Welke vintage draag je vandaag? Deel XX

Is gelukt :partying_face: en loopt nu perfect :+1:

3 likes

Eens crossposten. Nieuw aangekomen vandaag :sunglasses:

33 likes

Mooie combinatie Pierre ! :ok_hand:

Proficiat met je aanwinst! :ok_hand:

1 like

:star_struck: mooie aanwinst Lennert, dat wordt hoop ik lang genieten :ok_hand:

1 like

21 likes

Avondwissel :grinning:

29 likes

Hartelijk dank Harry! :clinking_glasses:

21 likes

Hier ook nog een paar gevonden :slightly_smiling_face:


20 likes

31 likes

Universal Genève Ferrovie dello Stato Mk.1 heerlijke emaille wijzerplaat en een kast gemaakt door Centrâle Boîtes in Biel!

26 likes

Prachtig horloge ! :ok_hand:

Goedenavond horlogemakkers en -maksters

Bij het zoeken naar een ander horloge in een van mijn doosjes kwam ik ineens weer deze Delta tegen. Een tijdje niet gedragen, maar vanavond mocht ie dan nog wel even om de pols, want ik had al een tijd geen vierkant meer gedragen.

Delta zie je maar heel weinig en ook het uurwerkje wat er in zit is zeldzaam: een Lorsa 651, volgens Ranfft gemaakt omstreeks 1980.
Ondanks dat het een ongesteende penanker is loopt ie mooi rustig met niet veel meer geluid dan een gesteend horloge en nog netjes op tijd ook. Niet slecht voor een uurwerkje uit deze categorie van meer dan 40 jaar oud.

Er zijn nogal wat fabrikanten die de merknaam Delta geregistreerd hebben, maar het logootje op de wijzerplaat van mijn Delta vind ik in de lijst van Mikrolisk niet terug.

Omdat er een Frans uurwerkje in zit neem ik maar aan dat de enige Franse fabrikant in de lijst de fabrikant of de leverancier van deze Delta is geweest.

.

Als ik niks weet of niks kan vinden over een merk wordt ik altijd een beetje onrustig en dus ga ik op het Grote Web verder zoeken naar Compagnie Generale Horlogere. Daar wordt ik echter niet veel wijzer.
Ik krijg wel diverse links, maar nergens een verwijzing naar het merk Delta.

Le Groupe MGH - Manufacture Générale Horlogère

image

Veel (mij niet bekende) merken, behalve natuurlijk LIP:

Maar geen Delta.

Op deze site:

Société COMPAGNIE GENERALE HORLOGERE : Chiffre d’affaires, statuts, extrait d’immatriculation (pappers.fr)

Zie ik vervolgens o.a. dit:

image

Waaruit ik misschien mag concluderen dat de tent in april 1996 ter ziele is gegaan.

Verderop vind ik nog een lijstje: Marques déposées par COMPAGNIE GENERALE HORLOGERE
met nog meer (failliete?) toko’s:

imageimage
imageimage

Waarbij alleen de naam YEMA me bekend voorkomt en dat matcht dan weer wel met een vermelding in Mikrolisk.

Verder gravend in Google kom ik nog verbanden tegen naar Richard Mille en zelfs Seiko, maar het gaat te ver om dit hier ook nog verder weer te geven. Een duidelijke vermelding naar een relatie naar mijn eenvoudige Delta penanker tikkertje heb ik, behalve die ‘Compagnie Generale Horlogère’ niet kunnen vinden.
Kortom: Mijn Delta zal wel altijd een ‘rare bird’ blijven.
Of liever gezegd: un oiseau rare. Gewoon, een rare vogel dus!

Ere wie ere toekomt: er rest mij nog te vertellen dat dit horloge een cadeautje was van horlogevriend @basvg . Met grote en eeuwige dank! :pray: :penguin:

21 likes

Hier mijn vier Delta’s met hetzelfde logo:

Ze hebben allemaal wel iets aparts vind ik.

22 likes

Hoe zeldzaam ook, singlehoesjes heeft er er zelfs meerdere! :stuck_out_tongue_winking_eye:
Inderdaad jaren 80. Maar dan is jouw V&V toch wel van een wat retro design!

2 likes

Mooi horloge ,lex! Dank ook voor het delen van de uitgebreide context waarin dit vierkantje de hoofdrol speelt . :ok_hand:

1 like

Hmmmm…Delta komt me bekend voor.
Dit is de mijne.

19 likes

Vandaag een Bell-Matic 4005-7000

17 likes

16 likes