Welke zakhorloge specialist kan hier meer over vertellen?

@wbcoupe iets waar jij meer over weet Wilko?

Van mijn beste vriend zijn moeder… Klein zakhorloge, helaas is de balansveer stuk, had het anders voor hem weer aan de praat willen krijgen want is mijn beste vriend die ook veel voor mij doet.

5 likes

Geen verstand van het uurwerk.

Maar ik vind die kast met het emaille wel mooi!

2 likes

Fraaie kast met gekleurd emaille inderdaad. Binnenwerk is helaas een cilindergang uurwerkje (maar dat had je zelf vast ook al gezien :wink:) Heb ik nog nooit bij de hand gehad. Een klusje voor @brunod of @vinwat misschien?

3 likes

Zou het wat waarde hebben als het weer werkt?

Kast is in nieuwstaat als je het mij vraagt. Ook wijzerplaat is nog super.

Leeftijd?

Ik heb hier ook niet veel verstand van laat ik dat voorop stellen en vaak zijn zakhorloges niet veel waard. Ik denk dat je van deze ook niet rijk gaat worden maar 18k goud, movado wat toch wel een merk is die lang mee gaat zijn wat plusjes. Ik zou zeker niet uitgaan van meer dan € 300,00 gezien de staat van het uurwerk.

1 like

Kan je geen caliber aanduiding vinden op het uurwerk? Zodat je misschien gericht op zoek kan naar een passende balansveer?

Of een vervangend en passend uurwerk zien te vinden. Kwestie van geduld en goed zoeken, maar niet onmogelijk.

1 like

Dacht het op eens van de foto’s te hebben staan, maar inderdaad moeilijk leesbaar…

1 like

Een foto met zoom op de gebroken spiral veer misschien ? :wink:

Zit er ook tussen, maar ik merk op dat deze niet heel duidelijk is…

Zal morgen een nieuwe maken.

1 like

Anders kan je zeggen waar precies de spiraal gebroken is :wink:

Dat is geen kalibernummer maar een Zwitsers patentnummer. Helpt wel wat met zoeken, maar een uurwerk met hetzelfde patentnummer hoeft zeker niet identiek te zijn. :thinking:

2 likes

Waarom vervang je de spiraal niet??? 18k kastje, flinke leeftijd, nette esthetische staat, toch nog de moeite vind ik.

Hoe tel ik een spiraal af? :

Je neemt een quartzuurwerk of een mechanisch uurwerk dat zeer zuiver is. Je neemt dan een nieuwe spiraal. Je gaat die spiraal aftellen door ze voorlopig op de balansas te plaatsen (ik hou ze op zijn plek met een piepklein beetje rodico). Dan neem je met een pincet het geheel balans - af te tellen spiraal via de spiraal beet. Dan breng je dat geheel boven het glas van het zuiver lopende uurwerk, dusdanig dat de onderste balanstap het glas net niet raakt. Dan breng je de balans in beweging en dan zie je dat het geheel balans-af te tellen spiraal op en neer gaat bewegen en hoor je bijgevolg tikken elke keer de onderste tap het glas raakt. Dan is het zak om de tikken tegen het glas te tellen gedurende minimaal 20 sec. Het aantal tikken dat je dan hebt per 20 seconden zet je om in “hoeveel tikken zouden dit zijn per 60 minuten” Je moet dan wel weten op welke frequentie de originele spiraal werkt, voor cilinders ligt dat lager dan 18000Hz - moet je eens opzoeken ik ben de frequentie van cilinders vergeten omdat ik ze praktisch nooit herstel.
Wanneer je een hoger of lager tikgetal krijgt weet je dat je hetzij de spiraal op een “langer” hetzij een “korter” punt moet beetnemen en begint het aftelproces opnieuw tot je het juiste aantal tikken verkrijgt voor de gewenste frequentie.

bij cilinders dient dit zeer precies te gebeuren want de balansband heeft geen schroeven waar je eventueel gewicht af kan halen of rondellen op kan plaatsen in het geval je “te lang” hetzij “te kort” afgeteld hebt

Als je de juiste frequentie hebt is, moet je wel nog kijken of de grootte van de spiraal op het punt dat afgeteld is ok is voor de brug en de regelsleutel. Indien de spiraal te groot zou blijken begint het proces opnieuw tot je een spiraal hebt die je correct kan aftikken naar de jusite frequentie EN op dat moment de juiste grootte heeft voor balansbrug en regelsleutel. is de spiraal te kort dan kan je het makkelijker oplossen door de buitenste winding met 2 knikken naar buiten te brengen.

