Een mooie zeg !
Z.g.a.n !
Prachtige Omega Gerard !
Thanks, bijna…
Een hele fraaie, Peter!!
Bijzonder bandje
Gisteren kon er natuurlijk niet gewisseld worden , bonusdag voor de worldmaster (geen straf).
Vandaag Delfin
Gaaf! Mooie combi zo met dat bandje.
Fantastisch! Ik heb ook paar leren bandjes. Comfort is super. Het bandje krijgt net als het horloge ‘karakter.’
Vandaag deze Tegrov weer eens om. Maar niet zoals hier op deze foto. Het zwarte perlonbandje dat ik er een keer tijdelijk op had gezet omdat ik even niks anders had beviel niet zo. Vandaag tijd om een ander bandje te maken. Ik had nog een lapje rood struisvogelleer. (met dank aan @Coosc). Dat stond de Tegrov wel goed in combinatie met de rode secondenwijzer. Aldus geschiedde:
Technisch gezien is het een zeer eenvoudig horloge. Gemaakt in Zwitserland, dat wel, maar voor de onderkant van de markt. Het loopt (op tijd en luidruchtig) met een Brac 170 uurwerkje, volgens de ‘pink pages’ van wijlen de wijze Dr. Ranfft werden die uurwerkjes gemaakt rond 1960.
Het kostte enige moeite om het ding weer aan de praat te krijgen, temeer daar de as en de kroon ontbraken, toen ik het van @TKH (waarvoor dank) kreeg als knutselprojectje. Na een middagje graven en proberen kwam er een min of meer passend asje uit de onderdelen doos tevoorschijn en na een heel klein beetje veilen en weer proberen en nog eens veilen ging het nog passen ook.
Deze penankertjes zijn redelijk grofstoffelijk gebouwd dus aan het uurwerkje prutsen durfde ik in dit geval wel aan. Het ding liep en kon met het à l’improviste op maat gevijlde asje zowaar ook nog worden opgewonden en gelijk gezet.
Na nog wat poetswerk aan het kastje, een nieuw glas en een nieuw bandje kon het ding weer aan de pols gegespt worden.
Over het merk Tegrov is niet veel terug te vinden. Volgens Mikrolisk is de fabrikant ofwel ene Werner Schraub ofwel de Fa. Grovana. Ook de naam Gröflin wordt genoemd in combinatie met Growana.
De vestigingsplaats is Tenniken, een durp met momenteel nog geen 1000 inwoners ergens tussen Basel en Solothurn (Soleure) in het Zwitserse kanton Basel-Landschaft.
Ook over Werner Schraub is verder niets meer te vinden, maar zowel bij Grovana als bij Gröflin (ook geschreven als Groeflin) laat Mikrolisk een enorme lijst met submerken zien, waaronder ook Tegrov. Ik ga er van uit dat Schraub de oorspronkelijke fabrikant is en dat Grovana op zeker moment de Fa. Schraub overgenomen of geïntegreerd heeft. Het merk Grovana bestaat nog steeds, met zelfs een eigen webstek.
De (vintage) Tegrov horloges worden wel met enige regelmaat aangeboden in het internet veiling circuit, maar of dat merk nog bestaat betwijfel ik. De Tegrovs die ik op het web ben tegengekomen zijn vrijwel altijd penankers en vallen vaak op door de mooi ontworpen en rijk uitgevoerde wijzerplaatjes. Zo ook de mijne. Hieronder nog eens te zien met het oude ‘foute’ bandje:
Van e Patrick!
Gefeliciteerd! (2x)
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, mooie Elgin en maak er een leuke dag van
Gefeliciteerd Patrick
Ziet er weer patent uit , dit horloge met de mooie wijzerplaat
Prachtige aanwinst en een fijne verjaardag Patrick!