Welke zal ik nemen?

Ben afgelopen week na het lezen van een boek weer op de Junghans Max Bill uitgekomen. Enkel moet ik nog beslissen welke het moet worden. Moet zeggen dat ik nog niet eerder zo lang heb na moeten denken over een horloge. Meestal heb ik het in één oogopslag wel gezien. Hecht even het meeste waarde aan jou keuze voor de wijzerplaat en, als je zo vrij wil zijn, aan de onderbouwing.

Allereerst maar even wat algemene info over het horloge; wel zo leuk toch!!

Max Bill is beroemd ontwerper beroemd door het Bauhaus. Dit terwijl hij 2 jaar student daar was van 1925 tot 1927. Hierna is hij actief geweest als architect, beeldhouwer en schilder. Kortom een creatief persoon. In de jaren zestig is hij een samenwerking aangegaan met Junghans.
Junghans is, neem ik aan, bij iedereen hier wel bekend en tijden de grootste fabrikant geweest van klokken ed.

In New York hangt in de vaste collectie een klok van Max Bill; de 367/6046.00:

De chrono van de huidige Max Bill collectie valt voor mij af. Als eerste omdat deze domweg niet ontworpen is door Max Bill, maar uiteraard er wel op geinspireerd is. Daarbij komt ook nog dat ik deze te dik vind en niet mooi op de pols ligt. Dit laatste doordat deze een conische achterkant heeft. Kortom vind hem erg mooi om te zien en misschien zelfs mooier dan de degene waaruit ik wil kiezen. Echter wil ik graag het simpele bauhuis ontwerp.

In de jaren 60 waren er vier te koop, allen 34mm, en enkel geleverd op een leren band:
027/3700.00, 027/3701.00, 027/3702.00 en de 027/5703.00

Keuze 1: Automaat of handopwinder
De automaat (38mm met een 20mm band aanzet) is ontworpen door iemand bij Junghans, maar natuurlijk met precies dezelfde dial als de handopwinder (34mm met een 18mm bandaanzet).
Heb enkel nog de chrono omgehad van een kennis, dus moet sowieso even kijken wat het mooist om de pols ligt. Toch vind ik het lastig!

Keuze 2: Welke wijzerplaat?
Zit zelf nog erg te twijfelen over de welke wijzerplaat (iig wit en zonder datum). Vind de vintage look geweldig, maar beide spreken me erg aan…hmmmm.
Beide even op de foto met een zwarte band, zodat het beter te vergelijken is. De standaard bandjes zijn niet van de beste kwaliteit en er komt hoe dan ook meteen een ander bruin bandje voor in de plaats. Als het de rechter wijzerplaat wordt dan zit ik te denken aan een struisvogel bandje. :slight_smile:

De wijzerplaten:

Nog twee foto’s waarop ze mooier afgebeeld zijn:

Alvast bedankt voor het kijken en de input!! :slight_smile:

De Max Bill staat voor mij voor strakke eenvoud. De cijfers maken hem te druk imo.

Ik ga dus voor 1.

De chrono versie vind ik overigens het mooist.

Beide zijn prachtig, maar juist door het gebruikte font, vind ik de tweede erg mooi.

Groeten,

Martin

Ik zou gaan voor die zonder cijfers.
Zo simpel, tijdloos en geniaal ontworpen.
En zeg nou zelf: die cijfers voegen toch niks toe.
Ga je voor een horloge zonder datum, dan
is die zonder cijfers voor mij de enig juiste keuze.
Prachtig is 'ie.

De bovenste in automaat! :slight_smile:

Of de chronoscope in het zwart !! B)- ;):wink:

Ik vind de wijzerplaat met cijfers mooier. Waarom? Tja, toch iets meer uitstraling denk ik. En ik weet niet of ik de automaat of handopwinder zou kiezen. Gewoon beide even passen en kijken welke maat je beter vindt. Ik vind handopwinders meestal leuker. En ook gezien de historie van het merk? Vroeger waren ze ook 34mm? Je komt er wel uit denk ik.

Succes!

Uiteraard degene met de streepindexen zonder cijfers.
Dat ligt helemaal in het verlengde van je achtergrond verhaal.
Hoewel het horloge misschien zonder band is ontworpen passen de bandjes op de foto beter bij de Zeitgeist van het ontwerp van de plaat. Een bruine band met eenzelfde structuur zou waarschijnlijk historisch gezien ook kunnen.
Veel succes bij je keuze.

Mijn beste,

Je plaats ons voor een moeilijk dilemma!!
Beide horloges zijn iconen in het weergeven der tijd.

Doch de klok met cijfers (nr. 2 dus), heeft voor mij nét dat beetje meer.
Deze versie daagt je uit!!
De cijfers zeggen je als het ware dat je met de tijd kan spelen, dat het horloge een blijde gewaarwording is.
Een gewaarwording welke zijn geheim op gepaste wijze laat ontfutselen door de gelukkige drager.
Succes met de uiteindelijke keus!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Oef, ben normaal niet zo van dat ouderwetse bollige glas, maar hierzo vind ik em er geweldig uitzien! Deze zou ook mijn voorkeur hebben.

