Werken met chemicaliën en schoonmaakmiddelen

Belangrijk voor mensen die hobbymatig of beroepsmatig met horloges en chemicaliën werken
Niet alleen radioactiviteit is gevaarlijk maar schoonmaakmiddelen en verchromen, vernikkelen en het werken met allerlei middelen zou ook een gevaar voor de gezondheid kunnen zijn of worden.

Deze lijst is belangrijk om te bestuderen en eventueel uit te printen
Er staan de gevaren op en tevens moeten deze codes op de betreffende verpakking vermeld staan.

Ik deel dit gewoon in het belang van de veiligheid en ter voorkoming van klachten en problemen.

Lijst van H- en P-zinnen - Wikipedia

Ik ben ook weleens in aanraking gekomen met ammoniak waar door een stomme fout van de operator een wolk ammoniak ontsnapte uit de dampretour en ik dat inademde.
Dat was met een tankcontainer en ik gelukkig niet lang daarmee in aanraking was geweest.
Want het was bijtend en mijn adem stokte direct en ik kon geen adem meer halen op dat moment.
En uit reflex verliet ik onmiddellijk het gebied van de gaswolk.met de ammoniak.

Het bedrijf waar ik destijds werkte adviseerde me direct naar een arts aldaar te gaan en heeft een veiligheidsblad van de betreffende stof naar de arts gestuurd en daar staan ook de H en P zinnen op.

Maar dat werkt anders omdat dit gaat over 20000 liter en dus anders geregeld is bij vervoer in tankcontainers
Ik wist wel de ADR code maar de betreffende arts weet niet wat voor schade dit product kan veroorzaken.
Gelukkig is dit allemaal goed afgelopen en heb ik er geen schade aan overgehouden.

Tip voor als er iets gebeurd…

Neem je verpakking mee dan weet de huisarts of het ziekenhuis waar je mee in aanraking bent geweest en hoe verder te behandelen.

Dit is niet bedoelt als betuttelend maar als waarschuwing en de sleutelaars gewoon lekker knutselen en maak er weer toffe schone en mooie horloges van want dat is iets waar ik geen geduld voor heb en zowiezo geen kaas van gegeten heb jammer genoeg

Ik ben geen chemicus of daarvoor opgeleid.

12 likes

Veiligheidsinformatieblad: Isopropylalcohol

Dit is een voorbeeld van een veiligheidsinformatieblad die je ook zelf op internet kunt vinden als je de stofnaam weet.
In dit geval IPA dus waar veel gebruik van gemaakt wordt bij het reinigen en ontvetten van horloges.
Dit dient alleen als illustratie en heb ik van internet gedownload…

4 likes

Ik werk bij een bedrijf, dat chemicaliën verkoopt, dus ik krijg er vrijwel dagelijks mee te maken. Dan leer je wel respect te hebben voor de producten, die je in je handen krijgt (ook al zit het dan netjes in verpakkingen).
Eén ding heb ik me altijd goed in de oren geknoopt bij de opleiding ADR-wegvervoer, en één van de eerste dingen, die je dan leert, dat is de definitie van gevaarlijke stoffen:

Gevaarlijke stoffen zijn stoffen die door hun specifieke eigenschappen, reeds in kleine hoeveelheden, gevaar, schade of ernstige hinder veroorzaken voor mens, dier en milieu.

Als je dan ook nog de juiste leraar hebt, die je kan uitleggen, hoe deze stoffen in je lichaam kunnen komen, dan let je wel op.

Belangrijker nog is: Leer de veiligheidsinformatiebladen lezen. DE H en P zinnen zijn belangrijk, maar nog belangrijker zijn de instructies, die je informeren over wat je moet doen. En dat mag je best serieus nemen.

2 likes

Je hebt volkomen gelijk je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
Vroeger kregen we een informatieblad bij de lading mee hetzelfde als dit veiligheidsinformatieblad.
Maar dat is niet meer verplicht en nu zoek ik de stof op mijn telefoon op dan weet ik ook het gevaar.
En hoe te handelen als er iets gebeurd.

1 like