Werkbank

Beste allemaal,
Allereerst bedankt voor alle mooie klokjes die jullie dagelijks op het forum zetten. Verder heb ik vandaag een bijzondere vraag: Zoals jullie inmiddels weten ga ik vandaag over drie weken naar Zadkine om het mooie vak horlogemaker te leren. Nu zou ik graag hier thuis in de avonduren en in de weekeinden het geleerde in praktijk willen brengen. Voor dit doel wilde ik een cilinderbureau of een originele horlogewerkbank eventueel met een speciale lamp. Weten jullie wat het beste zou zijn? Ik heb begrepen dat ik met mijn ellebogen op het blad moet rusten en dat ik vrij laag moet gaan zitten. Weet iemand een cilinderbureau of een originele horlogebank (hoeft niet mooi, is voor een starter) te koop voor een schappelijke prijs? Ik zit nu te klooien op een gammele tafel zonder rand met een te scherpe lamp erboven. Het geeft me overigens wel het echte ‘horlogegevoel’. Een leerling van Zadkine vertelde mij eens dat wanneer je de loupe op zet, je in een hele andere wereld stapt. Ik heb dat ook ervaren. Dat tikken en dat draaien van die balans; ik kan er uren naar kijken! Wat betreft het bureau of het cilinderbureau, verneem ik graag.
Met vriendelijke groeten,
Ben.

Hallo Ben,

Ik heb jaren aan een horlogebank gewerkt van Bergeon. Ik had er 3 staan in mijn atelier en benam teveel plaats, teveel verloren hoeken.
Om ruimte te winnen heb ik zelf een werkbank laten maken met een diep werkblad van 70 cm en 3,80m lang. Het blad steunt op hoekijzers en op 3 steunen (blokken) waartussen je benen plaats hebben en ook waar een werplankje inzit dat men kan uittrekken, is dus een iets lager niveau om allerhande werkjes op uit te voeren en je grote werkblad niet teveel te beschadigen, bv inkorten van banden enz, of klokken herstellen.
Ook heb ik ladenblokken in de tussenruimten geplaatst die men kan kopen bij bureauartiekelen, want schuiven heb je zeker nodig, met de massa, om gereedschappen en onderdelen te plaatsen.

Hier wat foto’s. Het zijn 3 werkbanken in één stuk, 2 voor horlogerie en ééntje voor goudsmederij.
Zijn al wel oude foto’s.

Maarre, wat doe je met die tractor? :slight_smile: :slight_smile:

Ik wilde precies hetzelfde schrijven, toen ik jouw reactie las Hans :slight_smile: Ik vermoed dat hiermee neppers vernietigd worden.

Gr Ron

Beste Ben,

Echte horlogemaker-tafels zijn niet goedkoop, maar met wat geluk vindt je zeker wel iets tweedehands.

Deze tafel heb ik voor 100 Euro op de kop kunnen tikken via Ebay .

Ze komt van een uurwerkmaker die ermee stopte en ze stond duidelijk in de weg. (ik heb er wel bijna 900 km voor moeten rijden).

Het is geen schoonheid, maar het werkt wel prettig. Vooral de werkhoogte is belangrijk. De meeste van deze tafels hebben een bladhoogte van rond 1 meter, zodat je net onder schouderhoogte kan werken. Kijk regelmatig eens op www.ebay.de, uhren&schmuck, onder de rubriek "Juwelier- & Uhrmacherbedarf " , helemaal onderaan de lijst.

Bij echte professionele uurwerkmakers zie ik inderdaad veelal grote werkbladen zoals die van Freddy, dus misschien moet je ook in die richting denken.

In elk geval, als ik iets tegenkom dan zal ik je dat zeker melden !

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Bij de Praxis kan je een werkblad kopen met een soort van inham.
Deze kan je dan op de juist zelf te bepalen hoogte zetten.

Mijn werkbank heb ik zo geplaatst dat ik mijn uurwerk (bij wijze van spreken) kan likken als ik op mij stoel zit.

100 Euro, daar zou ik ook 900 Km voor willen rijden.

Wat je als eerste oogopslag ziet bij jou Freddy is dat er systeem in zit, is dus ook belangrijk om daar aan te denken. Het gaat dus niet alleen om het hebben, cq maken van een werkbank, maar ook om de opstelling ed.

Arjay

Als ze maar van mijn Alpha afblijven, dat is GEEN nepper :slight_smile: :slight_smile:

misschien raar, maar inplaats van een extra hoog werkblad heb ik een extra lage stoel.

Bas