Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVII

Goedemorgen,

:ukraine:

20 likes

Dan doe ik mee😊

Fijne zondag allen!

23 likes

Even voor mij ook deze vraag, ben niet frequent meer in het bruine, 25 jaar was de tresshold vroeger, toch nog steeds?

2 likes

Jaren 50 Tissot vandaag

26 likes

Dit zegt het forum zelf:

Dat betekent dat ik mij dikwijls onterecht in dit deel van het forum begeef met al m’n 90s stukken.

4 likes

Die beschrijving is gemaakt in 2016 bij het overgaan naar de huidige forumsoftware. Dus toen was dat alles ouder dan 25 jaar, alleen is die beschrijving nooit meer aangepast. :see_no_evil:

Ik blijf gewoon alles ouder dan 25 jaar hanteren :innocent:

10 likes

Persoonlijk vind ik 40 jaar en ouder vintage. Zelf kom ik uit de auto wereld en een auto van 40 jaar of ouder mag je pas een oldtimer noemen. Daar vergelijk ik het een beetje mee.

1 like

Goedemorgen HF, Ebel vandaag deze hoeft zich geen zorgen te maken over de vintage threshold :blush:

Ik heb hier ook wel eens 90s gepost denk ik nu zelf… :zipper_mouth_face:

19 likes

Het vergelijken met een oldtimer gaat totaal mank omdat onze regering jaren geleden heeft besloten om de oldtimer regeling te verhogen naar 40 jaar.
Dit ivm het mislopen van wegenbelasting.
Laten we hopen dat de regering zich niet met horloges gaat bemoeien.
Persoonlijk vind ik 25 jaar prima, blijven er tenminste nog een paar mensen over die hier posten⌚️

5 likes

Lekker grote jaren 50 chronograaf, met Landeron 51.

28 likes

30 likes

Wat een plaatje is het toch! :star_struck::star_struck::star_struck:

1 like

20 likes

Anders deze wel! :clinking_glasses::pray:

1 like

Precies dat. Maar het maakt wel verschil of je professioneel Nederlandstalig of Engelstalig met auto’s bezig bent.

In het (Amerikaans) Engels gebruik je de termen Oldtimer en Youngtimer niet. Daar snappen ze in Amerika geen pepernoot van.

Kort samengevat is dit vaak het meest duidelijk:
Vintage is (1919 - 1930)
Classic is 1930-1980
Modern classic 1980-2000

In Nederland zeg / schrijf je doorgaans klassieker.
Oldtimer gebruik je alleen om aan te geven dat iets wegenbelastingvrij is (leken gebruiken het om alle oude auto’s aan te duiden, ook ouwe meuk).
In andere landen ligt die vrijstellingsgrens doorgaans bij 25 jaar. Milieuzones bij 40.
Youngtimer is 15-40 jaar oud in NL. Ivm bijgellingsvoordeel. In andere landen hanteren ze 1980-2000. Youngtimer is opvallend genoeg in Duitsland een bekend begrip, elders moet je altijd uitleggen wat je bedoelt.

Overigens vind ik het een groot verschil of het oude-gebruikte auto’s zijn, of gekoesterde exemplaren. Mijn Youngtimers zijn gebruiksvoorwerpen. Ik zorg er goed voor, maar ik rijd er veel mee. Iets met 200.000 km of meer is prima in perfecte, originele, staat te houden, maar het zijn geen verzamelobjecten. Ik zie ze daarom niet als toekomstige klassiekers. Een youngtimer die wél verzamelwaarde heeft, dat zijn de exemplaren die je ook als dusdanig mag aanprijzen. Vind ik. Maar dan moet zo’n auto wel kloppen met lage kilometerstand, originele wielen etc. Anders is het gewoon een tweedehands.

Bij horloges is vintage dus een veel ruimer begrip dan bij auto’s. Bij meubels zie je ook zo nu en dan vintage jaren '90 Ikea meubels. Maar dat zijn dan bijzonder zeldzame stukken. De rest is gewoon ouwe meuk. In de kunstwereld zijn ze veel beter om met heel veel nuance onderscheid aan te brengen.

Bij horloges sluit mijn gevoel vaak aan op de productiemethode:
Ouderwets draai- en freeswerk
NC Draaiwerk
CNC Draaiwerk

Alles wat CNC is, is imho modern, vanaf ±1980.
NC is naoorlogs vintage tot medio jaren '70.
Alles ervoor is waarschijnlijk vooroorlogs vintage.

21 likes

Fijn zondag :sunny:

6306-7000

20 likes

17 likes

Laat ik het zo zeggen, voor mij voelt vintage ouder dan eind jaren 70. Dat de regel in dit topic 25 jaar of ouder is vind ik helemaal prima. De meeste horloges die ik hier voorbij zie komen zijn overigens wel 40+

6 likes

Fijne zondag.

29 likes

Woow gaaf! Geniet ervan :ok_hand:t3:

1 like