Belangrijk voor mensen die hobbymatig of beroepsmatig met horloges en chemicaliën werken
Niet alleen radioactiviteit is gevaarlijk maar schoonmaakmiddelen en verchromen, vernikkelen en het werken met allerlei middelen zou ook een gevaar voor de gezondheid kunnen zijn of worden.
Deze lijst is belangrijk om te bestuderen en eventueel uit te printen
Er staan de gevaren op en tevens moeten deze codes op de betreffende verpakking vermeld staan.
Ik deel dit gewoon in het belang van de veiligheid en ter voorkoming van klachten en problemen.
Lijst van H- en P-zinnen - Wikipedia
Ik ben ook weleens in aanraking gekomen met ammoniak waar door een stomme fout van de operator een wolk ammoniak ontsnapte uit de dampretour en ik dat inademde.
Dat was met een tankcontainer en ik gelukkig niet lang daarmee in aanraking was geweest.
Want het was bijtend en mijn adem stokte direct en ik kon geen adem meer halen op dat moment.
En uit reflex verliet ik onmiddellijk het gebied van de gaswolk.met de ammoniak.
Het bedrijf waar ik destijds werkte adviseerde me direct naar een arts aldaar te gaan en heeft een veiligheidsblad van de betreffende stof naar de arts gestuurd en daar staan ook de H en P zinnen op.
Maar dat werkt anders omdat dit gaat over 20000 liter en dus anders geregeld is bij vervoer in tankcontainers
Ik wist wel de ADR code maar de betreffende arts weet niet wat voor schade dit product kan veroorzaken.
Gelukkig is dit allemaal goed afgelopen en heb ik er geen schade aan overgehouden.
Tip voor als er iets gebeurd…
Neem je verpakking mee dan weet de huisarts of het ziekenhuis waar je mee in aanraking bent geweest en hoe verder te behandelen.
Dit is niet bedoelt als betuttelend maar als waarschuwing en de sleutelaars gewoon lekker knutselen en maak er weer toffe schone en mooie horloges van want dat is iets waar ik geen geduld voor heb en zowiezo geen kaas van gegeten heb jammer genoeg
Ik ben geen chemicus of daarvoor opgeleid.