Cool omdat je al van 350 meter ziet dat dit Mumbai is ![]()
Dat is zo. Dank voor deze verdieping in de kennis. Ik had me niet zo gerealiseerd dat het verschil tussen âSwissâ en âSwiss madeâ zo essentieel kon zijn.
Die zal het dus ook niet zijn. Of misschien wel, want in dit geval toch een gekocht plakmerk?
Maar dat zal niet gelden voor mijn Marquis, want die is jaren 60, vorige eeuw en ik weet vrijwel zeker dat de Aldi toen geen mechanische horloges van deze kwaliteit op de markt bracht, als ze ĂŒberhaupt toen al horloges verkochten.
Ik hou het dan maar op een plakmerk van onbekende, misschien Duitse herkomst, maar gezien de ongelofelijk grote hoeveelheid ook Zwitserse handelsmerken en sublabels uit die tijd, waarvan velen volledig ongedocumenteerd, kan het ook een Zwitser zijn, of een ZweedâŠ
Geeft niet, ik vind het horloge mooi zoals het is.
.
Ik ontdekte dat de bezel is gebroken, op deze foto is dat te zien. Hij was absoluut heel toen ik hem kocht. Zou dat in de ultrasoon kunnen zijn gebeurd? Of bij het losmaken (dat lijkt me waarschijnlijker).
Foto voor vervanging glas:
Een NOS bezel is onderwegâŠhopelijk past hij ![]()
Eensch ![]()
Toch smoelt het wel lekker Dennis
Glaasje toch iets te ruim?
Jij repareert heel wat horloges volgens mij?!
Het is een leuke Mumbai Special, die strak op tijd loopt. Ik word er blij van inderdaad!
Nog even een extra reactie over jouw suggestie dat er sprake zou zijn van een ALDI horloge. Interessante gedachte, @Jenneke.
Ik ben daar nog even ingedoken en het âreguliereâ WWW geeft daar weinig over terug. Echter, met behulp van Microsoftâs AI assistent Copilot kreeg ik toch voldoende (en betrouwbaar ogende) informatie, dat er bij Aldi op zijn vroegst pas vanaf de jaren '80 (mechanische) horloges in het verkoop assortiment voorkwamen.
Mijn Marquis is duidelijk van vóór die tijd
De info van Copilot was wel behoorlijk compleet, inclusief merkenlijsten van de perioden na 1980. Dusdanig dat het me aardig lijkt om daar nog eens een apart artikeltje over te schrijven. Maar nu niet en niet hier, dat gaat âwelke vintage draag je vandaagâ ver te boven.
Ik zit te broeden over zoiets als: âDe geschiedenis van de ALDI horlogesâ. Dat houden jullie, lezertjes, dus nog even tegoed.
Als teaser: een foto van een van de weinige Aldi horloges die ik bezit. Toevallig via een Tradera lotje in mijn bezit gekomen. Ik vind hem niet lelijk, dus heb ik hem als âguilty pleasureâ in de collectie gehouden.
Auriol Quartz, ca 2020, by ALDI.
Bij deze klemt de lunette niet het glas vast. Dat zit dieper in de kast vast. Ik had de lunette gewoon kunnen laten zittenđ. Bij de 7625 die ook heb opgeknapt, en wat oude Orienten was het wel zo dat de lunette het glas omklemt.
Ik krijg bijna spijt⊠![]()
Eens gegeven blijft gegeven! ![]()
Absoluut
Geen rust inât gat, even gewisseld naar deze, waarvan ik een verwant model incoming hebâŠik hoop dat die net zo mooi ivoorwit is als deze blauw ![]()
![]()
Ik geloof ChatGPT en Copilot wat minder op het vlak van horloges.
De man achter Mikrolisk geloof ik eerder.
Die heeft allerlei officiële bestanden en lijsten lopen doorakkeren. Als hij een datum noemt is dat de eerste datum die hij gezien heeft. Dat kan fout zijn, want het merk gaat soms nog verder terug in de tijd. Hij noemt hier ca 1961 (en toen waren er geen Quartz horloges).
Een voorbeeld van een Marquis op ons forum, van onze eigen @Scudo die het ook over Aldi heeft.
Enfin, wat het ook is, Aldi of ander plakmerk, toch lollig om eens wat te graven. En als het dan later nog een leuke Aldi horlogegeschiedenis oplevert, helemaal leuk!