Beetje van alles wel…
Vandaag het Lanco zakhorloge maar nu met een nieuw glaasje via @Akrid.
Het verschil is erg groot met eerst. Wat een nieuwe plexi kan doen.
Ik had op de rikketik in november jl van @VmaxNL een oud Chinees horloge gekregen. Het was een Seicko ( nee, het is geen schrijffout) met een penanker zei Patrick.
Er zit echter een zgn Chinese Standard Movement in en dat is gewoon een Swiss lever uurwerk en gebaseerd op de Enicar 1010. Ze worden nog steeds gemaakt maar als je bij Ali zoekt op Chinese Standard Movement dan vind je niks maar zoek je daarentegen op 7120 movement dan is er volop keus en voor ongeveer 15 euro heb je zelfs een splinternieuw uurwerk. Deze liep echter nog en ik besloot te kijken of ik hem kon servicen.
Dit is trouwens het horloge waar het over gaat.
De service verliep overigens goed en de Chinees gaat weer goed. De afwerking, of beter het gebrek daar aan valt wel op. Alles is ruw afgewerkt en toleranties lijken nogal ruim genomen te zijn wat trouwens geen invloed lijkt te hebben over het lopen. De waarden op de timegrapher zijn verbluffend goed. Dat had ik niet verwacht.
Maar omdat Seicko toch voelt als een fake en ook niet alle uurmarkers aanwezig zijn besloot ik op zoek te gaan naar een wijzerplaat en dat bleek niet zo eenvoudig. Dat komt vooral omdat deze uitvoering een datumfunctie heeft en de meeste 7120’s hebben dat niet. Bovendien is dit een oud type uurwerk ( ja het is echt een vintage horloge).
Ik heb er toch eentje gevonden met wijzers die daar bij passen. Het vintage uiterlijk is nu wel een beetje weg, maar toch vind ik dat het horloge er op vooruit gegaan is en wat meer is…het is nu geen fake meer.
Ook heb ik het bekraste glazen glas vervangen door een sexy plexi glaasje.
Dit is ie nu geworden.
@VmaxNL nog bedankt voor het horloge en ik hoop dat je het leuk vindt wat ik er van gemaakt heb.
Goed bezig Peter! En ik snap helemaal dat Seicko met zo’ n ‘5’ embleem wel erg nepperig voelt. Want dat is het natuurlijk ook!![]()
Even tussendoor een oudje uit de prullenbak gered.
Voor het astronomische bedrag van 500( centen)
kon ik het weer eens niet laten…
Na service loopt hij matig, maar dat is enkel omdat de veer heel slap is. Die heb ik niet vervangen. Hij houdt de tijd keurig bij en slijt er niet extra door. Alleen een lagere amplitude.
Helaas was ook de wijzerplaat aangetast onder het glaasje.
Maar deze Eta 1260 ( ça 1955) gaat toch nog weer even mee!
Veel beter! Van een fake naar een leuk horloge!
![]()
Mooi horloge, ik had al een sneak preview gehad van het proces ![]()