Welke vintage draag je vandaag? Deel XXI

Nou dat lijkt me logisch is ook :star_struck: :heart_eyes: :+1:

1 like

Dank je, M⚓️N.
Fijne band

1 like

M’n Tissonic, geserviced, glaasje gepoetst en kast netjes gemaakt.

36 likes

18 likes

Ietwat versleten, deze jaren 40 Baylor met Felsa 415 automaat.

25 likes

20 likes

:ok_hand:Kijk, als een Cartier wat gewoontjes begint te worden ,wordt deze Seiko bijzonder !

Nee, want die hebben een kleine secondewijzer

O ja…

Foto van gisteren, maar ook vandaag om de pols.

22 likes

Er zit een Lorsa P75A in.

1 like

Toch Frans!

1 like

Whoop :muscle: zo gaaf die Tissonic dials met de fameuze zoemer er onder - vind ik persoonlijk nog altijd een stuk meer aan tijdsbeeld bieden dan die saaie stemvork klassiekers van bijvoorbeeld Omega, IWC of Longines.

Gelukkig ook minder populair, scheelt weer in de prijs :innocent:

25 likes

Hey, je hebt de Tissonic met een day/date (ESA9164), stukje zeldzamer en in ieder geval een betrouwbaarder date-wheel. Heb die onlangs in het goud op de kop weten te tikken, wel een beetje tacky maar de combinatie met een day/date vrij zeldzaam, dus mooie aanvulling. Die ligt momenteel uit elkaar voor service. De andere tissonic is ook geinig. Zag laatst een Eterna Sonic langskomen die een soortgelijk robuust uiterlijk heeft.

1 like

Mijn Eterna sonic is ‘klassiek’ blauw, maar ik heb wel een Eterna Electronic Quartz met dit leuke patroontje…

19 likes

En hier is Marvin in een nieuw tuigje.

21 likes

Die is inderdaad ook apart. Ik bedoelde deze.

Uberhaupt alle calibers van ESA uit begin jaren 70 zijn interessant ivm de zoektocht naar een quarz alternatief. Ben zelf nu een Zenith XL-tronic quarz (ESA9181) aan het opknappen, net als jouw Eterna, en een ESA9154 met zo’n electronisch gestuurde balans lijkt me ook een keer leuk om aan te werken.

18 likes

Top dat je er zelf aan werkt, zo’n electronische balans is dan wel gaaf om te doen natuurlijk! Maar ik heb die ieg niet geloof ik, wel een Master quartz en Megaquartz… Zit geen balans daarin volgens mij… :roll_eyes: Is die 9154 dan misschien zoiets als de Landeron 4750 ?!?

1 like

De 9154 staan ook wel bekent als Dynotrons. De Landeron 4750 kende ik nog niet maar het lijkt me zo te zien een zelfde soort set-up. Het leuke van de ESA9181 is dat het nog een erg rudimentaire quarz is, rotor is nog een as met een schijfje met 8 magneten die gestuurd worden door 4 aparte coils in de bodem. Lijkt nog erg op een mechanisch horloge qua opbouw en lagering. Latere quartzen vind ik niet meer interessant omdat het volledig geintegreerde units zijn geworden.

1 like

Ik weet niet of meer verzamelaars er last hebben maar in mijn Eterna quartz electronic zit een zwarte blubber die zover ik weet ooit in de vroege seventies als een soort alternatieve pakking werd gebruikt. Ik had het ook in een Enicar duiker case, en heb er wel eens een oude Seamaster 300 door voorbij laten gaan - hopelijk heeft je Zenith het niet :four_leaf_clover::four_leaf_clover: