Welke weermacht is hier gemeend?

Ik heb deze horloge 2016 in het duitse forum gekocht en sindsdien nog steeds de volgende vraag: Waarom staat er “Wehrmachtswerk” (uurwerk van de weermacht) op hoewel die horloge hoogstwaarschijnlijk duidelijjk jonger moet zijn dan bouwjaar 1945? Or is hier niet de duitse weermacht gemeend? Mijn horlogemaker zei dat dit uurweerk uit de jaren 50 is. Wet iemand iets hierover?

8 likes

Geen idee maar wel een mooi ding zeg :ok_hand:t3:

1 like

Unter “Wehrmachtswerk” versteht man robuste, 13linige Handaufzugswerke mit Kleiner Sekunde, die nach militärischen Vorgaben entwickelt wurden. Als solches bekannt sind das AS 1130 und das Unitas 6325. Mit der ehemaligen deutschen Wehrmacht hat das sehr wenig zu tun.

Kom je eruit met de vertaling? Anders zeg het maar dan typ ik het even over in het Nederlands

10 likes

Wehrmachtswerk was gewoon een naam voor kalibers die aan bepaalde basiseisen moesten voldoen en die vaak in de legerdiensthorloges werden ingebouwd.

2 likes

Dank je wel! Ik ben Duits, dus ik hoef geen vertaling, maar heel veel bedankt!
Als ik op bilderzoek ga, lijkt deze heel erg op een Unitas 63.
Maar heel raar toch, dat uurwerken die an militair eisen voldoen ook na de II. wereldoorlog Wehrmachtswerk genoemd werden, hoewel precies DEZE leger toch zeker helemaal niet populair was (dus niet echt iets om marketing met te doen in de naoorlogse tijd). Maar oké, ik ben blij iets geleerd te hebben!

2 likes

Bij het “gewone volk” misschien. Maar wel populair bij de “verzamelaars”.
Het wemelt van de advertenties voor gewone horloges met een donkere wijzerplaat die als “military” of iets dergelijks aangeprezen worden.

1 like

Ja, dat snap ik ook, omdat het voor qualiteit en bestendigheid staat etc. Maar dat geld toch voor whatever leger. Ik ben gewoon verbaasd dat de naam van de duitse weermacht gebruikt werd.

1 like

Deze uurwerken hebben ook dezelfde maten, ze zijn te verwisselen.
Dat is ook het geval met de wijzerplaten en sommige onderdelen van het uurwerk.

1 like

Maintenance interoperability! Gaaf!

1 like

Is meer jaren '60 hoor. Wel een leuk ding!

1 like

1 like

Du läufst hoffnungslos hinter