Werkplek verhalen

Ik vraag me al een hele tijd af hoe de werkplekjes van anderen uitzien, welke verhalen zitten er bij, hoe is de werkplek tot stand gekomen, etc. … Mijn werkplek was er eentje van lange adem en de nodige verhuizingen maar heeft nu na 8 jaar zijn definitieve vorm gekregen - lees: manlief zou het echt niet meer zien zitten nog eens alles te verhuizen en te vertimmeren.

Ik wil zodoende even mijn werkplek verhaal delen en hoop er andere te mogen lezen.

Op een druilerige vrijdagochtend ergens in september 2012 begaf ik me met het horloge van mijn opa - longines trenchwatch uit 1926 - naar de dichtstbijzijnde horlogemaker. Ik had net mijn zoveelste ontslagbrief gekregen - hoewel ik mijn autisme als iets positiefs ervaar doen werkgevers dat door de band niet - was eigenlijk wat ontredderd en had zoals vanouds opa s horloge beetgepakt. Ik dacht trakteer jezelf even op de herstelling van opa s horloge. Hoe kon ik nu weten dat dat een aangelegenheidje van ca 1000 euro ging zijn, helemaal van slag terug naar huis met nog steeds een kapotte horloge.
De maandag daarna ben ik naar Antwerpen gereden en heb me ingeschreven in de horlogemakersschool en zo geschiedde. Manlief zag het niet echt zitten, alsof ik daar dan naar luister. een keer er iets in me kop zit, gaat het er ook niet meer uit :wink: En ben afgestudeerd in 2015.

En dan begint het he, waar mag ik gaan zitten met me horlogetroep. In den beginnen had ik niets dus mijn toegewezen plek werd de keukentafel. kuismachientje op het keukenaanrecht en wat schroevendraaiertjes, werkringetjes, pincetjes, olie en oliegevertjes op de keukentafel. Misschien dat iemand anders daar tevreden mee zou geweest zijn, ik niet dus. Wat kan ik nu met wat schroevendraaiertjes en wat pincetten, niks toch. Manlief even gevraagd of ik horlogewerkgerief kon aankopen, wat weet manlief nu van horloges, dus "ja hoor doe maar meisje, alles voor mijn meisje"
Een goed jaar later had ik wel eea aangekocht en tegelijk ook dat beetje dat we gespaard hadden er door gejaagd. Manlief was al heel wat minder enthousiast en tot overmaat van ramp was niet enkel de keukentafel ingepalmd met me horlogetroep maar ook de livingtafel en vond ie dat niet meer kunnen. Ja daar zit wat in. Oplossing: manlief bouw me een ateliertje in de logeerkamer aub. En zo geschiedde (eerste 6 foto s hieronder)

Na 1,5 jaar in de slaapkamer-atelier was ook die niet meer afdoende en je raadt het nooit, ik heb manlief zo gek gekregen dat ie de garages heeft omgebrouwd tot atelier. Daar zit ik nu al een 2 tal jaar en happy tot en met. De garagedeuren zijn vervangen door een mooi geveltje, de vloer is hertegeld, er is een apart kuishokje gemaakt, een apart polijsthokje en dan de werkplek zelf waar ik aan horloges prul. Het werkgerief waar ik mee werk is deels aangekocht, deels gekregen.Van elk stuk werkgerief dat er staat weet ik waar ik het kocht of van wie ik het kreeg. Elk jaar doe ik een groot onderhoud en gaan bv alle draaibanken, de freesmachientjes en dergelijke helemaal uitmekaar en worden ze even gepoetst en geolied. Handwerkgerief wordt telkenmale na gebruik opgeblonken. schroevendraaiers en pincetten aangeslepen wanneer nodig en alles netjes opgeruimd. de werktafel en werkbanken zijn zelf gemaakt. de vitrinekasten met de schuiven in frankrijk gaan ophalen, lagen helemaal in frut vaneen. Nieuw plaatmateriaal erop gezet, het leder in de vitrinegedeelteschuiven vernieuwd, houtverbindingen hersteld en de schuiven die wel nog ok waren gelaten zoals ze waren maar wel voorzien van nieuwe vernis.
En nu vul ik mijn dagen in het atelier, hetzij met prullen aan oude vintage polshorloges, hetzij met opkuisen van werkgerief of herstellen van werkgerief en wat ben ik gelukkig. Oude troep herstellen en terug in de glorie van weleer brengen en dan rond de pols of in de vitrine, ik kan geen job bedenken die mooier is en waarbij de voldoening dusdanig groot is wanneer klaar met een projectje.

Even voor de duidelijkheid: ik doe dit enkel en alleen maar als hobby. Na mijn laatste ontslag in 2012 hebben ze me dan maar op non actief gezet en ik hou me nu met oude horloges bezig gewoon op mezelf voor mezelf, maar toch als ik nu zelf de fotootjes zie heb ik - zoals manlief vaak zegt - misschien toch de hobby ietwat ver doorgedreven :wink: Soit elke gek zijn gebrek en ik ben gelukkig in me ateliertje. De pret kan niet op als ik ergens een leuke longines tegenkom of longines advertising / merchandising stuff en er mee aan de gang kan - het is al longines dat de klok hier slaat endaar dan aan kunnen werken in een dergelijk coole en mooie horlogeatelier, wat wil een mens nog meer!?

