Ben afgelopen week na het lezen van een boek weer op de Junghans Max Bill uitgekomen. Enkel moet ik nog beslissen welke het moet worden. Moet zeggen dat ik nog niet eerder zo lang heb na moeten denken over een horloge. Meestal heb ik het in één oogopslag wel gezien. Hecht even het meeste waarde aan jou keuze voor de wijzerplaat en, als je zo vrij wil zijn, aan de onderbouwing.
Allereerst maar even wat algemene info over het horloge; wel zo leuk toch!!
Max Bill is beroemd ontwerper beroemd door het Bauhaus. Dit terwijl hij 2 jaar student daar was van 1925 tot 1927. Hierna is hij actief geweest als architect, beeldhouwer en schilder. Kortom een creatief persoon. In de jaren zestig is hij een samenwerking aangegaan met Junghans.
Junghans is, neem ik aan, bij iedereen hier wel bekend en tijden de grootste fabrikant geweest van klokken ed.
In New York hangt in de vaste collectie een klok van Max Bill; de 367/6046.00:

De chrono van de huidige Max Bill collectie valt voor mij af. Als eerste omdat deze domweg niet ontworpen is door Max Bill, maar uiteraard er wel op geinspireerd is. Daarbij komt ook nog dat ik deze te dik vind en niet mooi op de pols ligt. Dit laatste doordat deze een conische achterkant heeft. Kortom vind hem erg mooi om te zien en misschien zelfs mooier dan de degene waaruit ik wil kiezen. Echter wil ik graag het simpele bauhuis ontwerp.
In de jaren 60 waren er vier te koop, allen 34mm, en enkel geleverd op een leren band:
027/3700.00, 027/3701.00, 027/3702.00 en de 027/5703.00
Keuze 1: Automaat of handopwinder
De automaat (38mm met een 20mm band aanzet) is ontworpen door iemand bij Junghans, maar natuurlijk met precies dezelfde dial als de handopwinder (34mm met een 18mm bandaanzet).
Heb enkel nog de chrono omgehad van een kennis, dus moet sowieso even kijken wat het mooist om de pols ligt. Toch vind ik het lastig!
Keuze 2: Welke wijzerplaat?
Zit zelf nog erg te twijfelen over de welke wijzerplaat (iig wit en zonder datum). Vind de vintage look geweldig, maar beide spreken me erg aan…hmmmm.
Beide even op de foto met een zwarte band, zodat het beter te vergelijken is. De standaard bandjes zijn niet van de beste kwaliteit en er komt hoe dan ook meteen een ander bruin bandje voor in de plaats. Als het de rechter wijzerplaat wordt dan zit ik te denken aan een struisvogel bandje. 
De wijzerplaten:

Nog twee foto’s waarop ze mooier afgebeeld zijn:

Alvast bedankt voor het kijken en de input!!