En als dat allemaal achter de rug is dan is het nog zaak de oude virole alsook de oude pitonblok op de nieuwe spiraal te plaatsen. Oude virole op nieuwe spiraal zetten, ook niet simpel :wink: is een hele bewerking apart en wreed moeilijk omdat het zo piepleuttig klein is en vlak bij de binnenste windingen van de spiraal. De pitonblok plaatsen is simpeler.

Misschien mooi project om eens te proberen op een iets minder waardevol horlogetje. Ik heb een keer of 10 moeten doen voor ik een beetje deftig resultaat had en ondertussen is het een jaar of 4 geleden dat ik het de laatste keer deed, dus moest ik het vandaag opnieuw moeten doen, t zou ook weer wat voeten in de aarde hebben :wink:

7 likes

Bang dat het mij veel tijd gaat kosten om eentje te vinden…

Ik heb jou Chinese tekst even door “Google translate” gehaald maar helaas:

575muyhn0b

:sunglasses:

Nieuwe virole, nieuwe piton, bijde steeds met volledig goupille :wink:

2 likes

ja dat is wat ik bedoel. alleen doe ik de goupilles wel inkorten, vooral die bij de virole gaat problemen geven als je ze op volle lengte laat. En dat inkorten is ook weer niet zo simpel, daar liep het bij mij in den beginnen (en nog steeds) wel eens mis omdat ik de binnenste windingen raakte bij het afbreken van de overtollige stukken (die wel op maat ingezaagd waren zodat ik niet de volledige stift diende door te breken)

2 likes

mooi werk wel hoe je die goupilles erin stak, nu nog op maat krijgen :wink:

2 likes

spiralen vind je met bergen op oude onderdelenbak mechaniekjes, vind je ook nog in doosjes gesorteerd op maat en grootte maar dan moet je wat zoeken. ik heb hier doosjes “reserve” spiralen NOS, ook maar bij toeval bij uit gekomen maar af en toe vliegen ze voorbij, stond nog een doosje op MP een paar weken geleden

1 like

Was al gedaan, die zijn stap fotos :wink:
Oude uitnemen



Nieuwe proberen



In plaats drukken

Ende naar buiten benden

Knippen

Ende moet nog gevijld worden

4 likes

mooi werk man!!

2 likes

Dat moet zeker gerepareerd kunnen worden.
Als echter de spiraal gebroken is en er een stukje vanaf is, dan zal de spiraal vervangen moeten worden.
Als de spiraal namelijk te kort is zal het uurwerk te snel gaan lopen en is niet meer af te stellen.
Conclusie, een nieuwe spiraal opzetten.

Caliber nummers staan er normaal gesproken niet op, om een gebroken tap of cylinder te vervangen is de diameter en lengte van de cylinder maatgevend, waarbij de afstand tussen de platine en kloof moet worden opgemeten waarna de tampons worden ingetikt in de cylinder en wel zodanig om de juiste hoogtelucht te krijgen alsmede goed moet worden opgelet dat de invoer opening in de cylinder voor het indraaien van het ontsnappingstandwiel op de juiste hoogte stand is.
Conclusie, er zijn nog maar weinig horlogemakers die dit soort klusjes willen en/of kunnen uitvoeren.
Hier is tevens speciaal gereedschap voor nodig, tegenwoordig moeilijk te vinden of zijn niet meer compleet of stuk, de meeste huidige horlogemakers hebben dit gereedschap niet eens meer.

Heel vroeger werden veel gereedschappen door de horlogemakers zelf gemaakt, in feite waren dat dus fijn instrumentmakers. tegenwoordig worden onderdelen simpel vervangen en zijn horlogemakers niet meer bekwaam om oude technieken te beheersen. Tenzij ze zelf interesse hebben in de techniek van weleer.

Het gewicht van de spiraal is o.a. belangrijk om de juiste spiraal te vinden voor het uurwerk waarvan de spiraal is gebroken.
Het inzetten van een spiraal in de spiraalrol is een zeer nauwkeurige handeling waarbij fijngevoeligheid en optimale zuivere controle van de handelingen van de hand vereist zijn.
Op de foto’s van @brunod is goed te zien hoe dit in het werk gaat en dat dit een nauwkeurige klus is.

Tja een Movado is een gekende kwaliteit manufactuur in horlogeland en een zakhorloges zoals dit fraai ogende exemplaar is het ook zeker waard om in originele werkende staat terug te brengen.

Als @BMWX6M het horloge graag in werkende staat wil hebben en als er geen verdere interesse is bij andere forumleden resp. horlogemakers die dit wil repareren, dan is het aan hem om te overwegen dat ik eventueel van enig nut resp. van dienst kan zijn.
dixi

2 likes