Hallo, Ik wilde wel eens een ander horloge dragen dan alleen maar sport horloges en daarom sinds kort lid van dit forum. En na nogal wat gelezen te hebben en bekomen te zijn van de verbazing hoeveel mensen met horloges aan de gang zijn uiteindelijk de keuze gemaakt om eens op zoek te gaan naar een vintage horloge. Aangezien ik iets met fietsen heb …. moest het een Pontiac worden en…… iets met een trui…. vandaag de trotse eigenaar van een Pontiac Nageur Maillot Arc en Ciel. Mijn eerste vintage klokje. Nu heb ik totaal geen ervaring met chronograph horloges. Dus voordat ik iets kapot maak……
Wie kan mij tips geven wat wel en niet met de knopjes te doen. Ik weet van vroeger dat ik een horloge had die door aan de kroon te draaien lopende gehouden kon worden.
Doe eens een foto, hier kan niemand wat mee.
Een screenshot van je mobiel? Nou ja…
Zelfs hier op het forum is er al aardig wat over te vinden. Zoek in het zoekscherm van het forum zelf, en een beetje Googlen.
Wat betreft de kroon en pushers - kroon rustig opwinden tot je duidelijke weerstand voelt, pushers - boven is start/stop, onder is reset/nulstelling. Lees online iets over een Valjoux 23 uurwerk, 7733 lijkt me qua (destijds) prijspunt aannemelijker maar dat weten we pas als-ie open is…! Als je de juiste tools/handvaardigheid niet hebt, beter niet zelf proberen.
Als het echt een VJ 23 is, heb je meteen best een waardevol horloge te pakken. 7733 is ook niet slecht hoor.
In elk geval een mooie aanwinst. Overweeg wel op korte termijn een goede servicebeurt, we hebben een heel subforum (donkerblauw) vol met HF-goedgekeurde horlogemakers. Klik even op die 3 horizontale streepjes.
Top bedankt. Horloge ziet er optisch zeer goed uit bijna geen gebruiks sporen. Volgens diegene waar ik het horloge van gekocht heb zit er een Landeron 149 uurwerk in?
Secondewijzer blijft regelmatig “hangen” op 3 voor 12.?
Service beurt had ik ook al in gedachte.
Bedankt voor de tips ga ermee aan de slag.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&0&2uswk&Landeron_149
Bij een Landeron is de pusher-functie vaak net even anders. Probeer zelf even zorgvuldig uit.
Nooit mee zwemmen.
Let sowieso op met water
En niets doen als je denkt dat je wel erg veel kracht moet zetten
Mooie Pontiac. Lijkt wel nieuw zo op je foto
Ja ziet er inderdaad als nieuw uit. Bedankt met de tip wat water betreft.
Tja een nieuwe wereld gaat voor me open…
Dankjewel.
Ik heb precies dezelfde Pontiac met Landeron 149. Bovenste Pusher is starten/ stop chrono, onderste is reset. Dit is een doorontwikkeling van de Landeron 48 waar de chrono net iets anders werkte ( bovenste alleen start chrono). Reken met een goede servicebeurt wel op een paar honderd euro, zonder vervanging onderdelen en zoek een goede horlogemaker ( geen juwelier). Het horloge op de foto is zo te zien erg mooi, complimenten
Proficiat! Je hebt meteen een hele mooie Pontiac uitgekozen. De truien waren een marketingdingetje van Pontiac, wat op zich een heel goed uitgedacht plakmerk was.
Pontiac als ‘merk’ onder de kap ingekochte uurwerken van allerlei calibers: eta, fe, peseux, landeron, valjoux… en ik vergeet er zeker nog meer.
De Maillot Jaune komt veelvuldig voor. @Jaap_Balder heeft volgens mij alle kleuren al in bezit.
Zelf ben ik ook een liefhebber en service en restaureer ik vaak oude exemplaren, maar van chronos blijf ik af.
maar @maurits is de echte kenner hier.
Genieten maar!
Ja mooi horloge , ik mis de maillot verte nog Serge, maar eens kom ik hem tegen, naast de arc en ciel.
Mooie zondag eenieder.
Dankjewel,
Horloge heeft vandaag 4 uur gelopen en viel toen weer stil, steeds staat de seconde wijzer dan op 3 voor 12. Onderhoudsbeurt zal wel nodig zijn denk ik zoals reeds door enkele forumleden geadviseerd.
Ben voornemens de “truien” te verzamelen …zullen zien.
Bij deze nog enkele foto’s
Misschien raken elkaar daar precies wijzers elkaar…
Lijkt wel een ex van mij.