Welke vintage draag je vandaag? Deel XX

De discussie wordt voortgezet vanaf Welke vintage draag je vandaag? Deel XIX - 4056 van Vlagger73.

Eerdere discussies:

2 likes

Dan neem ik deze opening op me,

28 likes

Vandaag dan toch nog een derde wissel, wat ik eigenlijk al wist toen ik de omega’s aan deed. De omega seamaster vind ik echt een lelijke horloge, dus na een uur is die al uitgevlogen en vervangen door deze Helvetia. De serial plaatst hem in 1954. Mooie Helvetia 64 mechaniek, rosé verguld



Maar de link met omega is er wel: Omega is opgericht door Louis Brandt & frère, Bienne. Als eerste registreerde L Brandt Helvetia in 1892. In 1894 Registreerde diezelfde L Brandt de merknaam omega. Dus omega is een zijtakje van Helvetia. Het werd dusdanig populair dat de brave man een extra fabriek liet bouwen zodat zijn hoofdmerken Helvetia en Omega een volledige fabriek hadden en de nevenmerken verhuisden naar de andere fabriek. Nadien is omega dan zelfstandig verdergegaan, net als Helvetia.

De serial nummering bij omega en Helvetia komen vrij goed overeen en beiden vaak met rosé vergulde uurwerken van de nodige kwaliteit.

En hier het prentje van de bovenvermelde registraties, wie had dat gedacht omega een nevenmerkje van Helvetia :wink:

Tot slot nog een link naar de Helvetia historiek waar de omega link kort uit de doeken gedaan wordt

History of Helvetia Watch Company | Helvetia Watch History (helvetiahistory.co.uk)

even een update erbij plaatsen: we zijn zo gecharmeerd van die Helvetia, dat we nog eentje gezocht hebben maar dan volledig in staal. 2 minuten geleden gekocht in de UK

42 likes

47 likes

Flitsburst foto :zap:

27 likes

Ook nog even in het nieuwe deel van dit inspirerende topic - nog een oude opwinder van vanmiddag :wink:

40 likes

Leuk die oude singletjes op de achtergrond, Peter Tosh en de Three Degrees.

4 likes

145.022 uit 1973, ‘straight writing’ - gek dat zo’n 50 jaar oude Speedmaster er niet eens echt vintage uitziet…

52 likes

Vanavond weer eens iets zwarts:

Golday. Uurwerk: AS/ST1686, ca. 1960.

Over het merk:


En dat is zowat het enige dat er over te vinden is…

39 likes

… mèt de naam Golday … nog nooit eerder gezien :heart_eyes:

3 likes

Goeiemorgen !

39 likes

43 likes

Indus tijd

40 likes

46 likes

Morningz,

Altijd mooie lichteffecten op een parelmoeren plaat.


31 likes

Goedemorgen!

29 likes

39 likes

Met de Ray straks in de sneeuw :hugs:

31 likes

Goedemorgen,


Vandaag de eerste regen sinds 2 november.
Fijne dag iedereen!!:watch:

43 likes

Vandaag een heel fout horloge om.
Deze is goudkleurig en is een penanker ( BFG 866), maar is wel een new old stock die gewoon erg keurig loopt. Dat dan weer wel.

32 likes