Werking gmt wijzer in combinatie met "uren" bezel

Hoe werkt nu eigenlijk zo’n gmt functie met een niet afzonderlijk draaibare extra wijzer en een bezel met uren indicatie?
Zal wel simpel zijn, maar simpele dingen zie ik juist vaak over het hoofd, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan is mijn devies :slight_smile:

2 likes

Volgens mij zet je bij 3 uur tijdsverschil, de 12 uur van de draaibare bezel gewoon 3 uur naar links/rechts?

Mijn beste,

Ja, zo doe ik het ook!!
De kleine- (uur)wijzer leest dan op de draaibare bezel het tweede tijdsuur af.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Ja dat snap ik, maar dan blijft de reguliere wijzer het uur aangeven. Je leest alleen het uur af aan de hand van de bezel en niet van de indices op de wijzerplaat. Maar wat doet dan die tweede uur wijzer? Die altijd 6 uur voor (of achter, net hoe je het wil zien) loopt?

Die tweede wijzer zou dezelfde tijd als je gewone uurwijzer aan moeten geven maar dan op een 24 uurs-schaal (mits de 24 bovenaan tat op de bezel) en dus niet 6 uur voor of na.

Kan het dat je wijzers niet goed gesteld staan?

LeenV Schreef:

Ja dat snap ik, maar dan blijft de reguliere
wijzer het uur aangeven. Je leest alleen het uur
af aan de hand van de bezel en niet van de indices
op de wijzerplaat. Maar wat doet dan die tweede
uur wijzer? Die altijd 6 uur voor (of achter, net
hoe je het wil zien) loopt?

Je bedoelt de combinatie van draaibare 24-uurs bezel en 2e urenwijzer? Die maakt dat je 3 tijden/tijdzones kunt instellen:

  • De normale
  • Met je extra urenwijzer
  • Met je draaibare bezel
    Die extra urenwijzer en draaibare bezel hebben dus niets met elkaar te maken!

Alleen evt. praktisch voor piloten e.d. dunkt me, ik zou niet kunnen bedenken wanneer ik meer dan 2 zones nodig zou hebben.

Eddy C. Schreef:

LeenV Schreef:


Ja dat snap ik, maar dan blijft de reguliere
wijzer het uur aangeven. Je leest alleen het
uur
af aan de hand van de bezel en niet van de
indices
op de wijzerplaat. Maar wat doet dan die tweede
uur wijzer? Die altijd 6 uur voor (of achter,
net
hoe je het wil zien) loopt?

Je bedoelt de combinatie van draaibare 24-uurs
bezel en 2e urenwijzer? Die maakt dat je 3
tijden/tijdzones kunt instellen:

  • De normale
  • Met je extra urenwijzer
  • Met je draaibare bezel
    Die extra urenwijzer en draaibare bezel hebben dus
    niets met elkaar te maken!

Alleen evt. praktisch voor piloten e.d. dunkt me,
ik zou niet kunnen bedenken wanneer ik meer dan 2
zones nodig zou hebben.

Nee, de bezel heeft een 12 uurs index. Twee tijdzones gaat het dus om.
Vlgs mij is een 24 uurs bezel vooral handig als dag/nacht indicatie.

LeenV Schreef:

Nee, de bezel heeft een 12 uurs index. Twee
tijdzones gaat het dus om.
Vlgs mij is een 24 uurs bezel vooral handig als
dag/nacht indicatie.

Om welk horloge gaat het eigenlijk? Volgens mij heeft een GMT horloge met draaibare bezel en niet onafhankelijk verstelbare GMT wijzer nl. altijd een 24 uur schaal.

Eddy C. Schreef:

Alleen evt. praktisch voor piloten e.d. dunkt me,
ik zou niet kunnen bedenken wanneer ik meer dan 2
zones nodig zou hebben.

Om je suikertante uit zowel Canada als Australie te vriend te houden…

louis Schreef:

Eddy C. Schreef:

Alleen evt. praktisch voor piloten e.d. dunkt
me,
ik zou niet kunnen bedenken wanneer ik meer dan
2
zones nodig zou hebben.

