Welke vintage draag je vandaag? Deel XXIII

Goedemorgen allemaal,

Mooie dag!!:watch:

19 likes

image

Door uurwerk te dateren op 1915.
image

29 likes

23 likes

Waanzinnig mooi horloge

1 like

Orient 3 star vandaag, en een goedemorgen allemaal

19 likes

Deze Union met Puw 1561 mag weer eens om de pols

21 likes

Digi dinsdag in Hoei

20 likes

De Titus mag nog een dagje om:

27 likes

Vandaag heb ik een Citizen Jet AutoDater om, uit 1964. Ik had hem al een tijdje liggen, het horloge op zich liep goed, maar ik kreeg de automaat niet echt aan de gang. Dat lag niet zo zeer aan het mechaniek, maar aan de rotor zelf, die herbergt een, voor een horloge, zeker groot lager. Die liep niet meer lekker. Vervangen is niet echt een optie, aangezien ze zeer moeilijk te verkrijgen zijn. En schoonmaken in de Elma en ook in de ultrasoon hielp ook niet echt. Dus even teruggegrepen op onconventionele middelen: Remmenreiniger, om het lager in de rotor eens goed schoon te spuiten. En dat werkte wel. Wel bijna een kwart bus op dat kleine onderdeel leeg gemaakt, maar het gaf wel succes. De rotor slingert nu weer lekker heen en weer en doet vrolijk weer zijn werk. En daarom mag deze vandaag ook weer om de pols, lekker met een nieuw leren bandje en het glaasje beter gepoetst.

33 likes

Cool ding! Wel gek dat je het met ultrasoon niet gefixt kreeg.

Ik heb wel een vermoeden. Heb ik elders hier in de vintage rubriek uitgelegd. Ik denk, dat het te maken heeft met het ijskoude drijfgas, in combinatie met het oplossend vermogen van de remmenreiniger. Het drijfgas doet de kogeltjes een fractie krimpen, waardoor het vuil beter los kan komen. Dat effect is heel goed te merken, want na enkele seconden loopt het weer zwaarder. In de ultrasoon is het water warmer, en zetten kogeltjes uit. Het tegenovergestelde effect.

7 likes

Makes sense!

23 likes

1972-1973

Tsja de band…. Ik denk ik doe eens wat anders…. niet verkeerd maar ook niet heel spectaculair…. maar wilde wat anders dan op mijn andere horloges

1 like

Gruwelijk mooi horloge

1 like

Nilax vandaag die helaas weer terug naar @basvg moet komende rikketik.
Loopt goed, mooi horloge met een een FHF ST 97.4 motortje.

26 likes

23 likes

Nee hoor Peter! Je mag hem houden. Heb je verdiend!

7 likes

28 likes

Seiko 7016-500 Monaco lekker vierkant, en een heerlijke automaat-chronograaf met flyback functie!

31 likes