX is hard op weg om mijn favoriete horloge te worden!
Inderdaad!
Na eerder de Seiko handopwinder nu een oude van Citizen - vond ik altijd bijzonder want beide Japanse producenten kennen we toch vooral van automaten & quartz varianten
Niet een die ik heb of vandaag draag. Maar wel een die ik gisteren heb kunnen proberen.
De Yema Rallye ‘Andretti’.
Ik ben een sucker voor horloges met een ‘verhaal’ en ‘heritage’. En ik ben ook een autosport liefhebber. Dus deze Yema zoals gedragen door absolute legende Mario Andretti vond ik altijd heel vet.
Gisteravond bij de RedBar Amsterdam borrel de kans gekregen er eentje te proberen. Zo een cool ding, helemaal verliefd….
Zo te zien weer opgeknapt?