Ja, dat is erg leuk! Vooral als het stil is, is de klik iedere minuut een geinig aspect als ik de mijne draag. En de Marlin uitstraling blijft daarnaast gewoonweg fraai en tijdloos. Maar de Jumping Minute is het feestje.
Intussen naar deze gewisseld
Een van mijn favoriete Swatches - en nog niet eens zo lang in bezit ![]()
Vanmiddag rondje Delft met mijn oude Jacob Jensen ![]()
Hier de JJ bij een Omega advertentie die meteen deed denken aan een Moon Swatch band die ik van de week mocht bepotelen - best bijzonder
Gaaf horloge!
Hoe bedoel je dat van die MoonSwatch?
Swatch site:
“The top of the strap features a textured surface that resembles an astronaut suit while the underside resembles craters found on the lunar surface.”
Zag zo snel geen plaatje, maar dit stukje txt lijkt me duidelijk
Hij is echt wel goed terecht gekomen.
Toch nog een plaatje - te zien is een soort opgestikte voering van het bandje met geruwd (krater) oppervlak. Mooiste is dat ik geen interesse heb in Moon’s maar dit bandje mooi vond taperen
.
Helaas past het weer niet op die fraaie vierkante Swatches (met mwoahh bandje…). Enz enz. ![]()
Hier de link, voor de bewuste foto naar rechts scrollen ![]()
https://www.swatch.com/en-en/moonswatch-black-grey-rubber-acso33006/ACSO33006.html
Dit is wel leuk ja!
Dank je ![]()
Dank je Don. Dat had ie zeker ![]()
![]()
Heel vet deze.
![]()
![]()
@domega
Inderdaad. ![]()
En dat niet alleen, ook nog eens redelijk nauwkeurig.
Sinds de overgang naar zomertijd is de afwijking
+/+ 1 tel (gemeten middels de JBF methodiek - een atoomklok app op m’n aifoon)
Vanavond nog even een Marquis aan de pols. Ook weer zo’n merk waar weinig tot niets over te vinden is. Hoewel, Mikrolisk komt met een hele lijst van verschillende fabrikanten. Geen touw aan vast te knopen, maar gevoelsmatig denk ik dat het de firma is die ik rood omlijnd heb.
Eerst maar even een paar foto’s:
Het ding kwam via een geslaagde kleine transactie bij Tradera (where else) ergens in het najaar van 2025 bij mij binnen. Het zag er redelijk mottig en vies uit en liep niet langer dan een half uurtje, want het kon niet volledig worden opgewonden: Drie slagen en ‘tsjak’. Waarschijnlijke oorzaak: een kapotte mainspring.
Na een cosmetische behandeling door mijzelf kwam er toch wel wat schoonheid tevoorschijn en dus mocht de zwarte edelman een poosje bij vriend Bas (@basvg) gaan logeren. Bas gaf het ding een nieuwe opwindveer, een lekker sopje in de Elma, zette alles weer netjes in elkaar en regelde het motortje van de zwarte jonker, een AS 1703, weer af binnen keurige specificaties.
Waarom denk ik dat de herkomst / fabricage de Fa. Wagner uit Pforzheim is? (op plaats drie in de lijst):
Eliminatie, wat spelen met de gegevens uit Mikrolisk en daar een beetje creatief over nadenken…
- Op de eerste regel: RS Consulting. Registratie jaar 1992, Kan niet, te jong.
- De tweede fabrikant in de lijst is Waltham USA. Niet dus, want het hele design schreeuwt: Europa. Dit is beslist geen Amerikaans horloge.
- De vierde is ALDI. Haha, dat mochten ze willen. Het design past totaal niet bij het image van die grootgrutter. Ze hebben geloof ik wel eens Chinese Quartz horloges van een tientje verkocht, maar naar mijn idee nooit zoiets als dit.
- No. vijf: Gruen? USA / Swiss. Ik heb nog nooit een vergelijkbaar horloge van Gruen gezien.
- Zesde in de lijst: Illinois Watch Co. Nee. Amerikaans en de registratiedatum is te vroeg / te oud.
- De zevende is Pfaeffli & Marquis en die is nog veel meer te oud: registratie in 1891.
- Acht: P. Marquis. Lijkt iets te jong gezien het design: Het registratie jaar is 1976 en er staat geen Pierre Marquis op de wijzerplaat, maar alleen Marquis.
- Nummer negen, de laatste: Petitpierre & Co. Zwitsers, maar ook te oud. Registratie 1899.
Blijft dus over: nummer drie, Ernst Wagner oHG uit Pfortzheim, Productie datum ergens einde jaren 50.
- Het registratiejaar van de merknaam (1953) lijkt te passen in de periode van de geschatte leeftijd van het horloge.
- De geschatte leeftijd van het AS 1703 voorbeeld door Ranfft (RIP) is 1960, maar het uurwerk in de Marquis kan ook al eerder gefabriceerd zijn.
- Het design van het horloge is typisch late Art Deco stijl, zoals vaker te zien in horlogeontwerpen uit de late jaren 50. Kijk naar het cijferfont!
- Productieplaats Pforzheim, dus Duitsland. Dat matcht met het gegeven dat er geen ‘Swiss’ of ‘Swiss Made’ onder de 6 uur positie staat. Veel in Pforzheim gevestigde horlogefabrikanten gebruikten ook Zwitserse ebauches, zoals in dit geval de AS 1703. Er staat wèl ‘Swiss’ op de caseback, maar dat kan slaan op het Zwitserse uurwerkje.
Zo zie je, het bovenstaande verhaal is net ChapGPT, maar ik heb dit dus echt allemaal zelf verzonnen.
Echter, op deze manier, in mooie lijstjes gepresenteerd, lijkt het best overtuigend als dat zo uit je computer komt rollen.
Maar… eerlijk gezegd, heb ik geen idee. Plakmerk? Zou ook kunnen. Maar het is wel een mooi ding, toch? Het zwarte tuigleren bandje is uit eigen Lexaf keuken.
Mocht iemand een overtuigender en te verifiëren verhaal hebben over de herkomst en fabricaat van dit horloge, dan hoor ik dat graag.
Mooi, karaktervol horloge inderdaad. Heel het ontwerp is fijn in balans.