Mechanische remaster van Singelhoesjes' EP

Nadat de Podium Jumphour met Lorsa 238 uurwerk geen plankenkoorts meer had. Kregen @singlehoesjes en ik het idee om wat meer gemankeerde horloges een reanimatie of resurrectie te gunnen. Mechanische remaster en EP zijn een knipoog naar de muzikale liefhebberij van Peter.

Vorige week kwamen er dan ook 6 horloges aan. 6 horloges om weer muziek in te krijgen en dan ook zo goed mogelijk in de maat.

De EP zal bestaan uit een eclectisch gezelschap van de volgende artiesten:

Buler met als instrument de Baumgartner 866 (CLD). De wijzers zouden niet mee gaan.


Meda met als instrument de MST 365 met een kapotte balansas.


Pifora met als instrument een bekende FE 233-6x. Hier heeft de balans flink buiten de maat gedanst!


Prisma met vermoedelijk een FHF uurwerk, maar dat ontdekken we tijdens het remaster proces. Op het eerste oog mist alleen de opwindas en een kroon.


Rec met een nog onbekend uurwerk, maar wel een zeer interessant antishock systeem. mist verder een deksteen voor het ankerrad, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze vals zal zingen. De opwindveer lijkt geknapt.


Tylex met wederom een mogelijk FHF uurwerk. De balans lijkt te moe om nog te dansen.


Ik zal de uurwerken op volgorde van alfabet beginnen. Verder heb ik mezelf als doel gesteld om zo min mogelijk kosten te maken aan de projecten. Heb zelf een voorraadje onderdelen en donoren, maar mogelijk dat ik als straatmuzikant met de pet rond ga om onderdelen/donoren te verzamelen.

Zal proberen zoveel mogelijk van alle remasters vast te leggen in dit topic.
Het gaat natuurlijk een hobbyproject zijn en sinds we in een muziekmetafoor zitten… Ik kan met moeite wat noten lezen en een paar akkoorden spelen. Dus er zullen ook verzoeknummers kunnen worden gevraagd als ik ergens niet uitkom.

16 likes

FTFY :wink: Leuk project, ga ik volgen. Wel veel foto’s plaatsen hè :smiley:

3 likes

Laat maar weten als je iets nodig hebt. Meerstemmig deuntje… Kan wel een hit worden :wink:

3 likes

Eerste op de lijst is dus de Buler met en Baumgartner 866 CLD. Leuke van die simpele messing uurwerken is dat ze zo dramatisch dof en viezig kunnen zijn voordat je er aan begint.


Leuk " dubbeldekker" veerton.

Niet alles kwam los met demontage. Het specifieke CLD gedeelte van het uurwerk, de centrale seconde, heb ik gelaten hoe die zat.

Ook de schroef van het kroonrad vertikte het om in beweging te komen. dus die is blijven zitten.

Dan is alles weer fris en klaar voor montage.

Ja altijd leuk om dit netjes te krijgen…

Gelukt zonder al te veel stress.

Het opwind en verzet werk gemonteerd.

Verder met het anker.

En na de balans is het moment van de waarheid! de horizontale posities en kroon omlaag…

TE langzaam lopen met voor de rest prima waarden is een unicorn in horlogemaken heb ik laatst ergens gehoord.

Spiraal zit netjes.

Ik kan eigenlijk maar op 1 conclusie komen… de spiraal is TE lang. Zal de moed moeten verzamelen om de borgpen te verwijderen en een stukje van de spiraal aan te trekken.
Tips hiervoor zijn welkom!

1 like

Is het wel de juiste balans/balansveer?

1 like

Lift angle correct?

1 like

Geen idee. Mogelijk ook door het schoonmaken en het gebruik van andere olie dat die meer amplitude maakt.
Maar als ik het kompas helemaal over de plus heen trek wordt het verlies minder, maar dat ziet er niet uit natuurlijk.

1 like

Nee die was niet goed. Zou 44 moeten zijn. Scheelt zo’n 30 graden amplitude. 236 voor een penanker met originele veer is nog steeds keurig.

Helpt dus niets voor het langzaam lopen.

Ik zou advies aan Peter( Scudo) vragen…

1 like

Bij deze baumgartners heb ik als julphour al meerdere malen gehad dat het uurwerk wel liep, maar de schijven niet meegingen. Dat kwam omdat het tandwiel op de veerton niet goed/vast genoeg geknepen zat.

Hij verloor heel veel kracht doordat ze slipte.
Wellicht heb je er iets aan.

3 likes

Daar ga ik op letten zodra ik aan de wijzers toe ben.
Mijn eerste verdachte is de wijzerplaat. De schroefgaten zijn te groot waardoor de schroeven er geen grip op krijgen. Hierdoor blijft de minuutpijp natuurlijk niet netjes in contact met het rad op de veerton.

1 like

Ik heb mijn moed bijenkaar geraapt en het aangedurfd om het pennetje bij de spiraal los te maken. En het is me gelukt!

En wat gaf dat voor resultaat…

Oeps een flinke beaterror, maar wel een betere Rate

Had hier al wat aangepast dus kan je je voorstellen hoever ernaast hij er zat!

Hier ben ik gestopt. Je kan maar zoveel pielen totdat je uitschiet en het verpest.

De 2 horizontale regelbeelden:

Kroon omlaag:

Kroon naar voren (bureauwerk houding):

Had nog meer verticale posities getest en kan concluderen dat de balans een duidelijk zwaartepunt heeft, maar met nog wat inlopen zou deze simpele penanker toch binnen de anderhalve minuut per dag kunnen lopen.

Ga nu maar verder uitzoeken of het me lukt om de wijzers mee te laten lopen. Dat was namelijk de oorspronkelijke diagnose.

6 likes

Dan maar verder opbouwen. De wijzerplaat wordt met schroeven bevestigd op het uurwerk. De gaten waren wat te ruim dus het materiaal wat gemanipuleerd.

Alles klaar om de datumschijf, wijzerplaat en wijzers te monteren.

KAK!

Het bevestigen ging best lastig en het uurverzet had veel weerstand.

Het palletje om de schijf in positie te houden duwde de datumschijf dusdanig omhoog dat het niet goed ging werken. Datumverzet bleef hangen.

Dus dat palletje maar wat verbuigen…

!@#$%^&*

Dus mocht iemand een donor Baumgartner 866 met datumschijf hebben en dit onderdeel is nog heel…

Verder doen de wijzers nog niet wat ze moeten doen. Dus zal de tip van @Climholland maar ten harte nemen en daar de oplossing zoeken. Dan zijn we er nog niet, want er is iets met de raderen van het tijdverzet. meeste gaat heel soepel (te soepel) en dan opeens mega veel weerstand… Verdere inspectie onder de microscoop moet uitsluitsel brengen.
Tips in deze zijn van harte welkom!

7 likes

De wijzerwrijving zit bij deze uurwerken op de veerton.
Zeer gemakkelijk goed te krijgen alleen…het hele uurwerk moet er voor uit elkaar.:unamused:

3 likes

Daar was ik me al van bewust. Mogelijk dan kijken of ik de beaterror nog beter krijg.
Jij mogelijk nog sloper liggen met het palletje?

2 likes

Ik ga morgen kijken voor je

3 likes

Helaas geen BFG 866 met datum.
Wel een uurwerkje met een goede spiraal. Of eigenlijk een goede balans als de deksteen aanwezig zou zijn.

3 likes

Bedankt voor het kijken. Even verder kijken of het onderdeel nog bij iemand in een lade ligt.

Tadaaa…toch eentje gevonden.

Stuur maar even een PB met je adres dan stuur ik ze op.

5 likes

Super!