Welke vintage draag je vandaag? Deel XXIX

Goede vraag, er zijn meerdere alarm kalibers met maar 1 kroon. Mijn Vulcain 120 bijvoorbeeld windt met 1 kroon twee onafhankelijke veertonnen op. Wanneer je de kroon omhoog draait, wind je de veerton die het alarm aandrijft. Draai je hem naar beneden, dan voorzie je het uurwerk van energie. Deze Baumgartner 90 windt beide veertonnen op door de kroon in één richting te draaien. Wanneer je omhoog draait, zijn beide veertonnen via wrijving verbonden met de stift, terwijl twee vensters aangeven welke veerton wordt opgewonden. Supercool dus. Het is wel zo dat ik heb gelezen dat je dit kaliber beter maar niet moet servicen zoals normaal omdat het vaak niet meer fatsoenlijk in elkaar te krijgen is. Onderdelen zijn enorm schaars. Mocht je er 1 willen dan kun je beter je portemonnee iets verder open trekken voor een goed werkende ipv voor een defecte gaan met de gedachte deze wel even te laten fixen.

4 likes

Goedemiddag, met Monvis.

18 likes

19 likes

Mooi bandje! Staat 'm heel mooi.

2 likes

Prachtig horloge!

1 like

Dank je wel voor de interessante info, mooi mechanisme.

1 like

Dank je, Caspert

Avondwissel met Revue.

16 likes

19 likes

En je mist ‘m niet?!

1 like

Vandaag deze leuke oude Prisma aan de pols.

Aangedreven door een ETA 2472 Automaat. 1965. Ik heb bij zoiets altijd zo’n gevoel van: Zo maken ze ze niet meer tegenwoordig…

Was - vorig jaar alweer - een cadeautje van @basvg. Dank je wel vriend! Nog steeds blij mee.

14 likes

Heel mooi :star_struck:

1 like

Dank je! :pray:t3:

Avondwissel naar deze Seiko Liner, met de verbazende LP-wijzerplaat. Het is een prachtig horloge, maar ik draag het te weinig. Dit is het soort horloge, dat eigenlijk om een gelegenheid vraagt om te dragen…

15 likes

Gewoon dragen! Desnoods een beige bandje, dan oogt het meer casual en knalt die plaat eruit. Zwart op zwart is inderdaad al snel formeel.

1 like

Een witte of grijze open mesh vintage perlon dan is het opeens zomers…

2 likes

7 likes

Neuh, niet echt. Wel een heel apart horloge.

Naar de Disco?