Vanavond een Tissot Seastar
Eigenlijk gister al …… wachtend op het vliegtuig voor een paar dagen om de pols omdat ik geen ruimte mee in de hele kleine handbagage heb….
Omdat de theedoos met Pulsar quartzen toch nog op mijn bureau stond, heb ik voor vandaag nog maar een andere Pulsar aan de pols geslingerd.
Ik draag niet vaak Chrono’s. Ik heb er ook maar enkele (alleen Quartz exemplaren) in de collectie.
Ik vind ze wel fascinrend door de techniek en alle mogelijkheden, maar heb er zelf niet zo veel mee, want behalve om ze te gebruiken om mijn eierwekker te controleren weet ik er zo gauw geen practische toepassingen voor in mijn leven. Mechanische chrono’s zijn natuurlijk helemaal prachtig met al die extra palletjes, veertjes en radertjes, maar die dingen zijn voor mijn zeer bescheiden budget veel te duur. Echte vintage chrono’s met mooie Valjoux, Landeron of Venus calibers zijn al helemaal buiten mijn bereik. Er zijn in de loop der jaren min of meer bij toeval wel een paar eenvoudige Quartz chronografen binnen komen rollen en daar is deze Pulsar 4N1724 (dat staat op de achterkant) er eentje van.
Ik weet niet wanneer dit horloge precies gemaakt is, maar ik denk vrijwel zeker nog in de vorige eeuw (rond 1990?) dus hij mag volgens mij wel in dit vintage draadje.
Op het grote web heb ik over het typenummer 4N1724 niets kunnen vinden, maar dat Japanse horlogemodellen vaak niet goed gedocumenteerd zijn wist ik al.
Over het uurwerk valt des te meer te vertellen, dat is een Hattori / Seiko S II, ook bekend onder het nummer VD53B. UItgebreide documentatie vind je hier:
en hier is de complete gebruiksaanwijzing:
Gek genoeg wordt de S II elders op het Web ook genoemd en te koop aangeboden als een Miyota / Citizen uurwerk, maar dan ziet ie er toch een beetje anders uit.
Links het S II / VD53B uurwerk in mijn Pulsar; in het midden een foto van het Hattori/Seiko caliber (identiek) van de site van Caliber Corner en rechts het in configuratie afwijkende OS II uurwerk van Miyota/Citizen op de site van Esslinger.com.
Mogelijk is de typenaam (O)S II een meer generieke naam voor dit soort chrono uurwerken?
Tenslotte: de Pulsar Chrono Quartz met een bandje uit eigen keuken aan de pols.
Kleurrijk modelletje!
Dat mag wel in deze donkere dagen
Proficiat met deze prachtige Rado !foto 1 valt op door mooie licht /schaduw werking
Prachtige opname in de natuur met deze Movadao
Niet eerder gezien deze Cauny!
Nu toch helemaal wakker door dit kleurrijke horloge
Goedemorgen vintagisten. Fijne vrijdag gewenst.
Speciaaltje om vandaag, vanmiddag gaat een goede vriend trouwen.
Fijne dag vandaag maar die Omega mag wel vaker om, mooi!!