Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVIII

De Pie Pan

26 likes

Twee Rikketikaanwinsten, links en rechts om de pols. De Vito 2000 loopt, maar zal een beurtje wel fijn vinden.

De Radiant Blumar draait als een zonnetje, dus die hoeft alleen wat Elbow Grease. Het Bulang bandje had ik nog liggen.

23 likes

Dank je, Peter. Ik moet zeggen dat met de nieuwe telefoon Oppo reno F13 de foto’s wel een stuk beter zijn. Deze Svalan komt idd goed uit de verf. Geen zon, een grijze, sombere dag en toch mooi op de foto.

3 likes

19 likes

Wauw, prachtig vind ik die!

Ik heb de afgelopen dagen deze oude 6601 uit 1964 geserviced. Eindelijk wilde hij wat enthousiaster lopen. Euvel was dat hij vaak stopte met lopen en ook na 30 sec schudden meestal niet wilde lopen. Veel ingedroogde olie, slijtage viel erg mee.

18 likes

Gisteren uit een grabbelbak gehaald op de rikketik. Geen idee hoe oud hij is. Wel een new old stock. Er lagen 3 van deze horloges in de bak.
Het is een automaat. Geen idee wat voor uurwerk het is. Ik kan geen logo zien onder de balans

18 likes

20 likes

White Star met Felsa 410 uit 1942

27 likes

28 likes

Goedemorgen,

Mooie dag allemaal!!:watch:

31 likes

21 likes

Een Seiko van 61 jaar oud😊

19 likes

Jump hour

18 likes

Dikke lumen voor een grauwe ochtend :cloud_with_rain:

24 likes

NA Monval met monoblock, glasvezel kast zonder deksel. Een bruinrode kast, sunburst en sailcloth geven deze rakker wel karakter. The 70s all-in! De sunburst kleurt van bordeaux, bruinrood naar koper.

Monval was een merk uit Bienne. Ze maakten vanalles, van (gouden) dameshorloges, duikers met automatische uurwerken en Squale kasten, tot volgouden chronografen.

Het merk Monval kom ik niet vaak tegen, maar volgens mij was het geen rommel, hooguit erg kleinschalig. Daarom ben ik er even ingedoken. Het merk werd opgericht in 1946. In 1970 was er een nieuwe bedrijfsstuctuur. Of ze onafhankelijk waren, of opgingen in de SSiH groep, is mij niet bekend, maar wel aannemelijk omdat het bedrijf in 1986 opnieuw een hernieuwde registratie kreeg, tegelijk met anderen die onder de Swatch Group kwamen te vallen. Maar dat is enkel en alleen mijn veronderstelling op basis van Mikrolisk en andere merken die hetzelfde lot ondergingen. Doet er ook niet toe. Dus over naar de plaatjes.

Midden jaren '70 had je bij meerdere merken ditzelfde soort horloge in het aanbod. Racine, Lanco, Mondia en zo nog wat merken die ieder een andere kleurstelling hadden gekozen voor de kast-wijzerplaat combinatie. Je vindt ze in blauw, geel, rood, wit, beige en waarschijnlijk nog een aantal andere kleuren. Voor vintage begrippen zijn ze lekker groot, met een 20mm bandaanzet, dus met een goede Tropic of Rally staat dit ook op de meer riante pols.

Toevallig had ik van deze kleur kast al een Racine op eBay gezien (voor een ietwat enthousiaste prijs…).

Met wat zoeken vind je ze ook voor 5-10x minder, deze vraagt boven de 600 euro, slik en succes dan maar.

Bezels waren uitwisselbaar. De inner bezels waren denk ik een belangrijk onderdeel van de constructie om de plaat/uurwerk vast te houden, ze zijn lekker eigenwijs met dikke indexen, zoals je dat meer bij echte duikers ziet, dan bij skindivers. Alle exemplaren die ik heb gezien gebruiken tritium als lume, zowel op de wijzers als indexen.

Ieders wijzerplaat maakte het grootste verschil, de vorm van de kast bleef overal gelijk. Uurwerken weet ik nog niet veel van, maar mijn exemplaar die open is geweest heeft een AS 1951 aan boord, dat betreft de Radiant.

Bij mijn incoming Royce verwacht ik die ook, aangezien AS in 80% van mijn Royces zit. Deze Monval behoeft geen service voorlopig, dus laat ik hem liever dicht.

Hey jongens, het is maandag, dus aan het werk nu!

19 likes

Herfsthorloge :fallen_leaf::maple_leaf::fallen_leaf:

27 likes

26 likes

Goedemorgen,

:ukraine:

21 likes

Goedemorgen HF, vanochtend deze Talking, die ik gisteren van @basvg kreeg op de rikketik uit elkaar gehaald omdat hij het niet deed. Volledig gereinigd en de vastzittende pushers weer vrijgemaakt van vuil.

Helaas wat schade aan plaat en kast. Maar goed gelukt en nog belangrijker…hij praat! In het Japans dan wel…

1989… Mag dus wel in Vintage maar besef me daardoor meer hoe oud ik zelf ben ondertussen.

20 likes

Konishawa Mento San.

3 likes