IMG_2496IMG_2497IMG_2493IMG_2494

IMG_2499

IMG_7161IMG_7162IMG_7160IMG_7173IMG_7180IMG_7177IMG_7171

IMG_7220

89 likes

Leuk om te lezen . :ok_hand::ok_hand:

2 likes

Indrukwekkend hoor, zowel foto’s als je verhaal. Ik heb er respect voor. Je hebt er iets moois van gemaakt.

2 likes

Prachtige ruimte.
Ik zit nog steeds aan de keukentafel :thinking:

3 likes

dank je, me man heeft er idd iets moois van gemaakt. Hier kon ik maar van dromen 8 jaar geleden. Eigenlijk ik hoef maar te zeggen “ventje ik kook vanavond spruiten met patatten en een lekker stukje vlees” en dan kan ik vragen wat ik wil. hij zit mee te lezen en vraagt zich nu af wat het volgende is dat ik ga vragen :wink: Ik zal de computer even afstaan want manlief wil ook graag wat typen :wink:

6 likes

De liefde gaat bij de man door de maag, lekker Hollandse kost. Meer moet dat niet zijn.

4 likes

Prachtig stekje zo zeg, veel plezier met het opknappen van oude horloges. Mijn hobbyplek is aanmerkelijk kleiner en aanmerkelijk minder goed uitgerust. :sunglasses:

1 like

Geweldig verhaal. Mijn werkplaats is op dit moment nog de keukentafel. Op zolder heb ik nog wel een “werkkamer”, maar mijn lichte autistische tik bevat geen opruimfunctie. Het is daar dus meer een rommelhok.

Wel zit ik momenteel te denken aan een miniwerkbank te maken. Een beetje zoals die van horotec; https://www.eternaltools.com/horotec-watchmakers-mini-bench

1 like

voor de duidelijkheid: ik doe dit enkel en alleen maar als hobby

.

:grinning: hobby stadium lijkt gepasseerd te zijn als ik de foto’s bekijk. Maar leuk en inspirerend om te lezen wat je er van gemaakt hebt na je laatste ontslag :+1:

3 likes

Wat een geweldig mooi verhaal en wat een prachtig atelier. Fijn om te lezen dat je zo veel plezier vind in wat jij een "hobby’ noemt. Wat ik zie is van een zeer professioneel niveau. Ik hoop dat je met je horlogewerk en je expertise ook voor andere horloge liefhebbers van betekenis kan zijn voor wat betreft onderhoud en reparatie aan vintage horloges. Veel succes!

2 likes

Die zijn wel duur om te kopen,en zo moeilijk is dat niet om na te maken, en ook goedkoper. Gewoon er aan beginnen, ik zou het werkblad wel iets groter maken.Het gaat je lukken.

dat is een beetje moeilijk. Ik heb gewerkt voor het horlogeriemuseum en ook voor andere verzamelaars, echter ik kan die druk niet baas. het moet snel, het moet goedkoop, het moet dit, het moet dat en ik kan dat niet baas die druk. Dus ik prul maar wat op mezelf voor mezelf. Wel komt er hier zo nu en dan een beginnende verzamelaar die zelf wil leren repareren langs en dan breng ik die eea bij. Niet dat ik alles kan hoor, ik leer nog elke dag bij. Al doende leert men he :wink:

5 likes

zou je iets kunnen laten zien dan, vind ik persoonlijk altijd weer super om reparatie verslagen met foto’s te zien

1 like

Juist daarom vind ik het zo mooi dat je dit werk doet zoals je het doet. Je hebt uitdrukkelijk gekozen voor jezelf en voor de hobby status, en blijf dat vooral ook doen. Als ik schrijf dat ik hoop dat je mogelijk ook anderen kan plezieren met je expertise, bedoel ik niet meteen dat je dan ook werkopdrachten voor anderen zou moeten of willen uitvoeren. Maar als je bij gelegenheid resultaten van je werk en kennis wilt delen, met name op dit forum, zal dat door vele andere forumleden buitengewoon op prijs worden gesteld. Voel je niet onder druk gezet, blijf vooral doen wat je doet en geniet van het horlogemakers werk en al dat mooie gereedschap dat je zoveel voldoening geeft om er mee te werken.

2 likes

Wel dat was mijn volgende project voor dit forum. aankomende week zit ik nog wat met andere verplichtingen maar nadien wilde ik weer eea gaan reviseren en er dan ook fotootjes van nemeen voor - tijdens - na. Weet niet wat ik allemaal tegenkom kwestie reparaties, ik koop echt alles kapot of zo maar half lopend en dan zie ik wel als t aankomt wat er aan te doen is, soms veel te doen en soms is t maar uiteenhalen, kuisen, olie geven en terug ineensteken. maar dus de volgende waar ik aan begin zal ik documenteren. dus nog ff geduld en dan begin ik eraan :slight_smile:

5 likes

Prachtige werkplek /-plaats zeg. Dat ziet er heel professioneel uit. En die uitstalling! Mijn complimenten voor de kundigheid van uw man, want die heeft gouden handen zo te zien.
Zoals al werd aangegeven, ik ben ook benieuwd naar een werkverslag van u en kijk er naar uit.

1 like

Leuk verhaal, prachtige ruimte. Ik krijg hierdoor zin om ook een opleiding te gaan volgen!

Over een knappe werkplek gesproken! En wat een verhaal, mag je fier op zijn😁

wat een mooi verhaal. Heel leuk om te lezen.

Een koffie machine misschien? :sunglasses:
Zonder dollen, prachtig gedaan!