Om je suikertante uit zowel Canada als Australie
te vriend te houden…

Ik heb geen suikerooms of tantes maar wel familie in Noord Amerika, Zuid Amerika en Canada. Ook nog vrienden in de UK maar dat is makkelijk rekenen. :smiley:
Een G-Shock met ruim 30 wereldtijden is wel handig zodat je ze niet s’nachts uit bed belt. Helaas hebben zei helemaal niets met wereldtijden dus is het vrij normaal dat ik om 4.00 uur in de ochtend wordt gebeld. :frowning:

louis Schreef:

Eddy C. Schreef:

Alleen evt. praktisch voor piloten e.d. dunkt
me,
ik zou niet kunnen bedenken wanneer ik meer dan
2
zones nodig zou hebben.

Om je suikertante uit zowel Canada als Australie
te vriend te houden…

:smiley:
Oh daar ging het mis… Ik vond ze altijd al zo chagrijnig klinken als ik ze belde…

XXoF Schreef:

LeenV Schreef:


Nee, de bezel heeft een 12 uurs index. Twee
tijdzones gaat het dus om.
Vlgs mij is een 24 uurs bezel vooral handig als
dag/nacht indicatie.

Om welk horloge gaat het eigenlijk? Volgens mij
heeft een GMT horloge met draaibare bezel en niet
onafhankelijk verstelbare GMT wijzer nl. altijd
een 24 uur schaal.

Het gaat im deze,
http://vintage-vdb.rakuten-shop.de/p/599993285/vintage-vdb-2011
In de beschrijving van de wijzerplaat staat eea over de wijzer en bezel.
Ik mis het echt, maar ik vraag het me toch af.

Bij een GMT staat de 24-uurs hand (de extra wijzer dus) in principe op dezelfde tijd als de locale tijd waar je woont. Het leuke is dat je doordat de kroon een extra positie heeft, alle wijzers tegelijk, of alleen de 12-uurs hand kam verzetten.

Ga je bv naar New York, dan verzet je in het vliegtuig alleen de 12-uurs hand (in dit geval zes uur terug). En nu kan je dus met de 24-uurs hand (de gmt wijzer dus) de tijd bekijken van de locatie van waar af je vertrokken bent.

Voor mij persoonlijk ideaal; ik emigreer binnenkort naar Curacao (vijf uur vroeger) en zet mijn horloge uiteraard op die tijd maar laat de gmt wijzer op Nederlandse tijd staan, wel zo gemakkelijk!

Met de draaibare lunette kan je nog een derde tijdzone aflezen.

Da’s inderdaad een aparte.

De GMT wijzer en de uurwijzer zijn zo te zien uit een stuk.

De tweede tijd zou je dan aan kunnen geven door de bezel te draaien maar het probleem is dan wel dat je nooit kunt zien of het voor of na de middag is.

Ik denk dat de uren en dualtime wijzer inderdaad uit 1 stuk zijn, maar ik ben er uit denk ik.
Ik moet de bezel verder terugdraaien, op de (slechte) voorbeeld foto is het 14.16 maar de combinatie 12uur dot en de dualtime wijzer leest 13.16.

Of 1:16AM :slight_smile:

XXoF Schreef:

Of 1:16AM :slight_smile:

Ja, dat blijft lastig. Gewoon maar naar buiten kijken om vast te stellen of het AM of PM is, zolang ik niet in een gebied met middernachtzon e.d. zit :smiley: dan lukt dat wel.

Dat is het lastige aan de VDB. Het is geen “GMT”, wel enorm vernuftig bedacht :slight_smile: die doorlopende wijzer. Een andere optie is om de bezel gewoon te draaien naar de normale urenwijzer. Dan kan je in een keer de lokale tijd en de andere tijd aflezen, die staat dan op de bezel aangegeven boven de uurwijzer.

Leuke link misschien voor de geinteresseerden…
Ik ben in het bezit van zo’n leuk Seikootje.

http://pippick.com/reviews/worldfaceoff/worldtimer_faceoff3.htm

grt
Peter