Atlantic… ondergewaardeerd…
Strak ![]()
Niet echt vintage, ik schat hem een 20-tal jaar oud.
Het was de beater van mijn grootvader en ik ben er EINDELIJK in geslaagd om de bracelet te sizen voor mijn pols. De pins zaten stevig vast door viezigheid en wat slagschade…na veel gevloek toch gelukt.
Tot mijn verbazing is die 10 ATM. Ik neem aan dat die dan wel nog best om nieuwe rubbers gaat?
Een hele goede avond, of eigenlijk al goede nacht beste HF vrienden.
Vandaag een Zweeds leeuwen horloge aan de pols. Een Lejon. De Zweedse merkvariant van de Finse Leijona. Binnenin bevindt zich een stevig werkpaard: het bekende AS 1130 Wehrmachtwerk kaliber.
Hoewel de Zweedse handelsfirma en de Finse Firma Perkko geen zakelijke relatie met elkaar gehad schijnen te hebben gebruiken ze vaak wel hetzelfde logo en is de herkomst en fabricaat van beide merken horloges beiden terug te voeren op de Fa. Barrè in Zwitserland.
De Lejon hierboven is qua logo bijzonder omdat, in tegenstelling tot alle andere Leijona’s en Lejon’s die ik heb en gezien heb, het vignetje niet is opgedrukt, maar van opgelegd goudkleurig metaal is en maar één staart heeft.
(In de uitvergroting lijkt het er overigens op dat het gouden leeuwtje óver het gedrukte vignet is geplakt en er achter de grote vraagteken vormige staart nog een tweede staart vaag zichtbaar is… )
Op de caseback is het logo afgebeeld van de leeuw met twee staarten, zoals die ook door de Finse importeur werd gebruikt.
Er zijn ook twee verschillende logo’s te zien op de diverse verschillende Zweedse en Finse modellen. Op de oudere modellen van met name de Zweedse Lejon’s is vaak het leeuwtje te zien met (wat ik altijd noem) het ‘oude mannetjes gezicht’ en op de meeste Finse modellen is meestal de ‘leeuw met de twee staarten’ afgebeeld. Hieronder v.l.n.r.: een wat oudere Lejon met FHF 30 uit ca. 1940; een Leijona met een AS 1130 uit ca. 1955 en een Lejon uit dezelfde tijd met eveneens een caliber AS 1130 Wehrmachtwerk. Boven: de wijzerplaat zijde, onder: de caseback zijde; van de achterkanten word je niet veel wijzer: links een Zwitserse ‘Brevet’ patent plaat (maar, voor wie ’t weten wil, wèl met een knetterzeldzame militaire bajonetsluiting met maar twee nokjes); op de middelste , de Leijona, een generieke neutrale plaat en alleen de Lejon rechts heeft dan weer het mooie leeuwenlogo met de dubbelstaartige leeuw.
Altijd leuk, die Leeuwtjes uit het Hoge Noorden!
En wat al die varianten betreft: ach, het zijn net postzegels, moet je maar denken. Postzegel verzamelaars kunnen ook helemaal opgewonden raken over een afwijkende kleur zegel, een verkeerde tekst, een afwijkende vertanding of gewoon een drukfout …
Leve de leeuw!

En welterusten!