Dat is een groot compliment! Mijn hartelijke dank daarvoor. Ik blijf mijn best doen.
Mutatis mutandis trouwens ook voor jouw bijdragen, Dennis!
Dank je, leuk om te horen. Mijn enthousiasme is niet voor eenieder weggelegd, maar fijn dat jij het ook waardeert.
Pforzheim is tijdens Ww2 compleet platgebombardeerd en verwoest en was daarna een schoolvoorbeeld van wederopbouw in moderne stijl.
Volgens mij was het stadje door die aanpak al snel up and running.
Klopt helemaal, Dennis. Ik heb mijn virtuele adviseur Copilot er even bijgehaald en die geeft een keurige samenvatting:
Aardig (persoonlijk) detail: Mijn dochter woont in ZĂŒrich (CH) en ging daar, in mei 2023, trouwen. Daar waren wij (Mw. Lexaf en ik) uiteraard ook bij aanwezig en daarna, op de terugweg hebben wij een paar dagen doorgebracht in Pforzheim (vroeger ook wel de âGoldstad van Duitslandâ genoemd). Dat lag aardig op de route en ik wilde wel eens zien hoe het stadje er uit zag. Bij horlogeliefhebbers is het toch wel bekend is als een van de centra van de Duitse horloge- en juwelen industrie. Ik wilde graag zien wat daar nog van terug te vinden is. Dat viel behoorlijk tegen. Pforzheim mag dan na 1945 razendsnel weer opgebouwd zijn, de troosteloosheid van de afschuwelijke jaren 50 architectuur is alomtegenwoordig en ik vond het bepaald geen stad waar ik met groot plezier lang zou willen blijven. Van de voormalige grandeur van de grote horlogefabrieken is vrijwel niets meer terug te vinden. De beroemde fabriek van Rodi & Wienenberger (RODI), bekend van de bekende Fixoflex horlogebandjes staat er vervallen en voor een groot deel leeg bij, er is in een deel er van een soort VMBO school gevestigd. Een klein stukje oude grandeur is nog terug te vinden in de (als gebouw) gerestaureerde voormalige fabriek van Kollmar & Jourdan. Het horlogemuseum wat aldaar gevestigd zou moeten zijn stelt echter niet veel voor en was bovendien toen ik er was ook nog eens gesloten. Het gebouw aan de buitenkant is een prachtig voorbeeld van industriĂ«le architectuur uit de Jugendstil tijd en is gelukkig bewaard gebleven.
Een andere interessante locatie is deze:
Aan de buitenkant een modern, zeg eens jaren 60 - gebouw, van binnen een spectaculair mooi museum wat vele aspecten van de (juweliers) kunst toont, maar er is wonderlijk genoeg, niets te zien wat ook maar enigszins op horloges lijkt.
Kortom: er waren een paar leuke dingen te zien in Pforzheim (en een uitstekend, maar saai hotel), maar als je een mooie stad zoekt, met gezellige kleine winkelstraatjes en mooie historische gebouwen, ben je in Pforzheim na twee dagen wel uitgekeken. Als je mooie dingen over de geschiedenis van de horloge-industrie wilt zien, kun je beter een stukje doorreizen naar Zwitserland waar je in
en in
de twee mooiste horlogemusea vindt die je je maar voor kunt stellen.
Juist de aanwezigheid van de horlogeindustrie was aanleiding voor dit verschrikkelijke bombardement. De details staan hier: Verslag bombardement Pforzheim
Dank voor de link. Boeiend verhaal.
Die Lancia is wel een nier waard
Die staan inderdaad op mijn lijst. Hopelijk kan ik dit najaar terecht bij Draga (Bloch) in de nieuwe werkplaats om mijn Bipla te showen (van onze overgrootvaders) en te zien wat er mogelijk is voor een nieuwe Draga.
Dan combineer ik dat met museumbezoek en wat er verder zoal te zien is in Vallée de Joux. Zoals je gelezen hebt ben ik al wat huiswerk aan het doen, zodat ik t.z.t. gerichter door die musea te lopen. Altijd leuk om een paar tijdlijnen uit te kristalliseren. Om zo te begrijpen hoe en waarom men samenwerkte o.a⊠Dat vind ik erg boeiend.
Nee, dat is het denk ik niet. Ik denk dat er toch een wieltje niet helemaal recht zit (zat?) of ergens een tandje verkeerd staat. Hij loopt nog steeds (op tijd) en kan ook gewoon worden opgewonden. Doe ik wel wat voorzichtiger dan normaal.
Ik ben vandaag - ook op jouw aanraden, Lex, wederom in Besançon. Niet veel overgebleven van de eens zo belangrijke Franse horloge-industrie. Maar wel nog het Musee du Temps en een heerlijke stad!
Wat ook wel eens gebeurt: het rainurerad achterstevoren.
Dat het ongemerkt omdraait bij het monteren. Dan werkt het nog wel, maar grijpen de tandjes erg beroerd in elkaar.
Ja, dat ken ik. Maar ik heb âm nooit uit elkaar gehaald en toen ik âm twee jaar geleden kreeg heb ik nooit iets gemerkt. Ik wacht even af en dan moet je maar een keer een beurtje hebben. Komt dat vanzelf boven water drijven als het zo is.
Mooie strakke klok, wow!
Ik zie vooral bruine placeholders, site weer wat problemen?