Mechanische remaster van Singelhoesjes' EP

Vandaag waren al de donoren van @scudo binnen. Dus maar aan de slag.

Eerst de tip van @Climholland uitgevoerd. Eerst even het rad losgemaakt…

Dat mag wel wat frisser!

Met de triebniet de passing wat strakker gemaakt.

Daarna moesten we toch eten, maar eerst even de minuut wijzer gemonteerd om te kijken of het effect heeft gehad.

En dat had het!

Ben er ook achter gekomen dat het palletje niet het probleem was, maar dat ik de schroef van het datumrad niet goed recht had ingeschroefd. Dat gaf dus de weerstand die ik ervoer.

Nu hopelijk netjes de nacht door en dan morgen op proef om de pols.

Dan is de eerste van de 6 klaar!

18 likes

Mooi werk Bram!

1 like

Was het hier dus ook de pakking van het rad op de veerton?

2 likes

Ja

1 like

Goed werk, mooi gefixed.
Dat euvel blijkt wel een zwakke schakel bij die baumgartners

1 like

Zodra je het weet is het een klein klusje. Het zoeken naar het rad na het afsoppen duurde langer dan het werk op de triebniet.

De nacht goed doorgekomen en nu de dag door!

11 likes

Nu de Buler zich netjes heeft gedragen vandaag is het tijd voor de volgende op de lijst. De Meda met MST 365 uurwerk. De balans heeft beter dagen gekend, maar mogelijk heb ik een vervangende balans voor.

wijzerplaat en wijzers hebben betere tijden gekend, maar toch hebben ze een mooie vintage look.

Was even zoeken hoe ze los moesten komen, maar deze verdekt opgestelde klemschroeven toch gevonden.

Ook leuk dat er een naam gekrast staat onder de plaat.

Ik weet niet of het goed overkomt op de foto, maar het was een frituurpan qua olie.

Zoals gemeld is de balans niet meer goed.

Maar mogelijk redding!

Toch niet…

Officieel is het een penanker, maar ik opper de term vliegeranker…

Grappig dat het de mogelijkheid zou hebben om de veerton apart te verwijderen. Is mij niet gelukt.

mmmm is dit soldeer?

Verder inspectie laat blijken dat er eerder een smid aan het horloge heeft gewerkt dan dat een horlogemaker er mee bezig is geweest…

Hier een heerlijke ophoping van opgedroogde olie.

En dit is de voorlopige nekslag voor dit uurwerk. de pen/pin van de regulator is afgeknapt.

Het is wel een ontzettend leuk charmant horloge, dus maar op zoek een andere uurwerk om de Meda weer te laten zingen.

8 likes

Tja , je hebt dapper… En onbegonnen werk…

3 likes

Goeie genade. Als je niet het juiste gereedschap hebt en dit voor je beroep zou doen……… lijkt haast een slachthuis. Hoe krijg je dit voor elkaar :see_no_evil:
Ik ben al blij dat ik het spul heel uit elkaar kan halen en weer netjes in elkaar kan zetten. Zodra er moet worden gerepareerd of maatwerk moet worden geleverd zal ik nog heeeel veeeel moeten leren en gereedschap kopen :smile:

4 likes

Op naar de volgende de Pirfora met een kapotte balans.

Het blijkt geen FE te zijn maar de voorganger Cupillard, een 233-68

Hij is flink vettig.

Wijzerplaat is prachtig! en lijkt ook goed netjes te krijgen.

Dat is wat minder…

Nog een gesneuvelde reguleerpal…

Nog meer vettigheid!

Balans helemaal omgezet, want ik wilde de juiste brug houden vanwege de brushing. De medesleutelaars weten dat in deze uurwerkfamilie een scala aan diverse afwerkingen is.

Mocht niet baten helaas…

Nog meerdere balansen geprobeerd, maar zoals de afwerking hebben ze ook een aantal verschillende anti shock systemen gebruikt. En dan denk je genoeg donoren van de 233 familie te hebben… Aangezien in elke zwikkie opknappers er bijna altijd wel een 233 variant zit. Helaas geen goede incabloc balans over…

Plan van aanpak is een neefje of nichtje in de 233 familie te pakken met een goede balans en dat als uurwerk te gebruiken.

4 likes

Ik ben precies hetzelfde euvel tegengekomen vorige week
Ik denk wel vier soorten Artishock systemen en dan past er dus niks. Wat een #€&+** kaliber.
Zeer dunne spiraal en iedere keer vechten met het middenrad…Er zijn trouwens 2 vervangende uurwerkjes onderweg…Misschien zit er voor jou ook iets bij .!

2 likes

Dat met dat middenrad is wel oppassen inderdaad met dit kaliber.
Bij het monteren van de balans haakt de balansveer zeer makkelijk aan het middenrad.

3 likes

Nadat een poging om een 233-66 te gebruiken was mislukt. Ging niet passen andere ligne andere dikte…
Vond ik nog een 233-68-E met dezelfde Ligne en nog belangrijker… een goede balans! Alle bruggen gebruikt met de balans aangezien het een goudkleurig uurwerk is. Maar de tandwielen van de andere, want de donor was niet heel fris en had wat corrosie aanslag.

Geen specifieke foto’s met de macrolens genomen.

Prachtig regelbeeld! Maar euhm… 21600! Shit! The vloek van de 233 slaat weer toe. Morgen even hopen dat ik de het seconderad netjes krijg… want die had wat aanslag op de as. En verder de andere raderen vergelijken.

Maar als die dan goed is…

12 likes

De aanhouder wint Bram.
Het is wel een mooi horloge moet ik zeggen

2 likes

Bij het demonteren voor het verwisselen van de wielen…. Ja de 233 vloek zet door… balans spiraal toch in het middenrad… we gaan door met een werkende 233 te krijgen!

4 likes

Ik heb vandaag ook een 233 gedaan. Het is inderdaad erg oppassen

3 likes

Vond een 10.5 Ligne platine met zelfde shock systeem als de 11.5 Ligne. Alles overgezet.

Nu inlopen en morgen mee het wild in.

Wel geleerd dat er 2 lijnen in de 233 familie zijn en dan nog diverse kleine klote verschillen.

Ga de “regel” eerst balans verwijderen niet meer zo stellig toepassen. Eerst rustig de bruggen verwijderen en het centrumrad verwijderen en dan zonder zorgen de balans verwijderen.

6 likes

Kan ook mis gaan. Bij een klein uurwerkje dacht ik ook een keer slim te zijn om eerst de bruggen te verwijderen. Helaas gleed bij het losdraaien van een van de schroeven van de brug m’n schroevendraaier weg en belandde precies bovenop de spiraal. Die was toen serieus verfrommeld. :wink:

3 likes

Daar ben ik me zeker van bewust, maar die pech heb ik zelf nog niet gehad :innocent:

2 likes