Vandaag (eigenlijk al gisteren, als ik dit schrijf) was deze aan de beurt.
TEMPIC.
Niet echt een fabrikant. Volgens Mikrolisk was Tempic het eigen horloge huismerk van het Duitse verzendhuis / postorderbedrijf Neckermann. Over Neckermann is nog wel het een en ander terug te vinden. Interessant is te weten dat Neckerman op 18 juli 2012 faillissement aan vroeg. De achterliggende reden was dat Investeerder Sun Capital zich terugtrok uit een sociaal plan tijdens een grote reorganisatie, waarna het bedrijf niet langer kon worden voortgezet.
Pikant detail daarbij is, dat in Nederland een paar jaar later het bekende warenhuis Vroom & Dreesmann failliet ging op 31 december 2015. Dezelfde Amerikaanse investeerder Sun Capital speelde bij dat faillissement een centrale en omstreden rol. Uit meerdere bronnen blijkt (en mijn bron in deze is eenvoudig de AI assistent Copilot) dat de ‘hedge fund’ investeerder Sun zowel eigenaar was van V&D als een dominante partij in de mislukte reddingspogingen. Zowel ondernemingsraad als de curatoren wezen later op beslissingen en eisen van Sun Capital die het voortbestaan van V&D onmogelijk maakten.
Kennelijk was het de corebusiness van Sun om grote handelsfirma’s op te kopen, uit te kleden en failliet te laten gaan.
De relatie met de horlogewereld is dat beide firma’s - Neckermann zowel als Vroom & Dreesmann bij hun faillissement beiden een verweesd horlogemerk achterlieten: Het hier in Nederland niet zo bekende Tempic van Neckermann en het ook hier op HF zeer bekende, ook aardig gewaardeerde en verzamelde merk Velona. Overigens vind je ook over Tempic hier op HF nog wel een en ander terug, vul de naam maar eens in bij 
Aardig, dat in een van die postjes opgemerkt wordt dat Tempic een soort Duitse Velona was.
Ik had er niet speciaal naar gezocht, maar op zeker moment dook er in mijn collectie (al een paar jaar geleden) ook een Tempic horloge op. Het was (is nog steeds) in een zeer nette conditie en draait keurig op tijd zijn rondjes met het Lorsa P75 uurwerkje dat er in zit.
In het kader van het maken van nieuwe foto’s en een herinventarisatie van de horlogecollectie kwam de Tempic vandaag aan de beurt. Nee, ik werk niet op alfabetische volgorde van de merken, dus ik ben nog lang niet klaar.
Na deze lange introductie nu dan maar wat plaatjes:
Zoals je kunt zien is het geen chique dress watch of dikke chronograaf of een ingewikkelde duikert, maar gewoon een lekker simpel handopgewonden horloge voor alle dag met een prima en voor mij comfortabel maatje van 36 mm en 40 mm over de lugs. Het heeft een paar leuke ontwerp trekjes, zoals een mooi klassiek cijferfont, zwarte wijzers en, vrij ongebruikelijk voor Europese horloges uit die tijd (ik schat eind jaren '60 ) een vlak mineraalglas en geen plexi, wat het horloge een enigszins Japans karakter geeft. Gezien het Franse Lorsa uurwerk is het echter geenszins een product uit het verre oosten.
Klein regiefoutje: toen ik het ding ging fotograferen (vanmiddag) had ik nog niet het idee om er iets over te schrijven en heb dus de datum niet op vandaag gezet… Om hem hier te posten bedacht ik pas toen ik 'm vanavond nog steeds aan de pols had. Maar die datum werkt prima, zij het met het enigszins ouderwetse, maar gebruikelijk voor die tijd, snelverzet door de wijzers heen en weer te draaien tussen de 12 en de 9 uur.