Goedemorgen vintage-lovers,
De Montdor van 1977.
Vorige week even gehad met m’n Seiko’s - maar je moet verder hè. ![]()
En d’r is ook niet veel andere keus voor fietsen met NW4 ![]()
Klopt, deze heb ik al een tijdje en zal waarschijnlijk ook niet meer vertrekken. Een Speedmaster heb ik ook gehad, maar kon ik uiteindelijk toch niet aan wennen. Deze bevalt veel beter, imho mooier, zeldzamer en beter in balans dan speedy😀. En 1 van de weinige horloges die door anderen wel eens opgemerkt wordt.
Jaloers ![]()
Die mag er ook wel zijn ![]()
Goedemiddag, met Election Grand Prix
Zojuist uitgepakt en een beetje opgefrist met renaissance wax polish.
Vandaag weer eens een vogel uit Scandinavië: Een Tärnan (stern of zeemeew).
Een Zweeds handelsmerk. De horloges komen uit Zwitserland en werden waarschijnlijk gemaakt bij Numa Jeannin SA in Fleurier, Jura, in het district Val-de-Travers in het Kanton Neuchatel. Ze werden onder andere onder de namen Tärnan en Olma in Zweden geïmporteerd door de Fa. Aktiebolag Svenska Urdepoten (ASU) uit Malmö.
Het uurwerkje in dit zeer strak en bijna Spartaans vormgegeven horloge met klassieke Breguet stijl cijfers is een (Frans!) kaliber FE 5601, wat het horloge dateert op ca. 1980 (volgens de uurwerkdata in de ‘Pink Pages’ van Ranfft RIP). Het gebruik van dit relatief goedkope Franse kaliber en het verchroomde kastje door de kwaliteitsfabrikant Numa Jeannin, wijst er op dat dit horloge voor het budget segment bedoeld was, in dit geval voor de export naar Zweden. Numa Jeanning produceerde o.a. ook de merken B.W.C., Butex, Elka (voor L.Kiek, Amsterdam!), Judex (voor de Franse markt), Leijona (voor de Finse markt) en Olma (als vintage nu vaak ook via Zweeds aanbod terug te vinden).
Voor de aardigheid hieronder nog wat info over de horloge-industrie in Fleurier, de fabrikant Numa Jeannin SA en een paar plaatjes van de Zweedse handelspartner AB Svenska Urdepoten, die de merken Tärnan, Contacta en ASU in Zweden distribueerde.
https://wiki.grail-watch.com/index.php/Numa-Augustin_Jeannin
https://www.time2tell.com/en/history-of-the-brands/495-the-true-story-of-olma-watches.html