Maar Bidle’s keuze: automaat (vind het een leuk idee dat door elke beweging het horloge wordt ‘opgeladen’). En de meest kale wijzerplaat, die vind ik tijdlozer. Maar heeft wel een wat ouderwets voorkomen. Lijkt wel een klokje van je overgrootvader.

Han R Schreef:

Uiteraard degene met de streepindexen zonder
cijfers.
Dat ligt helemaal in het verlengde van je
achtergrond verhaal.
Hoewel het horloge misschien zonder band is
ontworpen passen de bandjes op de foto beter bij
de Zeitgeist van het ontwerp van de plaat. Een
bruine band met eenzelfde structuur zou
waarschijnlijk historisch gezien ook kunnen.
Veel succes bij je keuze.

Hij heeft destijds beide wijzerplaten ontworpen. Een mail naar Junghans voor welke zijn eerste design was en welke favoriet… heeft helaas niks opgeleverd.

Gaat behoorlijk gelijk op…

Hey Bidle,

had hier ook al naar gekeken, nav het topic van Dale… dit zijn echt mooie horloges vind ik. Als het mijn keuze was dan zou ik zeker voor de automaat gaan, dit nl vanwege de diameter. 34mm ga je te weinig uit het doosje halen, 38 mm is draagbaar…zonder dikke brede bezel wel :)…
en dan de wijzerplaat: type 2 en dan aan een lichtbruin bandje… oooh wat mooi!
Ga anders gewoon eens langs bij AWCO of spreek even af met Dale

oke, en als je deze dan hebt, en hij bevalt niet koop ik hem van je over :slight_smile: :):D:D

Succes met je keuze!!

frenk Schreef:

Hey Bidle,

had hier ook al naar gekeken, nav het topic van
Dale… dit zijn echt mooie horloges vind ik. Als
het mijn keuze was dan zou ik zeker voor de
automaat gaan, dit nl vanwege de diameter. 34mm ga
je te weinig uit het doosje halen, 38 mm is
draagbaar…zonder dikke brede bezel wel :)…
en dan de wijzerplaat: type 2 en dan aan een
lichtbruin bandje… oooh wat mooi!
Ga anders gewoon eens langs bij AWCO of spreek
even af met Dale

oke, en als je deze dan hebt, en hij bevalt niet
koop ik hem van je over :slight_smile: :):D:D

Succes met je keuze!!

Was vandaag bij een dealer, maar de beste man deed niet open. Heb nog wel een dik kwartier zitten staren naar beide wijzerplaten. Ga morgenmiddag, mits ik de sneeuw goed doorkom (lees snel) nog een poging wagen. Dan heb ik iig de maat bepaald. Hoop stiekem dat de 34mm extreem groot valt, mede omdat de handopwinder wel “authentieker” is.

Wat betreft het draagtijd aspect, ben bang dat deze sowieso niet veel draagtijd gaat krijgen. Meeste horloges die ik heb zie ik zelden…maar wie weet, want het is iig horloge die ik gewoon thuis kan houden.

Keuze 1: de automaat - 38 mm vind ik toch wel het minimum (is natuurlijk ook afhankelijk van je polsomvang). Een kleiner horloge wordt te iel, vind ik zelfs niet mooi bij dameshorloges.

Keuze 2: Bauhaus staat bij mij voor strakke eenvoud. Wijzerplaat 1 dus.

Stiekem vind ik de 2e wijzerplaat ook wel erg mooi, maar bij zo’n strak horloge hoort ook een hele strakke wijzerplaat zonder tierelantijnen.

Die chrono in 't zwart is ook erg mooi.

De ‘strakste’ versie, dus zonder cijfers.

Ik heb beide horloges ook in handen gehad. Ik vond ze alle twee fantastisch met dat bolle glas. Beide wijzerplaten zijn (imho) mooi, maar ik zou gaan voor de versie van 38mm. Deze is toch wat draagbaarder.

Succes met de keuze.

Groet,

Mark

Het blijven mooie horloges. Ik heb er ook vaker naar gekeken en op het punt gestaan één te kopen. Als je gaat voor het Bauhaus principe (eenvoud) dan zou ik voor de wijzerplaat zonder cijfers gaan. Jammer dat de handopwinder alleen in de kleine maat leverbaar is. Veel succes met de keus.
Groet Roelof

38 mm zonder cijfers, no doubt!

p.s. mijn allereerste horloge, in 1967, bij de eerste heilige communie (ik ben van oorsprong katholiek) was ook een junghans, weet alleen niet waar die gebleven is.

Ik zou voor de automaat gaan. En dan met de ‘cleane’ wijzerplaat. De cijfers maken hem te druk.