Deze weer eens voor een avondje uit de mottenballen getrokken.
Gekregen van een goede 80 jarige vriend waar we vorige week afscheid van hebben moeten nemen.
Dus vandaag maar weer eens om als herinnering.
Hij noemde het opa’s horloge.
Meteen een vraagje hierover aan de kenners onder ons.
Als ik het horloge opwind is ze na 11 slagen volledig opgewonden.
Is dat normaal bij zo’n oud ding of mankeert er iets aan misschien. Alvast bedankt.
Lijkt mij een te kleine capaciteit veer
Lekker stel zo
Sterkte met dit verlies.
Om zeker te weten of dat normaal is - het lijkt me eerder een issue - dan is het handig om het caliber te weten.
Het kan ook zijn dat hij al volledig opgewonden was en je, nadat 'ie gestopt was, weer met 11 slagen aan de max zat. Zo heb ik al veel horloges van Vinted geplukt die het gewoon bleken te doen. Maar dus al bijna maximaal waren opgewonden. Twee dagen later draai je gewoon 30 slagen omwentelingen of meer.
Laat hem eens wat langer lopen.
Een service kan vast geen kwaad.
Geweldige Polaris
Belangrijkste is dat hij bijna 2 dagen moet lopen als hij volledig opgewonden is, mogelijk is de veer wel correct, maar zit er zoveel ingedroogde olie in het uurwerk dat hij al stilvalt voordat de veer volledig ontspannen is.
Zou kunnen, maar ik betwijfel het
Maar het merk zal hij/zij vast kennen
Dank Mark
Dit is een Eterna uit 1955, uitgerust met het kaliber 520H. Het horloge komt uit mijn verzamelbox die ik eerder deze week in het verzamelbox topic heb laten zien. Morgen zal ik bij daglicht nog wat extra foto’s plaatsen zodat details beter zichtbaar zijn.
Eterna serienummer per jaar.