De beste wensen!
Mijn tweede foto vandaag aangezien deze nieuwe aanwinst net is binnengekomen. Dit horloge wil ik dan natuurlijk meteen dragen!
Leuk ding Alphons. Heeft ie echt blauwe cijfers en markers?
Ouwe Junghans horloges kom je hier op HF niet zo vaak tegen. Ondergewaardeerd, mede omdat nogal eens verondersteld wordt dat de uurwerkjes in de oude Junghans horloges penanker werkjes zouden zijn. Dat is niet het geval, het zijn (bijna?) altijd in eigen huis ontworpen (manufactuur) gesteende anker uurwerken.
Leuk dat jij er een hebt en dan ook nog een erfstukje. Zuinig op zijn en door naar de 5e generatie.
Bij de inhaalronde van documenteren en fotograferen van een aantal horloges die met name het laatste jaar in mijn verzameling binnen zijn komen waaien, vond ik ook nog een oude Junghans. Eentje die ik overigens al jaren in huis heb, maar waar ik blijkbaar nog nooit foto’s van gemaakt had. Vandaag dat dus gedaan. Omdat ie voor de foto toch ook nog even aan de pols moest, gelijk maar hier gepost.
Dit horloge is denk ik nog van voor de Max Bull periode, dus wat minder chique en vooral minder duur. Toch zou het misschien een vroeg Max Bill ontwerp kunnen zijn, gezien de smalle bezel en de op de 12 na afwezigheid van cijfers en alleen smalle uurmarkers. Junghans is bij het horloge minnende publiek eigenlijk pas in de belangstelling gekomen door de prachtige latere minimalistische Bauhaus Style ontwerpen van Max Bill.
Dit is dus nog een ‘gewone’ Junghans met (zoals bij bijna alle Junghans horloges) een manufactuur / in-house uurwerkje:
J 93S10 aka 639.02. Ca. 1962. 33,6 mm excl. kroon en 40,1 mm over de lugs. Verchroomde kast. Mogelijk als promotie of jubileum horloge uitgegeven voor de Duitse Vrachtautofabriek M.A.N.
Prachtig exemplaar, ik heb z’n kleinzoon ![]()
Echt! Op een goudgele wijzerplaat met een wit randje. Frivoler kan het bijna niet worden, bij Junghans. De aandrijving is een J93S1, met Trilastic: drie schokdempertjes tussen caliber en kastrand.
Ken je deze site?
Nee, Alphons, ik geloof van niet. De site er interessant uit en ik zal het zeker bestuderen. Veel info, zo te zien, in de gauwigheid. Dank voor het delen.
Nu ik toch weer een reactie aan het posten ben, ook nog maar weer gewisseld naar een ander horloge, dat vanmiddag aan aan mijn pols geraakte bij het inventariseren.
Een Orano. Klein Zwitsers merk, waar niet veel over te vinden is. Alleen deze site kwam na even googelen boven water:
Het merk is wel gedocumenteerd in Mikrolisk:
Mijn (enige) Orano, ooit eens gevonden op de Rikketik beurs.
34 mm excl kroon, en 41 mm over de lugs. Aangedreven door een mooi degelijk Felsa uurwerkje, cal. # 465N. Ca. 1960. Het horloge is voor mij vooral aantrekkelijk door de mooie zonnestraal geprofileerde wijzerplaat, en de combinatie van de brons kleurige wijzers en cijfers met de chromen kast, die er voor zijn leeftijd nog best netjes uit ziet.
Helemaal onbekend moet het merk zo rond de jaren 50 niet geweest zijn, want er zijn een aantal mooie oude advertenties uit die periode terug te vinden op het niet alles - maar wel veel wetende Web:
Mooie Lex!
En die Orano is ook leuk, dansende letters!
Net als bijvoorbeeld Phénix…
Mijn Orano heb ik al zeker 25 jaar, en zelden of nooit een andere gezien…heel even leuk om te lezen dat het merk uit Longeau - in ander document dan weer Lengnau
Want de onvolprezen Alwetende Intelligentie van Google maakt er - zonder verder bewijs - maar meteen een modellen lijn van Enicar van - hopsakee
Bedoel je AI ?
Daar klopt nog een heleboel niet van. Dat wordt met de tijd wel beter maar voorlopig mag je dat met een kilo zout nemen.